Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Opstarttijd echte stoomloc

Gestart door Geert, 01 november 2010, 11:25:10 AM

Geert

Heeft er iemand soms een idee hoe lang het vroeger duurde voordat een stoomlocomotief operationeel ingezet kon worden vertrekkende vanuit koude toestand.  Als de trein om 6uur moest vertrekken begon men dan soms al om 4uur de stoken voordat er stoom aanwezig was?

Of kon het zijn dat de ketels op temperatuur werden gehouden?

Deze vraag houd mij al lang bezig.

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Gerolf

Hoe lang het precies duurde zal wel wat afhangen van het type loc, ketel en vuurhaard. 2 uren vanuit "koud" lijkt me overigens h??l kort.
Ik meen me ook te herinneren uit de literatuur dat locs 's nachts "op een klein vuurke" werden gehouden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik meen me ook te herinneren uit de literatuur dat locs 's nachts "op een klein vuurke" werden gehouden.


Dat is wat men noemt een ringvuur.
Men trekt de bradende kolen in een ring naar de randen van de vuurkist, men houd zo de ketel warm met een klein vuur zodat deze niet gaat krimpen, en je hebt een kortere opstart tijd indien de loc weer moet vertrekken.
Vroeger was er in de depots s'nachts iemand aanwezig die deze ringvuren in de gaten hield zodat ze niet uidoven.
Tom

trainfreak

Met zo een 'klein' Cockerill stoomlocje (met verticale ketel) zit de opstooktijd op iets van een 3-4 uur dacht ik.

Bij de 29.013 zal de opstooktijd al eerder richting de 10 uur gaan.
Spoorse groeten
Dimitri

vanmiegroet

Bij de SDP doet een tubize iets van een 4-6 uur erover om een goed vuurtje te hebben om ermee te kunnen rijden
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

ToThePoint

Stoomloc's werden minstens 3 maand warm gehouden.
Het opwarmen en krimpen van de metalen is nefast voor dergelijke machines.
Ook het vertrekken vanuit koude start duurt te lang. Neem gerust 4 a 6 uur zoals reeds aangehaald.
Er waren dus mensen in dienst die de ketels warm hielden des nachts.
Na even op te stoken kon de machinist vertrekken.
Persoonlijk heb ik reeds met een stoomloc gereden en we zijn beginnen stoken om 8u 's morgens en we waren nipt klaar (genoeg druk op de ketel) rond 12u30.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

trainfreak

citaat:
Geplaatst door ToThePoint


Persoonlijk heb ik reeds met een stoomloc gereden en we zijn beginnen stoken om 8u 's morgens en we waren nipt klaar (genoeg druk op de ketel) rond 12u30.



En wat voor een stoomloc was dat dan?
Dat zou wel interessant zijn om te weten!
Spoorse groeten
Dimitri

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door ToThePoint


Persoonlijk heb ik reeds met een stoomloc gereden en we zijn beginnen stoken om 8u 's morgens en we waren nipt klaar (genoeg druk op de ketel) rond 12u30.



En wat voor een stoomloc was dat dan?
Dat zou wel interessant zijn om te weten!



Diene dat tussen Dendermonde en Puurs rijd.
Die werkt uitstekend en serieus wibbelen kan die ook, amai mene frak.
Het is precies of die gaat ontsporen eens op kruissnelheid.
In elk geval was of is de job van stoker gene flauwe kul.
Serieus uit uw pijp komen en zien dat de kolen mooi verdeeld zijn over de rooster in die wit gloeiende oven. Niet gemakkelijk !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

vanmiegroet

De SDP baadt die lijn uit en de Tubize die kan inderdaad heel nijg wiebelen, De eerste keer dat ik er eens mocht mee meerijden dacht ik in eerste instantie dat we waren ontspoort aan de overweg met de bijnaam ma
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

trainfreak

Het schommelen is iets typisch voor korte 3-assige stoomlocs.
Wiebelt die Cockerill van SDP ook niet?
Spoorse groeten
Dimitri