Onderhoudstrein

Gestart door ToThePoint, 02 oktober 2010, 01:43:19 AM

ToThePoint

Zo, het schaduwstation onder Trimaxion-Park heeft zijn eerste 4 opstelsporen en 1 rondlopend spoor.
De kinderziektes staken snel de kop op. Het heeft bloed, zweet,  hoofdpijn (van 't nadenken), 14 servo's en 10 spanningsstabilisators gekost om het werkende te krijgen.
Dus het uitvoerig testen kan beginnen.
Tijd ter wijl kan ik wat knutselen, en het eerste project is een onderhoudstrein in elkaar flansen.
De bedoeling is van een stofzuiger te bouwen ingebouwd in een cargowagon.
Nu hoor ik u denken "Ja dat bestaat reeds" is ook zo, maar het prijskaartje al eens gezien? En waar is het verkrijgbaar ?
Ik vermoed dat het aangezogen vuil in het bestaande model eerst de rotor passeert van de stofzuiger. Dat kan nooit de bedoeling zijn, want wanneer er een groter object wordt opgezogen zit de rotor vast. Dit is een vermoede he !!!
Ik heb hier nog een motor liggen die uit de type 36 komt, die van port escap.
Of ik heb een faulhaber 1624 met reductie, maar weet niet hoe ik die reductie eraf kan halen.

Wie brainstormt mee ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#1
Ik heb zoiets ooit gepoogd - en toch maar de lux-wagen gekocht [:I] [;)]
Het grote probleem is een voldoende sterke centrifugaalventilator te vinden. Ik had enkele kleine pc-ventilatortjes achter elkaar gezet, maar dat was niet genoeg voor de nodige zuigkracht.
Oh ja, en die zuigen doorheen de opvangbak. Een filterdoekje zorgt ervoor dat er geen vuil in de motortjes, en zo terug op de baan kan komen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

#2
Een Lux stofzuiger is dan misschien wel aan de prijzige kant, maar ik denk dat hij zijn geld wel waard is hoor.

Af en toe een keertje laten rondrijden op je baan en je staat versteld hoeveel vuiligheid zo'n ding kan opzuigen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

#3
Vervangt zo'n stofzuiger ook de railgom?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#4
Een stofzuiger vervangt de railgom niet. Het is een stofzuiger, en zal dus al het losse stof, zaagsel, grind, zand en ander klein los spul opzuigen en in zijn reservoir verzamelen.

Lux is natuulijk het van het, maar een Tomix of Dapol (schaal N) doet het ook uitstekend, voor een fractie van de prijs. In H0 dacht ik ook dat Dapol een stofzuiger uitbracht. Deze is voor 200% zijn geld waard.

Oh ja, het stof wordt doorheen een certifigaal ventilator aangezogen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jurgen

#5
citaat:
Geplaatst door conducteur

Vervangt zo'n stofzuiger ook de railgom?




Neen, maar zo'n railslijpwagen van Lux doet wel al een groot deel van het werk. Heel makkelijk om op onbereikbare plaatsen je rails proper te houden.

Al blijft een railgom wel handig om het echte hardnekkige vuil weg te halen. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ToThePoint

#6
citaat:
Geplaatst door conducteur

Vervangt zo'n stofzuiger ook de railgom?



Ik heb net de test gedaan tussen railgom en een doek met wasbenzine.
De doek met wasbezine wint met vlag en wimpel !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#7
citaat:
Geplaatst door Jurgen

citaat:
Geplaatst door conducteur

Vervangt zo'n stofzuiger ook de railgom?




Neen, maar zo'n railslijpwagen van Lux doet wel al een groot deel van het werk. Heel makkelijk om op onbereikbare plaatsen je rails proper te houden.

Al blijft een railgom wel handig om het echte hardnekkige vuil weg te halen. [;)]



Dat is de reden waarom ik een onderhoudstrein eerst ga maken en uitvoerig kan testen/ Het schaduwstation gaat bereikbaar zijn, maar makkelijk zal wat anders zijn.
In de trein gaat een stofzuiger zitten, een poetswagen met vilt en wasbenzine en een railgomwagen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#8
citaat:
Geplaatst door Michiel

Een stofzuiger vervangt de railgom niet. Het is een stofzuiger, en zal dus al het losse stof, zaagsel, grind, zand en ander klein los spul opzuigen en in zijn reservoir verzamelen.

Lux is natuulijk het van het, maar een Tomix of Dapol (schaal N) doet het ook uitstekend, voor een fractie van de prijs. In H0 dacht ik ook dat Dapol een stofzuiger uitbracht. Deze is voor 200% zijn geld waard.

Oh ja, het stof wordt doorheen een certifigaal ventilator aangezogen.



Het doorheen staat mij dus niet aan. Dat loopt vroeg of laat fout. Ik heb hier al loc's gehad die nieuw zijn en waarvan de onderdelen door trillingen van het transport los in de doos lagen.
Dat was onder andere bij de roco s3/6 in de okerkleurige stad munchen uitvoering. De sonderserie fur abo's van vorig jaar. Ik heb 2 stuks en bij alle 2 was het prijs.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

prulleman

#9
Uit ervaring kan ik zeggen dat de vloeistof van de "schienenreiniger" veel beter voldoet dan wasbezine. Wasbenzine reinigt en ontvet wel goed maar oxideert ook de sporen. De schienereiniger poliert en verbetert de geleiding drastisch[8D]. Is zijn geld dubbel en dik waard

ERVIN

#10
Hier kan ik prulleman alleen maar bij treden , ook ik gebruik de vloeistof van de " schienenreiniger" , en dit is super spul , alleen nog even te weten komen wat de samenstelling van deze vloeistof is.[}:)]

ToThePoint

#11
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Hier kan ik prulleman alleen maar bij treden , ook ik gebruik de vloeistof van de " schienenreiniger" , en dit is super spul , alleen nog even te weten komen wat de samenstelling van deze vloeistof is.[}:)]



Naar een labo sturen ?

Ivm " schienenreiniger", waar te vinden ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

#12
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Hier kan ik prulleman alleen maar bij treden , ook ik gebruik de vloeistof van de " schienenreiniger" , en dit is super spul , alleen nog even te weten komen wat de samenstelling van deze vloeistof is.[}:)]


Als chemicus moest je dat toch al lang weten?[:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

evan

#13
Het spul is vrijwel via elke Modelspoorzaak te vinden die ook ESU verkoopt.  De leverancier voor Belgie is namelijk dezelfde.

Ik gebruik het ook al een tijdje door het toedoen van Prulleman en het werkt echt schitterend.  Telkens voor gebruik dient het spul  goed geschud te worden daar er wat bezinksel in zit.  Nu ik vermoed dat dat bezinksel Grafietpoeder is en dat is nu net hetgene wat geleiding kan bevorderen en niet schadelijk is voor metalen als Nikkel-zilver.

Op intensieve tentoonstelling zoals Intermodelbau Dortmund heeft dit enorm geholpen op "Gringolandia" (baantje) qua rij-eigenschappen en onderhoud.

Grts[:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

#14
citaat:
Geplaatst door ERVIN
alleen nog even te weten komen wat de samenstelling van deze vloeistof is.[}:)]
Een tip: bel het anti-gifcentrum en zeg dat je er uitslag of zo van gekregen hebt. Normaalgesproken moeten zij de samenstelling kennen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw