Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Schwarzwald-2

Gestart door Peter, 12 december 2010, 19:52:19 PM

Peter

#75
Eindelijk, eindelijk kan ik verder met scenery.
Mijn ballast is net aangekomen, samen met de aangepaste lijm, waardoor het ballast praktisch niet verdonkerd na het lijmen. Eens droog zie je geen verschil meer.



ook de werken aan mijn overweg vorderen gestaag. De 'imitatie' rubberen  Strail elementen zijn geschildert en verweerd, en de weg heeft een grijze basiskleur gekregen (veel te donker voor asfalt naar mijn smaak) PS. de auto is een Ford Taunus 17M van Brekina

Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#76
De overweg vordert stilaan. De koppeling-afwijzers zijn geplaatst en de slagbomen zijn voorlopig geplaatst.



Zicht van de andere zijde, waarop ook een eerste proef met de nieuwe ballast is te zien. Wel is het even gewennen, steentjes op "bijna" schaalgroote ((0,9 mm) te zien zijn. Echt op schaal zou tussen 0,5 en 0,7 moeten zijn.



Het gaat momenteel traag, want door het goede weer, heeft de tuin natuurlijk voorrang.
Met vriendelijke groeten
Peter

ToThePoint

#77
Wat zijn "koppeling-afwijzers" Peter ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Peter

#78
Koppeling afwijzers zijn metalen platen die moeten verhinderen dat neerhangende koppelingen (mag normaal wel niet, maar ja..) bij het grootbedrijf achter de vulstukken (balken, betondals enz) die bij overwegen tussen de rails liggen, blijven haken.

Vroeger, en nog bij vele overwegen zijn het een soort houten spies die daarvoor gebruikt werden.
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

#79
Dat klinkt heel logisch. Maar hebben we dat in Belgi? ook (gehad) ? Uit mijn jeugd (toen de vogeltjes...) herinner ik me gewoon vierkante betonnen 'tegels', zonder meer.

rixke rail

#80
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Maar hebben we dat in Belgi? ook ?


Ja hoor, Marc !
Bij de vernieuwing van OW 18 op lijn 53 bij het station te Haacht werd hij een Strail-Overweg :





Overigens knap werk hoor, Peter !
Leuk dat dat ook in miniatuur bestaat !
Mogen wij weten van welk merk dat is ? [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.

Edit : over Strail-Overwegen :
http://www.nedstrail.nl/
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Peter

#81
Hallo Eric,

De overwegelementen zijn van Vampisol. Gemaakt in tandartsgips en heeeel fragiel.

http://www.vampisol.de/html/strailan_der_strecke.html

Ter info: deze Strail elementen werden bij de DB vanaf begin jaren 70 in gebruik genomen en worden geleidelijk overal ingebouwd.
De Belgische Strail elementen zijn een iets ander type, maar dat kleine verschil kan door ieder knutselaar wel zelf bijgewerkt worden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michael

#82
Tandartsgips, laatste tijd al vaker over gelezen, maar waar kan je dat kopen?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ERVIN

#83
Knappe overweg Peter , h??l erg realistisch.[;)]

Paulogic

#84
tandartsgips kan je kopen bij de oogarts.[:D][:D][:D] sorry, dom grapje maar zo ben ik...

Heel mooie overweg Peter. Maar de rest lijkt mij ook zo'n sterk
staaltje van kunnen te worden. Nice.

Die overwegdingen zijn opgespannen zie ik. Enige reden hiervoor.
Kunnen ze die niet gewoon vastbouten of zo... Domme vraag misschien
maar van mij mag je dat verwachten.[:D]
mvg,
Paul(ogic)

Peter

#85
Op de Duitse website van Strail staat wat meer uitleg, over het waarom van die trekstangen.

http://www.strail.de/index.php?id=157&L=0
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

#86
Bedankt voorde foto Rixke !

Dit week-end in 'de' Limburg toevallig ook een antwoord op mijn eigen vraag gevonden:



Maar het kon vroeger natuurlijk nog veel simpeler en goedkoper met een overschotje asfalt (daarmee was ook de rijbaan wat 'gecompleteerd' [}:)]):


Riny

#87
citaat:
Geplaatst door Peter
Zicht van de andere zijde, waarop ook een eerste proef met de nieuwe ballast is te zien. Wel is het even gewennen, steentjes op "bijna" schaalgroote ((0,9 mm) te zien zijn. Echt op schaal zou tussen 0,5 en 0,7 moeten zijn.



Beste Peter,

Zelf gebruik ik ballast (H0 K-Rails) in N-schaal.
Ik weet niet of je hier iets mee kan?
Mogelijk werk je al met N-schaal ballast.




Peter

#88
He, he, de perrons staan ook in elkaar en hebben de eerste laag verf (Humbrol 64) gekregen. Het begint eindelijk wat vooruit te gaan. Nog net te zien naast het signaal, het INDUSI kontakt. Altijd RECHTS van het spoor in de rijrichting gezien. Ook als in het geval van de Schwarzwaldbahn, het dubbelspoor dikwijls in dezelfde rijrichting wordt gebruikt, want de Indusi-magneet aan de lok wordt ook altijd in de rijrichting 'rechts' geaktiveerd.

Met vriendelijke groeten
Peter

ToThePoint

#89
Peter een vraag.
Wat is INDUSI ? en word dat in belgie op dezelfde manier gebruikt ?
Indien dat ook in belgie gebruikt word, is dan het kontact zelfbouw of aangeschaft ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI