Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Het bouwen van een vierendeelbrug

Gestart door Koen, 08 augustus 2010, 14:05:04 PM

Koen

Bedankt Gerolf, ga ik eens bekijken. Eerst ga ik nu experimenteren met de klinknagels.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Vandaag heb ik een aantal decals aangebracht op de brug. Echt een rot klus [xx(]. Bovendien kwam ik problemen met de Acril verf. Blijkbaar lost deze terug op als je water aanbrengt. Ik dacht dat, eens deze verf uitgehard was, niet meer oplost. Maar dat was fout gedacht (of ligt het aan mij?) [:(!] [:(!]. Gevolg, een aantal witte plekken op de plaatsen waar de decals aangebracht zijn [V] [V].
Het aanbrengen van de decals valt al bij al nog wel mee. Eens je de techniek te pakken hebt, is het nog te doen. Ik hou mijn hart al vast als ik de laatste laag verf moet aanbrengen. Ik hoop dat het resultaat nog een beetje te doen valt.
Ik hou de decal beperkt tot de twee grote bogen. Deze aanbrengen aan de zijkant van de brug lijkt mij quasi niet haalbaar daar de decals zeer fragiel zijn.
Ik ga deze namiddag waarschijnlijk de laatste laag aanbrengen en dan zullen wij het resultaat afwachten. Is dit niet goed, zal de gehele brug ontdaan moeten worden van verf en kunnen we opnieuw beginnen (maar dan met olieverf).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

gjvdz

Mvg Giel-Jan

marc goovaerts

Ik heb ook altijd gedacht dat na het verdampen van het water of ander oplosmiddel in acrylverf, de rest een chemische verbinding aangaat zodat die eigenlijk een soort (al dan niet gekleurde) laag kunststof zou vormen. Niet dus. Welk merk heb je gebruikt ?

"Eens je de techniek te pakken hebt, is het nog te doen." Kan je wat uitweiden over die techniek ? Eventueel met foto's ? Klinknagels zijn al een oud zeer, ook op dit forum.

Koen

@Gjvdz,

Bedankt.


@Marc,

Ik maak gebruik van Vallejo verf. Ik heb deze in het verleden ook gebruikt maar toen moest ik deze niet nat maken voor het aanbrengen van decals.
Ik breng de decals als volgt aan:
1) met een penseel maak ik de uitgesneden decal grondig nat. Na enige tijd voel je dat de lijm begint op te lossen.
2) Eens deze lost, kan je voorzichtig de decal licht verschuiven zodat je deze langs ??n zijde kan tegenhouden.
3) Als deze langs ??n zijde op de juiste plaats zit, kan je voorzichtig de drager onder de decal uit trekken. Het is wel belangrijk dat dit zeer voorzichtig gebeurt anders scheurt de decal af.
4) Als laatste, dien je de decalstrip voorzichtig aan te strijken aan de hand van een vochtig penseel.

Een voorbeeld van de aangebrachte decal. Ik het mooiste gedeelte uitgekozen. De witte plekken van de opgeloste laat ik liever niet zien [:I] [:o)].




Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Na het spuiten krijg je onderstaand resultaat. Alleen zie je toch wel een aantal fouten door het oplossen van de verf [V] maar de witte plekken zijn weggewerkt [:p].
Bij het verweren ga ik proberen om deze fouten weg te werken door het aanbrengen van roestplekken.




Nooit te oud om te leren

gjvdz

Amai ik zie bijna niets dat er niet hoort [:D]
Dit is Kunst.
Mvg Giel-Jan

eddy

Knap hoor,als de brug wat verweerd is en ingepast in u baan,ziet niemand daar een eventuele schoonheidsfoutje nog aan.

groeten eddy[:p]

chef garde

Die "schoonheidsfoutjes" maken uw brug net enorm realistisch!  Mocht je de "echte" brug eens van dicht bekijken dat je er ook heel wat schoonheidsfoutjes uithaalt.

evan

Knap hoor Koen!

Zelfs een blinde kan van deze brug genieten.  Er staat in braille op hoe mooi ze is[:D]

Wat water en acrylverf betreft.  Vreemd, normaal een de acryl droog is zou dit geen effect mogen hebben....

Succes met je vervolg
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

Bedankt voor de aanmoediging.

@Evan,

Wat die acrilverf betreft, was ik dezelfde mening toebedeeld. In principe kan ik hier niet veel fout in doen. De verf is spuitklaar mits een beetje te verdunnen. Hiervoor gebruik ik de bijhorende verdunner.
Ik ga voor alle zekerheid nog een semi-gloss vernislaag aanbrengen voordat ik verder ga met het verweren.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

vanmiegroet

Dit is echt klasse werk, hoe doe je dit?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Peter

Hallo Koen,

Heb je een laagje glansvernis aangebracht voor het plaatsen van de decals.
Dit beschermt niet enkel je onderliggende verflaag maar geeft tevens een veel betere hechting voor de decals. Wanneer je ze daarna, na het volledig drogen, nog een laagje mat of satijvernis geeft zie je helemaal niet meer dat het decals zijn, en tevens bescherm je ze nog ook. Pas daarna verweren.
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Bedankt voor de foto's, Koen,

Ik was echt benieuwd naar die klinknagels. Het is nogal logisch dat ze er op de site van de fabrikant perfect uitzien, maar ook in de realiteit vallen ze dus goed mee. Voor mensen die een hele brug te doen hebben, mochten ze waarschijnlijk wel wat goedkoper zijn...

Koen

@Vanmiegroet,

Bedankt. Hoe doe je dat? Veel geduld hebben, durven proberen, opnieuw beginnen, ...

@Peter,
Bedankt voor de tip. Hier heb ik weeral wat bijgeleerd. Zeker een gouden raad voor de bouw van de volgende brug en/of voor de verdere afwerking van deze brug.

@Marc,
Ze mochten inderdaad wel een stuk goedkoper zijn. Voor de twee bogen heeft mij dit bijna $72 gekost. Niet echt goedkoop. Met wat oefening moet het aanbrengen toch ook een stuk vlotter gaan. Maar ja, het is leergeld h?. Mocht alles van de eerste maal perfect zijn, zouden we er geen plezier meer aan beleven h? [;)].
Het aanbrengen op zijwanden, tussen profielen is zeker niet evident. Je moet naar mijn mening al heel wat ervaring hebben om dit tot een goed einde te brengen.
Zelf ben ik niet 100% tevreden met het resultaat maar we doen ons best h?. Al doende leert men [;)].

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren