Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

WL T2 - WL MU

Gestart door Binco, 01 januari 2011, 19:05:18 PM

Binco

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Binco

Bedankt voor de foto's Chef garde en
Bedankt voor de uitleg Itchy.

De New look versie van de WL's is die op de bovenstaande foto's (die met rode band).

Ben van plan mij er ook zo 2 aan te schaffen.
Ik vind ze toch prachtig.[:p]



Veel geluk vragen er veel geld voor !
Groeten Peter[;)]



Jha op Ebay wel......[:D][}:)][;)]

itchy

Chef Garde, de livrei 'donkerblauw met rode band onderaan' wordt voor deze slaaprijtuigen ook 'New Look' genoemd... is ongeveer in dezelfde periode ingevoerd geweest als de 'gewone' New Look. Verwarrend, dat wel.
citaat:
Geplaatst door chef garde

Bij mijn weten hebben noch de WL, noch de MU ooit de New Look livrei (dus witgrijs met rode deuren en onderste blauwe band) gehad????

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Binco

Wat ik mij nu al een tijdje afvroeg.
Wat is het verschil tussen een WL T2 en een WL MU?
Behalve de ramen weet ik het niet.



Er staat een artikel over de T2 (en de verschillen) in MSM # 8 van nov-dec/2000.
Een scan is altijd mogelijk ... [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

lux161

Dag,

Welk is het verschil tussen een MU 64 en een MU 67 ?(NMBS)

Zijn de MU van RIVAROSSI MU 64 of MU 67 ?

Bedankt voor uw uitdunningen.

Lijnen 42,43,162 en 166 (1990 -1998)
2r DCC HO

itchy

De WL MU64 werden aan NMBS geleverd door Fiat in '64. Draaistellen: Y24. Binnenindeling komt grotendeels overeen met die van de WL T2.
De WL MU67 werden aan NMBS geleverd door Donauworth in '67. Draaistellen: Minden Deutz Type M4. Andere binnenindeling dan de WL T2.

Edit: MU betekent 'Moderne Universelles'. Met 'aan NMBS geleverd' bedoel ik in dienst genomen door NMBS, de rijtuigen waren destijds immers eigendom van de CIWL.
citaat:
Geplaatst door lux161

Dag,

Welk is het verschil tussen een MU 64 en een MU 67 ?(NMBS)

Zijn de MU van RIVAROSSI MU 64 of MU 67 ?

Bedankt voor uw uitdunningen.



Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Ikar

 

slaapmuts

Hallo slaapwagenfans,

Citaat van: itchy op 02 januari 2011, 13:24:50 PM
[Edit] Nog een woordje over de WL MU rijtuigen in New Look livrei zoals deze werden uitgebracht door Rivarossi / LS Models: eigenlijk is het model een soort hybride tussen de twee types WL MU die de NMBS bezat; o.a. de draaistellen waren verschillend. Maar Rivarossi heeft er dus een potje van gemaakt en kenmerken van beide genomen voor hun model.  LS Models heeft nieuwe WL MU modellen aangekondigd, o.a. in de blauw-rode New Look livrei. Hopelijk zijn deze wel volledig correct.

De rivarossi MU zijn (en zeker niet alleen de SNCB versies) inderdaad met (vele) fouten beladen.

De ondertussen verschenen diverse ACME modellen van de MU zijn jammer maar helaas ook met vele fouten op de markt gebracht. Dus het blijft af te wachten of LSModels een eigen realisatie brengt en hopelijk niet de ACME modellen overneemt!!!! (zou wel geld uitsparen!!)

Wie graag gefundeerde kritiek leest over de vele fouten in de diverse modellen kan hier terecht:

http://wagonslits.de/phpbb2/viewtopic.php?t=375


Citaat van: itchy op 02 januari 2011, 13:24:50 PM
Het WL T2 rijtuig van Jouef klopt evenmin volledig met het 1:1 voorbeeld van de NMBS: eigenlijk moet ??n van de twee WC-raampjes dichtgemaakt worden.

het hierboven gezegde is niet helemaal korrekt; de vensterindeling van het jouef model 526500 is wel overeenkomstig zijn voorbeeld. Het is een weergave van de T2 in de blauw/rode kleur van de SNCB voor de ombouw van het office van de conducteur VL.

Deze ombouw gebeurde in het einde van de jaren 90 in de CW Mechelen en bestond erin de naast elkaar gelegen WC te verplaatsen naar eentje links en eentje rechtse kant van de slaapwagen (op de plaats van de office) zowel als het verleggen van de kleine office op het gangeinde naar het eerste compartiment met bovenliggende bedden.

Een paar fotos ter volledigheid:

bovenste foto voor ombouw office, daaronder na de ombouw. midden het jouef model. onder het interieur (compartiment beneden-groot venster en compartiment boven-kleine venster)



Wie onze vroegere T2 wil terugzien moet naar Bulgarije (eentje) of naar Hongarije (voor de rest die nooit in Bulgarije geraakt is) ......

goeie nacht!

Kurt
veel plezier en groeten van de slaapmuts!

itchy

Bedankt voor de toelichting en ook voor de link, dat forum kende ik nog niet (heb wel een Duits woordenboek nodig want anders versta ik er niks van). Ik wist niet dat ACME ook T2's heeft uitgebracht, daar zitten toch geen Belgische bij hé?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Hervé


Jurgen

Met Belgisch nummer en het B-logo? Zijn deze wagens dan gewoon verhuurd of zijn ze echt verkocht?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

chef garde