Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Onderhoudstrein

Gestart door ToThePoint, 02 oktober 2010, 01:43:19 AM

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door evan

Het spul is vrijwel via elke Modelspoorzaak te vinden die ook ESU verkoopt.  De leverancier voor Belgie is namelijk dezelfde.

Ik gebruik het ook al een tijdje door het toedoen van Prulleman en het werkt echt schitterend.  Telkens voor gebruik dient het spul  goed geschud te worden daar er wat bezinksel in zit.  Nu ik vermoed dat dat bezinksel Grafietpoeder is en dat is nu net hetgene wat geleiding kan bevorderen en niet schadelijk is voor metalen als Nikkel-zilver.

Op intensieve tentoonstelling zoals Intermodelbau Dortmund heeft dit enorm geholpen op "Gringolandia" (baantje) qua rij-eigenschappen en onderhoud.

Grts[:)]

Heb in een van de msm's gelezen over die "schienenreiniger".
Daar stond ook reeds vermels dat het vermoedelijk grafietpoeder is.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ERVIN

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Heb in een van de msm's gelezen over die "schienenreiniger".
Daar stond ook reeds vermels dat het vermoedelijk grafietpoeder is.

Maar dat is in de chemie geen optie h? , dus ik moet het zeker weten , k'zal mij er eens mee gaan bezig houden , mss sraks op het werk.[}:)]

krispy

Ik vondt het idee van een onderhoudstrein wel iets hebben [;)] en heb me daar dan ook eens aan toegelegd [:)]
Mijn baan mocht wel een dergelijke trein bezitten , eentje die het onkruid tussen de rail weg haald en mijn rails mooi proper houd [:D] Dus bij deze de voorstelling van mijn idee daar rond:

Is vandaag officieel door infrabel  in dienst genomen in fleerberg[:D]

Ik  heb me een samenstelling gemaakt die enkel gebruikt wordt voor de onderhoud van het net.

hiervoor werden volgende wagons herwerkt :

roco cleaning

Dapol reinigingswagon => is hier de onkruidverdelger

Roco wagentje : doet nu dienst als poetsdoek ( systeem van een zeer oud Jouef wagonnetje ingebouwd )

Een silo wagentje ( kleinbhan modell )

Volledige sammenstelling

Voor dit project gaat nog in een later stadium een 62-tiger in de nieuwe kleurstelling van infrabel volgen [:p]( eens daar alles van geweten is )

Het werken met decals was voor mij de eerste maal en zoals men ziet is dat nog niet perfect verlopen [:I] , maar al doende leert men he.
Het verweren van alles is ook mijn eerste maal en vindt het wel geslaagd , zeker niet teveel.

Dat deze trein nog lang zijn diensten mag bewijzen.

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

ERVIN

Mooi gedaan hoor Krispy , origineel en hij gaat goed van pas komen , zeker als er gedurende de zomermaanden niet veel treinverkeer is geweest.[;)]

ToThePoint

@ krispy

Origineel en heel creatief samengesteld.
Ja het kan misschien, ik zeg wel misschien een ietske beter afgewerkt worden. Al vrees ik van niet.
Het is goed enoeg en het is en blijft dan ook een onderhoudstrein he.
Het is voor mij meer dan genoeg uw eerste experiment.
De hersenkronkel alhier was dan toch geen slecht idee. Ben blij data ik u heb kunnen inspireren.
Je heb we wel gepakt in snelheid.
De onderhoudstrein nr1 heeft hier ook al goede diensten bewezen, maar staat nog naakt op de baan.
Ik ben de laatste hand aan het leggen in de afwerking van de kasten en co.
Ik hoop deze week de eerste onderhoudstrein klaar te hebben.
De tweede (voor de andere rijrichting zal veel later zijn en word gans zelfbouw op de loc na (voorlopig)

TreinTeLaat

Zeer mooie onderhoudstrein.
EN ik denk dat hij echt bijna alle vuil van uw baan zal halen.

Het idee om er een blauwe (nieuwe) 62'er voor te hangen, is zeker goed, dat gaat een mooie trein worden :)

ToThePoint

Zo hij is eindelijk geleverd.
Voorzien van de stroomdoorvoerende kortkoppeling met 6 geleiders V1.6 .
De stofzuiger word vanuit de loc gestuurt op F2 en de sluitlichten gaan aan en uit samen met de loc. Ook deze zijn rechtstreeks aangesloten op de decoder in de loc.
Stroomafname op alle wielen.
De trein heeft reeds de baan gekuist en het is er aan te zien, die is serieus smerig geworden.

De opstelling zoals ik origineel in gedachte had.

Even de verschillende stadia.

Voor

Tijdens

Na

Nu de stofzuiger van lux

Voor

Tijdens het verbouwen merkte ik dat de printplaat zeer amateuristich opgebouwd is.
De faulhaber motor is er eentje van 3v.
Ik vermoed dat men die aan voordelige prijs kan verkrijgen want dat is absoluut geen goede keuze.
De spanningsomvormer (7805) moet serieus gekoelt worden en word nog gloeiend heet. Dat komt doordat al de spanning boven de 5v extra omgezet word in warmte. Met weerstanden gaat men van 5v naar 3v als het meezit en als enkel de faulhabermotor het systeem belast staat er zelfs 4v op de motor.
De geetste banen op de printplaat zijn zeer slecht gedaan. Het etsen op zich niet, maar wel de lay-out.
Om de hitteproductie te reduceren kom ik 2 dingen doen.
Een weerstand in serie opnemen (ook weer warmte), maar koos voor dioden.
Die geven sowieso +- 0.7v spanningsval en produceren bijna geen warmte.
Ik soldeerde 16 stuks na elkaar en ontlaste alzo de spanningsstabilisator.

Tijdens

Na

De Railgom van ROCO

Voor

Tijdens

Na

De railgom van PIKO.
Hier werd enkel het onderstel bewaard.
De ophanging van de wielen is onafhankelijk en kom de veren die de railgom tegen het spoor drukken ook gebruiken.
De tankwagen is functioneel en heeft een inhoud van 60ml.
De vulling gebeurt via het keteldeksel bovenaan.
Het duurt 3 uur vooraleer ie leeggelopen is.
De druppels vallen op het viltje dat onder de wagen hangt.
Het is een copy van wat jouef ooit op de markt bracht.
Het is gemaakt van stukken printplaat.
De ketel is geinspireert op een TPI tankwagon.

Voor

Tijdens

Na

Aangezien er ook vuile tunnels zijn een leuk gadget.

Voor

Tijdens

Na

En de kop en staart van de onderhoudstrein

krispy

@ To The Point :

Mooi gedaan [;)]

Goe gezien van dat sluitlicht op de laatste wagen.[:p]

De vervuiling is ook mooi gedaan , niet teveel en toch genoeg.

U decals zijn ook leuk , zeker de opschriften , origineel gevonden die teksten.

Deze samenstelling gaat zeker geregeld zijn werk kunnen doen en gedaan met het gommeke in de hand .

Maar zou je niet beter eerst de gom hangen en dan de stofzuiger , kwestie van de partikels van het gommeke mee op te zuigen , waarna ge met het viltdoekje gaat proper maken .

Mijn Dapol wagen , zuigt of poliert , en afhankelijk van welke functie hang ik hem eerst of tweede.

Veel kuisplezier met U onderhoudstrein [;)]

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Gerolf

Mooie trein, Jean-Paul
Die laatste wagon, de "plafondborstel" is mooi gemaakt, leuk gevonden, maar ik weet niet zeker dat ik die bij mij zou willen zien rijden. Eventueel vuil dat bovenaan hangt losborstelen? Waarna het op je rails kan neerdwarrelen ...
Als ik hem zou laten rijden, dan zeker niet als laatste wagon [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Willems

citaat:
Geplaatst door krispy

Ik vondt het idee van een onderhoudstrein wel iets hebben [;)] en heb me daar dan ook eens aan toegelegd [:)]
Mijn baan mocht wel een dergelijke trein bezitten , eentje die het onkruid tussen de rail weg haald en mijn rails mooi proper houd [:D] Dus bij deze de voorstelling van mijn idee daar rond:

Is vandaag officieel door infrabel  in dienst genomen in fleerberg[:D]

Ik  heb me een samenstelling gemaakt die enkel gebruikt wordt voor de onderhoud van het net.

hiervoor werden volgende wagons herwerkt :

roco cleaning

Dapol reinigingswagon => is hier de onkruidverdelger

Roco wagentje : doet nu dienst als poetsdoek ( systeem van een zeer oud Jouef wagonnetje ingebouwd )

Een silo wagentje ( kleinbhan modell )

Volledige sammenstelling

Voor dit project gaat nog in een later stadium een 62-tiger in de nieuwe kleurstelling van infrabel volgen [:p]( eens daar alles van geweten is )

Het werken met decals was voor mij de eerste maal en zoals men ziet is dat nog niet perfect verlopen [:I] , maar al doende leert men he.
Het verweren van alles is ook mijn eerste maal en vindt het wel geslaagd , zeker niet teveel.

Dat deze trein nog lang zijn diensten mag bewijzen.

Je zou om het helemaal af te maken een sproeiinstallatie aan het ketelwagentje kunnen maken links en rechts zodat de beide spoeiers zowel links als rechts van de spoorstaven onkruidvrij houden.
Maar het ziet er zo al leuk uit.
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

loebaske

Heb het al eens eerder gemeld dacht ik, maar ik ben tevreden en meeeeer dan tevreden met KONTAKT61 van CRC Industries in Zele, vroeger gebruikte ik KONTAKT60, met een spuitbus kan je gerust lange tijd voort, tenzij je een grote baan heb zoals Erwin[;)]
Eenmaal de sporen behandeld kan je gerust sporen voor enkele maanden.
Kostprijs ?5.5 naar gelang de winkel....

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door krispy

@ To The Point :

Mooi gedaan [;)]

Goe gezien van dat sluitlicht op de laatste wagen.[:p]

De vervuiling is ook mooi gedaan , niet teveel en toch genoeg.

U decals zijn ook leuk , zeker de opschriften , origineel gevonden die teksten.

Deze samenstelling gaat zeker geregeld zijn werk kunnen doen en gedaan met het gommeke in de hand .

Maar zou je niet beter eerst de gom hangen en dan de stofzuiger , kwestie van de partikels van het gommeke mee op te zuigen , waarna ge met het viltdoekje gaat proper maken .

Mijn Dapol wagen , zuigt of poliert , en afhankelijk van welke functie hang ik hem eerst of tweede.

Veel kuisplezier met U onderhoudstrein [;)]

Kwou eerst de ketelwagon met vilt, wanneer dat nat is maakt dat het vuil dat achterblijft wak, maar door de sleepwerking ontspoorde de ketelwagen.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Mooie trein, Jean-Paul
Die laatste wagon, de "plafondborstel" is mooi gemaakt, leuk gevonden, maar ik weet niet zeker dat ik die bij mij zou willen zien rijden. Eventueel vuil dat bovenaan hangt losborstelen? Waarna het op je rails kan neerdwarrelen ...
Als ik hem zou laten rijden, dan zeker niet als laatste wagon [;)]

Is niet de bedoeling dat ie poetst.
Dergelijke wagons werden gebruikt tijdens het stoomtijdperk om tunnels roetvrij te maken.
Aangezien er niet meer in tunnels gestoomt mag worden is dergelijke wagon overbodig. Maar wel een leuk gadget

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door loebaske

Heb het al eens eerder gemeld dacht ik, maar ik ben tevreden en meeeeer dan tevreden met KONTAKT61 van CRC Industries in Zele, vroeger gebruikte ik KONTAKT60, met een spuitbus kan je gerust lange tijd voort, tenzij je een grote baan heb zoals Erwin[;)]

Heb ongeveer 400 meter spoor in gedachte waarvan 250m opstelspoor dat een niveau onder de boven bouw zit.
Is voor mij niet mogenelijk en aanzien ik ook liever lui dan lam ben was het uitbroeden van dit idee een mooi eitje.

Trouwens nu nog een TPI onderhoudstrein maken voor in de andere richting.

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

citaat:
Geplaatst door loebaske

Heb ongeveer 400 meter spoor in gedachte waarvan 250m opstelspoor dat een niveau onder de boven bouw zit.
Is voor mij niet mogenelijk en aanzien ik ook liever lui dan lam ben was het uitbroeden van dit idee een mooi eitje.

Trouwens nu nog een TPI onderhoudstrein maken voor in de andere richting.

Misschien een idee die kostenbesparend is, stel je trein na het kuisen van de ene richting, op het tegengestelde spoor om vervolgens in de andere richting te kuisen. Op die manier spaar je geld en een loc uit Met hetgene dat je uitspaart kan je misschien een andere leuke trein kopen ! 't Is maar een idee !
Groeten Peter[;)]
PS kunt nog steeds een of twee draailussen voorzien zo hoef je niet de gehele trein te manipuleren ![:)]