Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

baan in opbouw

Gestart door 2012, 12 oktober 2010, 17:56:13 PM

2012

Citaat van: Gottardo op 05 januari 2013, 13:33:32 PM
Manmanman toch ! Wat wordt hier intussen allemaal verwezenlijkt ! Gewoonweg prachtig !

Wat me op die foto's ook steeds opvalt, is de ordelijkheid : je ziet nergens werktuig rondslingeren.  Ik denk dat je alleen al daardoor de "goesting" ziet doorschemeren waarmee er hier gewerkt wordt  :D

Ik vind dat idee van Zwitsers smalspoor met Belgisch normaalspoor echt wel origineel.  En dan loopt er plots een Glacier Express (GEX) binnen in het typisch Belgische Kibristationnetje  :D  Die RhB-komposities zoals GEX, BEX (Bernina-express) en ACPE (Alpine Classic Pulmann Express) komen me maar al te bekend voor (maar dan in schaal IIm - er komt trouwens binnenkort een Allegra van LGB op de markt - ben benieuwd).

Op de Bietschtalbrücke ligt inderdaad geen ballast, maar een soort beplating/beplanking.  Ook is er een "Laufsteg" naast waardoor je er te voet (of met de MTB) overheen kan (onderdeel van het wandelnetwerk).

Tehachapi-loop : ben je daar intussen geweest ? Ik speel al een paar jaar met het idee die eveneens te gaan bezoeken (evenals wat andere spoorlijnen in de USA).  Ik vind echter niet zo meteen gelijkgezinden, waardoor het steeds weer uitgesteld wordt.

Treinbesturing (misschien een beetje te laat, want klaarblijkelijk heb je je bestellingen al gedaan): ik rij met de computerbesturing van Gahler & Ringstmeier : geen ombouw in loks nodig - bij dit systeem wordt immers de "infrastructuur", nl. de baanvakken gedigitaliseerd (dus een soort "decoder" per baanvak ipv per lok).  Alle rijparameters worden per computer doorgegeven aan het baanvak waarin de lok zich bevindt en dan meegegeven naar de baanvakken waar de lok naar toe rijdt.  Voor baanvakken in helling wordt er per rijrichting een correctie doorgegeven zodat de treinen mooi met gelijkmatige snellheid bergop en bergaf rijden.  Dit systeem is van huis uit allesomvattend (dus ook rijpaden, wisselstraten en seinen worden mee door de computer gestuurd).  Ik rij met schaal N, dus geen gepriegel in de kleine lokjes...

Gottardo

Ik ruim op voor ik fotos maak  ::)
ge zou er nu es moete gaan zien  ;D

RhB + NMBS ... tja, ik had al véél NMBS treintjes en ben ook zot ben RhB, plaats voor 2 banen is er niet, dus ja, dan maar alles in één gieten he.

Ballast op die brug, da was handiger om ballast te nemen, want er ligt op één kant een 3 rails (normaalspoor + smalspoor) op en heb dan zelf nog pinnekes moete voorzien om mijn marklin treinen te laten op rijden, de ballast was ideaal om mijn pinneks te camoufleren.

Ik maak inderdaad samenstellingen die je in het echt ook ziet, zowel op RhB als NMBS net

ivm aankoop digitaal, tja, er zijn zoveel systemen op de markt da het ni simpel is te beslissen, ik ken er zelf (nog) ni veel van en ja, heb da maar gekcoht na een demo en wa uitleg in de winkel. Ni goedkoop, ma t'zal wel goed zijn lees ik hier en das belangrijk he

Tehachapi loop al 2x geweest yep, indrukwekkend mag ik wel zeggen. Ook nog op tal van andere plaatsen staan spotten in California, Nevada en Arizona. Misschien in 2014 nog es een rondje gaan doen ginder  :)

2012

Ik heb es een stuurcabine rit gefilmd op mijn modelbaan, nog steeds UNDER CONSTRUCTION, maar al zeg ik het zelf, t'is een leuk filmke, tenzij jullie een andere mening hebben :-)

oordeel zelf
https://www.youtube.com/watch?v=5IMqTBISDJA&feature=youtu.be

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Dirky

leuk filmke! lijkt me een vrij grote baan? Zeker tof dat er geen overdreven rechte sporen liggen maar veel leuke kronkels...

2012

Citaat van: Dirky op 02 maart 2014, 20:49:22 PM
leuk filmke! lijkt me een vrij grote baan? Zeker tof dat er geen overdreven rechte sporen liggen maar veel leuke kronkels...

Ja, moet kronkelend zijn he die bergbaan :-)
zolder is vrij ruim yep  :P

Metpetergaathetbeter

en wat zou dat leuk worden mochten daar in de nabije toekomst nog enkele mooie loc's of wagons bijkomen !  ;D

groeten Peter ;)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Je hebt een mooie rijlengte!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

2012

Citaat van: doomslu op 03 maart 2014, 09:29:53 AM
Je hebt een mooie rijlengte!

Film is bedrog he  :P
De kruisende trein is niet de normale rijlengte zunne, ma wel het dubbele, voor de gelegenheid 2 treinen aan elkaar gekoppeld  ::)
Maar ginder rijden die wel soms in dergelijke samenstellingen, dus was het wel een realistische trein. In de zomer rijden er vanuit St Moritz 3 Glacier Express treinen (GEX) per dag naar Zermatt en terug. Eén van die 3 treinen (elke GEX = 6 panoramawagons zijnde 3x 2de klas, 2 x 1 klas en een 1 x bar) is gekoppeld aan de regional express naar Chur van 9u. Deze komt dus ongeveer halfweg in beeld op de kruisingsplaats. De andere 2 treinen worden aan elkaar gekoppeld, bestaan dus uit 12 panorama's en rijden als "tussenloper" tot in Disentis. Vanaf daar rijden ze met maximale samenstellingen van 6 panorama's, profiel van de lijn laat ni meer toe (ook tandrad trouwens op veel plaatsen vanaf Disentis.

2012

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 maart 2014, 23:54:32 PM
en wat zou dat leuk worden mochten daar in de nabije toekomst nog enkele mooie loc's of wagons bijkomen !  ;D

groeten Peter ;)

Ja, onder andere ne dampschneesleuder  ::)

TBCédric

Mooie baan en mooi rollend materieel.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

2012

Is al efkes geleden dat ik nog es liet horen op deze topic, maar heb wel efkes stilgelegen met de afwerking. De rotswand die mijn stijglus "camoufleert" vond ik ni mooi van kleuren, wist niet meteen wat ik er ging mee doen of hoe ik het zou verbeteren. Deze zomer in Zwitserland een modelbaan gezien en gesproken met de bouwer ervan en die heeft me wat les gegeven  ;D
Dus moest ik er een nieuwe laag gips over doen, zodat weer ongeverfde gisp had en daarop dan es getest met de aangeleerde techniek en ja, t'is veel beter dan de eerste versie  ;D
Dat gaf me dan ook weer zin om de ganse hoek verder af te werken, er moest nog een gans stuk rotswand gemaakt worden, een "platform" waar het bergstation moet komen van mijn kabelbaan en dan verder afdalen met rotswand tot aan mijn kruisingsstationneke. Eergisteren was alles klaar om de kabelbaan te monteren, een BRAWA exemplaar, dat een gans gedoe om dat allemaal netjes voor elkaar te krijgen, moet vrij secuur geinstalleerd worden.
Hier een filmke op "joetjoep" van de baan in actie
https://www.youtube.com/watch?v=Of-lnw0zMQo&feature=youtu.be

vandaag het laatste gat gedicht tussen bergstation en kruisingsstation met gips, kan nu drogen en over paar dagen dan een kleurke geven en daarna gras en boomkes plaatsten.

2012

Na het youtube filmke nu ook een paar fotos genomen, ondertussen ben ik een paar schilderstappen verder ook  8)
Het dorpje krijgt nu wel echt concrete vormen.

Rangeerduivel

Die kabelbaan vind ik knap,
Is dat een aangekocht modelletje?
Ik heb mijzelf erop betrapt dat ik jouw vorige post overgeslagen had! :o

;)

2012

Inderdaad, een bouwpakketje, is van BRAWA, er zijn ernog andere in de handel. Deze werkt goed, printplaat die  de zaak aanstuurt, is wel precisiewerkje, moet netjes uitgelijnd zijn, berg en dalstation perfect tegenover elkaar, de draagmast er netjes tussen. Vond wel leuk idee om zoiets erin te stekrn in mij  baantje aangezien ik toch wel wa bergen gemaakt heb.