Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

WL T2 - WL MU

Gestart door Binco, 01 januari 2011, 19:05:18 PM

Binco

Eerst de beste wensen voor 2011 aan allen;)


Wat ik mij nu al een tijdje afvroeg.
Wat is het verschil tussen een WL T2 en een WL MU?
Behalve de ramen weet ik het niet.
Gegoogled en je vind er een hele hoop afbeeldingen.
Weten de experts onder ons soms het fijne ervan?:)

Informatie over samenstellingen met deze rijtuigen ook welkom;)


chef garde

De ramen.  T2 heeft kleinere ramen op verschillende hoogtes.  MU heeft grote ramen.

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door chef garde

De ramen.  T2 heeft kleinere ramen op verschillende hoogtes.  MU heeft grote ramen.


Is er ook geen verschil aan de (opstaptreden) trappen ( de ene ingebouwd in carrosserie en de andere losse treden)?
Groeten Peter[;)]

Binco

Dus buiten de verschillen aan de buitenkant, zijn er geen?
Ook niet wat betreft functie en inzet?
[:)]


ToThePoint

Over wat gaat dit hier ?
Ik kan absoluut niet volgen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Binco

het gaat over het verschil tussen een
WL T2 (het verschil op de ramen zit (denk ik[:I]) op deze foto aan de andere kant.)

En een
WL MU

Binco

En in de oudere kleuren zagen ze er zo uit.

WL T2

En een
WL MU

itchy

Dit zou je al op weg moeten zetten: http://fr.wikipedia.org/wiki/Voiture-lits
De NMBS had van beide types een vijftal stuks (dacht ik, ongeveer).

En op de site van LS Models vind je een heleboel samenstellingen.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

B loc

 

Binco

@Itchy & B loc

Merci mannen,
In het frans had ik nog niet gezocht[:I]

itchy

Al regelmatig aangehaald hier op MSM forum: treinsamenstellingen uit de ruime regio rond Aken vind je in overvloed hier: http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/internat.php
Vele nacht- en/of autotreinen vertrekkende uit Bressoux staan hier vermeld; vaak maakt een WL MU of WL T2 (of WL AB30) deel uit van de samenstelling. Deze treinen werden vaak gekoppeld met nacht- en/of autotreinen vertrekkende uit Denderleeuw, bijvoorbeeld in Jemelle, alvorens verder te sporen.

[Edit] Nog een woordje over de WL MU rijtuigen in New Look livrei zoals deze werden uitgebracht door Rivarossi / LS Models: eigenlijk is het model een soort hybride tussen de twee types WL MU die de NMBS bezat; o.a. de draaistellen waren verschillend. Maar Rivarossi heeft er dus een potje van gemaakt en kenmerken van beide genomen voor hun model.  LS Models heeft nieuwe WL MU modellen aangekondigd, o.a. in de blauw-rode New Look livrei. Hopelijk zijn deze wel volledig correct.
Het WL T2 rijtuig van Jouef klopt evenmin volledig met het 1:1 voorbeeld van de NMBS: eigenlijk moet ??n van de twee WC-raampjes dichtgemaakt worden.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

chef garde

Bij mijn weten hebben noch de WL, noch de MU ooit de New Look livrei (dus witgrijs met rode deuren en onderste blauwe band) gehad????

chef garde

Hieronder twee foto's van de 1/87 versie van Rivarossi, beiden in de originele blauwe livrei.  Links T2, rechts MU.

Zicht op de zij(wandel)gang



Zicht op de compartimenten:


Binco

Bedankt voor de foto's Chef garde en
Bedankt voor de uitleg Itchy.

De New look versie van de WL's is die op de bovenstaande foto's (die met rode band).

Ben van plan mij er ook zo 2 aan te schaffen.
Ik vind ze toch prachtig.[:p]

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Binco

Bedankt voor de foto's Chef garde en
Bedankt voor de uitleg Itchy.

De New look versie van de WL's is die op de bovenstaande foto's (die met rode band).

Ben van plan mij er ook zo 2 aan te schaffen.
Ik vind ze toch prachtig.[:p]



Veel geluk vragen er veel geld voor !
Groeten Peter[;)]