Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

baan in opbouw

Gestart door 2012, 12 oktober 2010, 17:56:13 PM

conducteur

Op den duur lijkt het wel dat je  een treinbaan moet besturen met zo'n centrale of gelijkaardig. (central station, ecos,..)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

En daar is toch niets mis mee, net zoals jij tevreden bent met een multimouse of zo. Weer anderen houden het liever analoog, en misschien zijn er die hun treintjes liefst met hand voortduwen (zonder motor danwel). Wat maakt het uit. Zolang we ons amuseren is het toch goed? Of zoals suske al zei: ieder diertje zijn pleziertje.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Citaat van: conducteur op 03 januari 2013, 11:33:50 AM
Op den duur lijkt het wel dat je  een treinbaan moet besturen met zo'n centrale of gelijkaardig. (central station, ecos,..)
Dat is nu net marketing- en consumptiestrategie  ???
Men laat je kijken naar wat men je graag verkoopt en niet naar wat je echt nodig hebt. En dat fenomeen zit diep in ons maatschappelijk bestel genesteld, kijk maar even rond je naar de auto's, tablets, smartpones, televisies, keukenapparatuur,... die ons leven "gemakkelijker" en "comfortabeler" maken.
Wie heeft zich nog nooit laten vangen door die "marketing"?  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 03 januari 2013, 11:57:47 AM
Wie heeft zich nog nooit laten vangen door die "marketing"?  ;)
Ik 8)

Ronald


evan

Hoi,

Ik heb er zelfs 2 en ben super tevreden.

Die Updates zijn juist goed.  Je betaalt namelijk 1x rond de 600 Euro en dan heb je voor de rest gratis enkele updates per jaar.
Deze updates houden verbeteringen in, maar ook telkens toegevoegde waarden. 
De databank van de ECOS is zeer overzichtelijk.
De sturing van accesoires en het sporenplan er bij is een handigheid.
De programmaties van de decoders is super gemakkelijk bij bv CV29 etc.
Je hebt dirrect een vermogen van 4A.
Via de sniffer aansluiting kan je kleinere systemen aankoppelen voor "handhelds" (vb Rocomuis)
Er zit ook een geavanceerde pendelprogrammatie in met tusssenstations.
Enz...

Ik moet nu wel toegeven dat er één in herstelling is door een eigen fout, maar de service via een goede winkelier en ESU is ook best in orde.

Dit is mijn ervaring met ECOS.

En die die toeters en bellen komen voor mij van pas qua programmatie van decoders en de animatie op tentoonstellingen! ;)

Groetjes



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

2012

Het aanleggen van reiswegen lijkt me wel leuk. Ik moet nu 3 wissels stuk per stuk schakelen, kering doen van de lijn (rijrichting dus) en zo meer, dat zou dus programmeerbaar zijn via de ecos en alles op rij uitvoeren, beetje zoals EBP bij de NMBS dus  ::)
Het is al es gebeurt da ik een wissel vergat en ja, dan gaat het verkeerd he  :P

Maar in eerste plaats is het mij te doen met het "cruise-control".    Zeker de bergtreintjes op mijn baan zijn "moeilijk hanteerbaar" door hellingen waar ze soms te traag op rijden, afdalingen dan weer te snel, zowiezo rijd de ene trein al rapper dan de andere en dergelijke meer. Ik ga lokpilots in bouwen met lastregeling, dat zou moete helpen dus.

Nadien ga ik wel ontdekken welke gadgets er nog leuk en zeker moeten gebruikt worden, er waarschijnlijk veel opties en mogelijkheden zijn.

Ik post hier dan wel de vragen die gaande weg komen, is nog kleine 2 weken wachten voor die in de winkel zou zijn, maar ben nu al super benieuwd, een aantal reacties hier zijn allezins al positief  ;D

Gerolf

Maar wat met een grote baan waar je wil automatiseren (blokbeveiliging, ...) ?
Dan heb je alsnog andere hulpmiddelen nodig zoals koploper of zo.
Zo'n centrale lijkt me inderdaad interessant voor kleinere (expo-)baantjes, waar je maximaal drie treinen tegelijk in de gaten moet houden.

Voor mijn grote baan is analoog nog steeds de beste oplossing. Weliswaar ietsje meer bekabeling dan de "twee draden" van digitale sturing  ;D
Stroom aanzetten, en alles (nu 14, maar later pakweg 25 treinen) begint te rijden. Geen opstartroutines, ...
=> Oh ja, en ik kan manueel nog héél wat doen, hoor  ;)
Het enige wat ik mis is een constante spanning in de trein (voor verlichting) - maar ook daar pas ik wel een mouw aan  ;)
Sound? Nog nooit een loc (in H0 dan) overtuigend horen klinken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

2012

Citaat van: Gerolf op 03 januari 2013, 13:18:59 PM
Maar wat met een grote baan waar je wil automatiseren (blokbeveiliging, ...) ?
Dan heb je alsnog andere hulpmiddelen nodig zoals koploper of zo.
Zo'n centrale lijkt me inderdaad interessant voor kleinere (expo-)baantjes, waar je maximaal drie treinen tegelijk in de gaten moet houden.

Voor mijn grote baan is analoog nog steeds de beste oplossing. Weliswaar ietsje meer bekabeling dan de "twee draden" van digitale sturing  ;D
Stroom aanzetten, en alles (nu 14, maar later pakweg 25 treinen) begint te rijden. Geen opstartroutines, ...
=> Oh ja, en ik kan manueel nog héél wat doen, hoor  ;)
Het enige wat ik mis is een constante spanning in de trein (voor verlichting) - maar ook daar pas ik wel een mouw aan  ;)
Sound? Nog nooit een loc (in H0 dan) overtuigend horen klinken.

T'is (nog) niet mijn bedoeling alles te automatiseren. De snelheid regelen op mijn normaalspoor treinen lukt aardig analoog door er diodes in te plaatsen (en de spannig wat hoger zetten) zodat alles min of meer zelfde snelheid rijd. Maar bij de bemo's is da ni te doen vanwege de hellingen en dalingen. Dus ja, efkes zitten informeren naar de digitale hulpmiddels en voila, de stap is gezet.
Ik heb 3 schakelpanelen die allemaal door mezelf gedaan worden, misschien dat ik enkele zaken wel zie over te zetten naar de "reiswegen aanleggen" optie van de ecos. Toch zeker voor de bemo baan.
Gaande weg zal ik dan wel zien welke van de vele opties mij leuk lijken en mss zal benutten. Tja, je ziet héél véél digitaal, ik zal er ook maar es van proeven he  :)

Gerolf

Om op een helling een quasi constante snelheid te hebben bij analoog bedrijf, kan je beter het stuk rail aanpakken:
Twee sets diodes in de aansluitspanning, en in dalende richting enkele meer  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

C.B.

Ik zit ook met een "digitaal" systeem die zowel digitaal als analoog kan.
Nu ja , bij mij komt er toch ook veel bekabeling aan te pas , zeker als je alles wilt automatiseren.
per blok heb ik 4 draadjes , 3 draadjes voor de wissels , en ook de draadjes niet vergeten naargelang het aantal LED's/seinbeelden  in een sein , ... en dit allemaal naar de centrale.
dan heb ik het nog niet over het aansturen van ontkoppelaars , verlichting op de baan , enz ..  :D
Gelukkig heb ik dan weer geen last van sein/wissel/ en keerlus decoders omdat het een blokgestuurd systeem is.
Bij mij is het ook een vereiste om zowel automatisch (al dan niet met ingestelde reiswegen) als manueel te kunnen rijden.
Groetjes.
Claudio.

2012

Citaat van: Gerolf op 03 januari 2013, 14:08:01 PM
Om op een helling een quasi constante snelheid te hebben bij analoog bedrijf, kan je beter het stuk rail aanpakken:
Twee sets diodes in de aansluitspanning, en in dalende richting enkele meer  ;)

Die info komt nu te laat, bestelling is geplaatst  ;D
Maar kan je dat ook toepassen als je op dat zelfd espoor in de beide richtingen rijd dan?
dat word daook al vrij ingewikkeld denk ik ...

Gerolf

Kan je gewoon doen, hoor: minstens één diode in klimmende richting, en zoveel in serie als je nodig hebt in dalende.
Beide uiteinden aan elkaar, en tussen rail en voedingsaansluiting zetten  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

2012

Citaat van: Gerolf op 04 januari 2013, 10:37:01 AM
Kan je gewoon doen, hoor: minstens één diode in klimmende richting, en zoveel in serie als je nodig hebt in dalende.
Beide uiteinden aan elkaar, en tussen rail en voedingsaansluiting zetten  ;)

Tja, eigelijk ist nog simpel ook  ;D
Ma goed ja, de stap naar de digitale wereld is intussen gezet (of tenminste besteld) dat zal ook wel fun worden.

Gottardo

Manmanman toch ! Wat wordt hier intussen allemaal verwezenlijkt ! Gewoonweg prachtig !

Wat me op die foto's ook steeds opvalt, is de ordelijkheid : je ziet nergens werktuig rondslingeren.  Ik denk dat je alleen al daardoor de "goesting" ziet doorschemeren waarmee er hier gewerkt wordt  :D

Ik vind dat idee van Zwitsers smalspoor met Belgisch normaalspoor echt wel origineel.  En dan loopt er plots een Glacier Express (GEX) binnen in het typisch Belgische Kibristationnetje  :D  Die RhB-komposities zoals GEX, BEX (Bernina-express) en ACPE (Alpine Classic Pulmann Express) komen me maar al te bekend voor (maar dan in schaal IIm - er komt trouwens binnenkort een Allegra van LGB op de markt - ben benieuwd).

Op de Bietschtalbrücke ligt inderdaad geen ballast, maar een soort beplating/beplanking.  Ook is er een "Laufsteg" naast waardoor je er te voet (of met de MTB) overheen kan (onderdeel van het wandelnetwerk).

Tehachapi-loop : ben je daar intussen geweest ? Ik speel al een paar jaar met het idee die eveneens te gaan bezoeken (evenals wat andere spoorlijnen in de USA).  Ik vind echter niet zo meteen gelijkgezinden, waardoor het steeds weer uitgesteld wordt.

Treinbesturing (misschien een beetje te laat, want klaarblijkelijk heb je je bestellingen al gedaan): ik rij met de computerbesturing van Gahler & Ringstmeier : geen ombouw in loks nodig - bij dit systeem wordt immers de "infrastructuur", nl. de baanvakken gedigitaliseerd (dus een soort "decoder" per baanvak ipv per lok).  Alle rijparameters worden per computer doorgegeven aan het baanvak waarin de lok zich bevindt en dan meegegeven naar de baanvakken waar de lok naar toe rijdt.  Voor baanvakken in helling wordt er per rijrichting een correctie doorgegeven zodat de treinen mooi met gelijkmatige snellheid bergop en bergaf rijden.  Dit systeem is van huis uit allesomvattend (dus ook rijpaden, wisselstraten en seinen worden mee door de computer gestuurd).  Ik rij met schaal N, dus geen gepriegel in de kleine lokjes...

Gottardo