Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Derde Minibaantjeswedstrijd (2012)

Gestart door Michiel, 22 oktober 2010, 12:46:27 PM

conducteur

Na een middagje knutselen. Het schematische sporenverloop is dat van het tramtraject (NMVB/SNCV) dat ik heb laten printen op een A4 polyester sticker. De randjes zijn afgewerkt met een deklijst uit cambara. De rest is 3,6mm multiplex met enkele verstevigingen van vuren latjes aan de binnenkant van het kastje.  Voor het treintraject vond ik het niet nodig om een schematisch sporenverloop te tekenen daar het enige dat ik moet bedienen zijn twee wissels die pal voor mijn neus liggen als ik het baantje bedien.

Ik heb lang gezocht om een methode te vinden om het paneeltje makkelijk aan het baantje te hangen. Deze keer wou ik niet met bouten en/of vijzen werken, om wat tijd te winnen bij het opbouwen van het baantje. Tussen de bijde zijkanten van het paneeltje is een vuren lat bevestigd die perfect tussen het zelf gefabriceerde "L-profiel valt".
Let vooral niet op het hout dat een beetje gespleten is, dat zou met de 3 onzichtbare schroeven geen probleem mogen zijn.


Morgen naar Brugge om knopjes en schakelaars en Ledjes en dan kunnen we weer verder.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Het schematische sporenverloop heb ik, zoals eerder vermeld, laten printen op een polyster sticker bij iemand die dagdagelijks bezig is met reclame, belettering, (be)drukken... frezen/graveren spandoeken... En die zij dat ik weinig problemen zou hebben bij het maken van de gaten voor de knoppen of ledjes in mijn paneel. Ik had toch de nodige voorzorgsmaatregelen genomen om de gaten eerst met 3mm voor te boren en dan met grotere boren te werken. De schade valt zeer goed mee maar het is niet wat ik ervan had verwacht. Hoe kun je vermijden dat de sticker "scheurt" aan de randen van het gat?. De ondergrond is multiplex.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Ik gebruik daar een pons voor, een cirkelvormige holle beitel, te koop bij de doe-het-zelf zaak.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Moeten het echt minibaantjes zijn, met rijdende modellen, of ook diorama's met statische modellen
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

@Peter:
geplukt uit het reglement:
3. Het mini-baantje moet een realistisch en zinvol spoorverkeer uitbeelden met bewegend spoorelement.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

citaat:
Geplaatst door Peter

Moeten het echt minibaantjes zijn, met rijdende modellen, of ook diorama's met statische modellen

E?n van de regels is :"Het mini-baantje moet een realistisch en zinvol spoorverkeer uitbeelden met bewegend spoorelement."

Wie dat niet heeft wordt niet uitgesloten, maar krijgt daar toch een lagere score door van de vakjury. Het publiek stemt zoals het dat wenst natuurlijk. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

citaat:
Wie dat niet heeft wordt niet uitgesloten,


En dat lijkt mij een fout van de organisatoren. Waarom anders een reglement? Het reglement is tenslotte al meer dan 1 jaar op voorhand ter beschikking/inzage?

Dat je laat tentoonstellen tot daar aan toe maar dan buiten competitie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

citaat:
... dat lijkt mij een fout van de organisatoren ...

Dat lijkt me ook raar.  Niet aan de regels voldoen zou tot uitsluiting moeten leiden (of de regels uit het reglement halen).  
Wat als iemand een groter oppervlak gebruikt?  Ook een beetje minder punten?  
Het publiek kent de regels niet, en stemt indien het aangesproken is.  Dus is de boete relatief klein, als je de regels overschrijdt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Ok, het is een wedstrijd en er is een reglement dat moet gerespecteerd worden. Maar, is deelnemen niet belangrijker dan winnen?

Stel dat iemand brute pech heeft en het ding blijkt niet te werken. Grote teleurstelling toch?

Het idee van Havoc is wellicht niet slecht: laten tentoonstellen, maar declasseren. Is genoteerd. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

citaat:
Stel dat iemand brute pech heeft en het ding blijkt niet te werken. Grote teleurstelling toch?


Ja, dat is een grote teleurstelling. Hetzelfde voor wie niet klaar geraakt. Maar gewoon het reglement negeren en toch gewoon meedoen zou niet mogen kunnen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

vanmiegroet

klein vraagje
Mag ik foto's tonen tijdens de constructie van mijn baan?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
Stel dat iemand brute pech heeft en het ding blijkt niet te werken. Grote teleurstelling toch?


Ja, dat is een grote teleurstelling. Hetzelfde voor wie niet klaar geraakt. Maar gewoon het reglement negeren en toch gewoon meedoen zou niet mogen kunnen.



Ik zou dat eerder de bouwer zijn eigen schuld noemen[;)] ,ik ben al d?gen aan het testrijden om het beste rollend materieel te selekteren dat het minste problemen geeft.Alleen als alles probleemloos rijdt begin ik aan de afwerking, eerder niet.

Over "het reglement" ga ik niets (meer )zeggen,goed h?[}:)]

doomslu

citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

klein vraagje
Mag ik foto's tonen tijdens de constructie van mijn baan?

Natuurlijk mag dat.

Een klein verslagje en een foto of twee mag ook naar mij gestuurd worden voor eventuele publicatie in MSM. Alle deelnemers hebben daar van mij een mail over gekregen. De reportage voor MSM 107 zit trouwens al vol (waarvoor dank aan de deelnemers). [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

citaat:
Geplaatst door doomslu
Stel dat iemand brute pech heeft en het ding blijkt niet te werken.
Tja, onvoldoende getest op voorhand is hetzelfde als niet op tijd klaar geraken.
Zelf had ik op de editie 2008 heel wat transportschade opgelopen waardoor ik nogal wat moest herstellen. Ook zoiets is helaas "eigen schuld, dikke bult" [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Een mijlpaal is bereikt: de eerste trein is aangekomen in vi****val. (toch leuk zo de naam geheim houden). Dat geeft toch voldoening zo de eerste keer dat je met de trein kan rijden op je baantje[:p][^]. Er is echter nog veel werk aan de winkel dus weinig tijd om te spelen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum