Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Het bouwen van een vierendeelbrug

Gestart door Koen, 08 augustus 2010, 14:05:04 PM

TreinTeLaat

Hej Koen, je brug is zo prachtig! Ik ben jaloers aan het worden... [:D] Zo'n brug wil ik ook....

Zo'n brug zie ik bijna elke dag, ik ga namelijk naar school in Mechelen en passeer zo'n brug over de Leuvensesteenweg.
Ik heb ook foto's van die bruggen genomen op de brug zelf (vanuit stuurposten).

Weet je soms al of de sporen gaan blijven liggen bij het nieuwe station of gaan de sporen anders liggen?

Want aan de noordzijde van het station gaan de treinen naar Leuven en Aarschot onder zo'n brug..., en dus de sporen 1 -> 6 liggen veel lager dan de sporen 7 -> 10.
Wat gebeurt er met dat hoogteverschil bij het nieuwe station?  
en blijven de bruggen dan nog liggen?

gjvdz

Ah nog iemand uit de omgeving van Mechelen [8D] ik zie ze ook bijna dagelijks ofwel vanuit de auto of de trein en ik vind dit echt een heel geslaagd model worden [:D]
Mvg Giel-Jan

Koen

@treintelaat,

Wat de spoorligging van het nieuwe station betreft, blijf ik nog in het duister tasten. Tot op heden heb ik nog geen plannen kunnen bemachtigen [V]. Blijkbaar zijn deze nog steeds niet goed gekeurd (en mogen alsdusdanig ook niet bekend gemaakt worden).
Voor zover ik gehoord heb, zouden de meeste sporen blijven liggen. Er komen wel nog twee sporen bij van het Diabolo project. E?n ding heb ik wel bevestigd gekregen nl. dat de vierendeelbruggen blijven liggen. Naast de huidige vierendeelbruggen over de vaart, zou er nog een  nieuwe brug komen. Als het van de architect af hangt, zou deze gelijkend worden aan de huidige bruggen. Afwachten, want blijkbaar zou er een discutie bestaan in verband met de prijs.

@gjvdz,

citaat:
Ah nog iemand uit de omgeving van Mechelen  ik zie ze ook bijna dagelijks ofwel vanuit de auto of de trein en ik vind dit echt een heel geslaagd model worden

Ik weet niet of je mij of treintelaat bedoelt maar ik ben van Mechelen afkomstig. Nu woon ik in Leest, een deelgemeente van Mechelen.
Alvast bedankt en ik hoop dat het inderdaad een geslaagd model zal worden.
Ik hou jullie zeker op de hoogte.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

dirkske

Ja watte, er zitten hier dus artiesten op het forum h?[:p][:p][:p]
Als ik dit model ooit in het echt mag aanschouwen moet ik er zeker een meter vandaan blijven anders kwijl ik heel de boel onder.[:I]
Echt een knap stukje modelbouw.[:0]
Je eigen baan, je eigen wereldje!

SuSke

citaat:
Geplaatst door Koen

Inderdaad Suske,

De sporen liggen veel dichter bijeen dan dat wij in modelspoorbouw hanteren. Ik vrees dat ik daar nog compromissen zal moeten sluiten. Hoe dat ik dat moet gaan oplossen, weet ik nog niet want deze bruggen staan vlak voor een wisselcomplex.

Misschien kan de ervaring van deze brug jullie ten dienste staan? Enfin, als het zover is, laat je maar iets weten. Misschien kunnen we wel ??n en ander regelen zodat jullie al het voorbereidende werk al kunnen overslagen.

Mvg

Koen


Op de nieuwe clubbaan hebben we de sporen op de hoofdlijn ook dichter bij elkaar gelegd (46mm ipv 59mm) en op zich is dat al een prachtig zicht. De overloopwissels werden allemaal aangepast door de afwijkende sporen in elkaar in te werken - doorsnijden dwarsliggers, verkorten sporen,... - met veel pas en meetwerk, maar het is gelukt.

Onze bruggen zijn wel iets anders van type: een vaste HST-brug van zo'n 1,10m overspanning, 40cm hoog en een werkende basculebrug van 40cm overspanning zoals in de haven van Antwerpen liggen aan de "grote sluizen". Bij de beide bruggen zijn ook te starten vanuit de echte uitvoeringsplannen.
Er zullen dus ook weer een boelcompromissen gesloten moeten worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

@dirkske,

citaat:
Als ik dit model ooit in het echt mag aanschouwen moet ik er zeker een meter vandaan blijven anders kwijl ik heel de boel onder.


... of een meter vandaan blijven om de foutjes niet te zien [:D]

Even serieus, bedankt. Ik hoop ooit mijn bouwwerk te verwerken in een klein diorama om eens aan de dioramawedstrijd mee te doen (hoewel ik niet echt kan tippen aan de werken van onze leermeester Gerolf!)
Maar in de eerste plaats is dit bouwwerk een begin van een mooi project.

@ Suske,

citaat:
Op de nieuwe clubbaan hebben we de sporen op de hoofdlijn ook dichter bij elkaar gelegd (46mm ipv 59mm) en op zich is dat al een prachtig zicht. De overloopwissels werden allemaal aangepast door de afwijkende sporen in elkaar in te werken - doorsnijden dwarsliggers, verkorten sporen,... - met veel pas en meetwerk, maar het is gelukt.

Onze bruggen zijn wel iets anders van type: een vaste HST-brug van zo'n 1,10m overspanning, 40cm hoog en een werkende basculebrug van 40cm overspanning zoals in de haven van Antwerpen liggen aan de "grote sluizen". Bij de beide bruggen zijn ook te starten vanuit de echte uitvoeringsplannen.
Er zullen dus ook weer een boelcompromissen gesloten moeten worden.


Als jullie nog eens opendeur houden, moet ik zeker eens komen kijken. Ik denk dat ik nog veel van jullie kan leren. Wissels aanpassen lijkt mij geen sinecure.
Ik ben ook eens benieuwd naar jullie bruggen. Dit moet echt indrukwekkend zijn, niet?


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Koen
hoewel ik niet echt kan tippen aan de werken van onze leermeester Gerolf
Euh, die brug heb je zelf gemaakt, h?. EN prima [8D]
maw: ik snap niet goed wat ik in dit verhaal doe.
citaat:
Ik ben ook eens benieuwd naar jullie bruggen. Dit moet echt indrukwekkend zijn, niet?
Bij mijn weten zijn de plannen er, maar de bruggen zelf nog (lang) niet [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OMC

De brug ziet er werkelijk prachtig uit, van metaal gieten tot klinknagels! Ik had ooit het plan om de metaal-beton brug van Moresnet na te bouwen en sinds kort speelt dat idee weer op, jouw project geeft me moed om nog maar de plannen te beginnen tekenen [:D]
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Koen

@ Gerolf,

citaat:
Euh, die brug heb je zelf gemaakt, h?. EN prima
maw: ik snap niet goed wat ik in dit verhaal doe.

Als ik jou werken zie, kom ik nog veel te kort om dezelfde kwaliteit en afwerking te halen [:I].

@OMC,

citaat:
Ik had ooit het plan om de metaal-beton brug van Moresnet na te bouwen en sinds kort speelt dat idee weer op, jouw project geeft me moed om nog maar de plannen te beginnen tekenen

Ik zou zeggen, doen! Ik sta zelf versteld hoeveel voldoening je hebt om van nul iets op te bouwen.
Voordien was ik eerder verzamelaar en bouwde wel eens wat kleinigheden. Mijn baan staat nog even ver als twee jaar geleden en de zin om aan de baan te werken was weg.
Maar sinds ik aan dit project begonnen ben, is het modelbouwvirus weer aangewakkerd. Ik kan er van genieten om met wat rustgevende muziek aan de brug te werken (ook al moet je dan voor de derde maal opnieuw beginnen omdat het niet goed genoeg is). Vroeger zou mij dit fustreren, nu kan ik er van genieten.

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

citaat:
Geplaatst door Koen
@ Suske,

citaat:
Op de nieuwe clubbaan hebben we de sporen op de hoofdlijn ook dichter bij elkaar gelegd (46mm ipv 59mm) en op zich is dat al een prachtig zicht. De overloopwissels werden allemaal aangepast door de afwijkende sporen in elkaar in te werken - doorsnijden dwarsliggers, verkorten sporen,... - met veel pas en meetwerk, maar het is gelukt.

Onze bruggen zijn wel iets anders van type: een vaste HST-brug van zo'n 1,10m overspanning, 40cm hoog en een werkende basculebrug van 40cm overspanning zoals in de haven van Antwerpen liggen aan de "grote sluizen". Bij de beide bruggen zijn ook te starten vanuit de echte uitvoeringsplannen.
Er zullen dus ook weer een boelcompromissen gesloten moeten worden.


Als jullie nog eens opendeur houden, moet ik zeker eens komen kijken. Ik denk dat ik nog veel van jullie kan leren. Wissels aanpassen lijkt mij geen sinecure.
Ik ben ook eens benieuwd naar jullie bruggen. Dit moet echt indrukwekkend zijn, niet?


Mvg

Koen


Zoals Gerolf al aanhaalde, de plannen voor de bruggen zijn er. Eerst moeten de treinen vlotjes door de aangepaste wisselstraten gaan (resultaat van 2 dagen rijden [^]).
Het bouwen van de bruggen zal een onderdeel worden van een "sabbatjaartje" in de club, als we niet snel een nieuw lokaal kunnen regelen [:0].
Naar de wissels kan je nu wel komen kijken, voor we alles uit elkaar halen om te stockeren [:(].
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Dag Suske,

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar die aanpassingen van de wissels want ik vermoed dat het ombouwen ??n aspect is maar dat de souplesse in de werking nog heel wat anders is.
Bedankt voor het aanbod om te komen kijken, alleen weet ik niet goed wanneer ik dit nog kan inplannen. Met moeite heb ik de expo kunnen inplannen. Misschien na de expo? Of is een foto mogelijk?

Ik wens jullie in ieder geval veel succes met het vinden van een nieuwe locatie!


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Je bent elke donderdagavond welkom Koen. Er is altijd wel iemand die ook hier op het forum "actief" is op de club aanwezig.
Geef misschien eerst even een PM of telefoontje (via de website).

Enkele foto's:
de voorbereiding:

zo ziet het er uit langs boven:

en in detail:


Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Hey Suske,

Nogmaals bedankt voor de uitnodging ?n voor de foto's.
Zij zien er werkelijk wel veel belovend uit. Toch wel knap als  de sporen dichter bij elkaar liggen. Als ik ooit aan zo'n werkje begin, zal je mij zeker horen.

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

We zijn nu een weekje later. Na een weekje "prutswerk" is de eerste leuning klaar. Onderstaand nog even een update.

Mvg

Koen








Nooit te oud om te leren

Stefke

Als dat geen modelbouw is , dan weet ik het niet meer.

Schitterend werk [8D]!!!