Geluidreductie van peko code 100

Gestart door ToThePoint, 30 juli 2010, 17:35:39 PM

ToThePoint

Vandaag kocht ik peko code 100 HO rails.
Ik was op zoek naar het goedkoopste deftig flex systeem aangezien ik wel vele meters nodig heb.
Enige tijd geleden was ik op bezoek bij iemand die fleischmann flex rails heeft. Dat klonk goed totdat de trein op de harde profi rails kwam van fleischmann. De trein ontspoorde precies, maar de geluidsproductie van ee rijdende trein was dag en nacht verschil.
Om verschillende redenen heb ik niet voor de flex van fleischmann gekozen.
1. Er zit reeds een bedding aan die een weinig realistisch en plastiken aanblik heeft.
2. De kostprijs, te duur gewoon.

Dus de code 100 van peko is een goed alternatief. Ook omdat ik reeds meer dan 100 liter ballast voor HO klaar heb staan  (0-0.4mm zelf gezift).

Ik heb reeds geexperimenteert met de flex van fleischmann, de peko code 100 en de harde rails van fleischmann.
Zowel met als zonder schuim eronder en op verschillende ondergronden.
De flex van fleischmann geeft zeer miniem geluidsverschil in allerlei omstandigheden.
De harde fleischmanns geven te veel geluid bij een rijdende trein en zelfs met schuim eronder is er een groot verschil.
De peko is op het wat dikkere hout 10 a 18mm net zo goed als de flex van fleischmann, maar als men triplex van 5a6mm neemt dan produceert een rijdende trein op de peko meer geluid dan met de flex van fleischmann.

De vraag is dus.
Heeft er iemand ervaring met de peko code 100 HO flex rails ?
Ik zou op bepaalde plaatsen geluidsdemping kunnen aanbrengen, maar wat als er een bedding over komt. Gaan de trillingen dan zich voortplanten over de bedding als men enkel geluidsdemping vlak onder het spoor plaatst. Ik vermoed van wel en dat de geluisdemping over het ganse spoorbed hoort.
Dat de sporen geluid produceren vind ik op zich niet erg, maar wel heb ik het graag overal een beetje gelijk.
Dat er veel meer geluid geproduceert word op een brug is in het groot bedrijf ook, dus dat is nogal wiedens meen ik.

Heeft iemand ervaring op dit vlak ?
Alvast bedankt
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

itchy

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Om verschillende redenen heb ik niet voor de flex van fleischmann gekozen.
1. Er zit reeds een bedding aan die een weinig realistisch en plastiken aanblik heeft.
Ik kan niets zeggen over de akoestische kwaliteiten, maar heb je Ervin zijn baan al eens goed bekeken? [:)]
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Michiel

Hallo Jean-Paul,

mijn ervaring op dit gebied is ontoereikend om een antwoord te geven op je vraag, maar heb wel een paar kleine bijkomende opmerkinkjes.

Gebruik je flexibel-blijvende lijm (vb boekbienderslijm) of gewone houtlijm bij het bevestigen van de sporen? Het verschil in geproduceerd geluid is duidelijk merkbaar.

Met "Peko" bedoel je het merk Piko(D) of Peco(UK)?

Naar mijn idee (in schaal N althans) zijn de flex-sporen van GT-Gleis de goedkoopste per meter. Misschien een idee om eens te proberen?

Voor de rest zit ik ook met gezonde nieuwsgierigheid te wachten op de mening van de ervaringsdeskudigen onder ons.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

citaat:
Geplaatst door itchy

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Om verschillende redenen heb ik niet voor de flex van fleischmann gekozen.
1. Er zit reeds een bedding aan die een weinig realistisch en plastiken aanblik heeft.
Ik kan niets zeggen over de akoestische kwaliteiten, maar heb je Ervin zijn baan al eens goed bekeken? [:)]



Euhh ja , die heeft hij goed bekeken ,ik ben namelijk die " iemand" waar hij een paar weken geleden op bezoek geweest was.[:I][:D]

Maar om hem ( ToThePoint)misschien toch te overhalen wat betreft dat realisme......


conducteur

Ik heb op mijn baan +- 2cm dikke isomo gelegd. Als er evt een gracht of een rivier moet gesneden worden gaat dat, en aangezien dat dat ongeveer 98% uit lucht bestaat hoor je de trein niet meer. ook Peco code 100.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door itchy

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Om verschillende redenen heb ik niet voor de flex van fleischmann gekozen.
1. Er zit reeds een bedding aan die een weinig realistisch en plastiken aanblik heeft.
Ik kan niets zeggen over de akoestische kwaliteiten, maar heb je Ervin zijn baan al eens goed bekeken? [:)]



Ja dat heb ik. Het is daar dat het verschil tussen flex en harde rails van fleischmann duidelijk werd.
Erwin heeft bijna allemaal flex van fleischmann a +- 9 euro 't stuk.
+- 3 euro voor de peko als u dezelfde lengte in acht neemt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ysbeer

Belangrijk is dat.
De plank waarop de rails ligt dik is ,minsten 12 mm liever dikker.
De zaak stevig is gebouwd.
Onder de rails 5 mm kurk of rubber ligt,dat op de tafel is gelijmd met flexibele lijm.
De rails met lijm op het kurk of rubber is gelijmd,weer met flex.lijm
De ballast met flexlijm is vast gezet.

Dat houtlijm .schroeven,spijker,nieten ver verwijderd blijven en dus nergens bij railbouw gebruikt worden

De rails op de kurk of rubber kan ook door deze met spelden netjes recht of rond te leggen,en dan met secondelijm per 4 of 5 dwarsliggers een drupje lijm te gooien.
Na een halfuurtje de spelden er uit halen.
Ballast weer met flexlijm

wim

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Met "Peko" bedoel je het merk Piko(D) of Peco(UK)?




Peko (UK)

Was ook een verrassing voor mij, had geen flauw idee waar die geproduceert worden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Belangrijk is dat.
De plank waarop de rails ligt dik is ,minsten 12 mm liever dikker.
De zaak stevig is gebouwd.
Onder de rails 5 mm kurk of rubber ligt,dat op de tafel is gelijmd met flexibele lijm.
De rails met lijm op het kurk of rubber is gelijmd,weer met flex.lijm
De ballast met flexlijm is vast gezet.

Dat houtlijm .schroeven,spijker,nieten ver verwijderd blijven en dus nergens bij railbouw gebruikt worden

De rails op de kurk of rubber kan ook door deze met spelden netjes recht of rond te leggen,en dan met secondelijm per 4 of 5 dwarsliggers een drupje lijm te gooien.
Na een halfuurtje de spelden er uit halen.
Ballast weer met flexlijm

wim




Super, rubber heb ik nog genoeg van 1cm dikte.
Ook heb ik rubber dat eerst gemalen is en dan terug is samengesteld in 0.5 cm dikte. Daar zitten luchtgaten tussen.Wat bedoelt u met flexlijm ? Zijn er verschillende ? Heb hier een emmer van 25 liter staan (gekregen) die bedoelt is om vezelbehang te plakken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ysbeer

Flexlijm is o.a boekbinderslijm of een lijm soort op basis van latex.
Je kunt ook een fles latex kopen .
Denk er aan, dat heeft NIETS met die verf te maken maar is vloeibare rubber(liter ongeveer 25 euro)
dat verdun je 1 op 2 en dan plak het als de beste.
Maar boekbinderslijm is simpeler
Dat rubber van 5mm is prima.

wim

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Flexlijm is o.a boekbinderslijm of een lijm soort op basis van latex.
Je kunt ook een fles latex kopen .
Denk er aan, dat heeft NIETS met die verf te maken maar is vloeibare rubber(liter ongeveer 25 euro)
dat verdun je 1 op 2 en dan plak het als de beste.
Maar boekbinderslijm is simpeler
Dat rubber van 5mm is prima.

wim



Kontactlijm blijft ook elastisch, maar dat verkleurt.
De tip van de secondelijm is super en dan kan je snel werken.
Dien ja achteraf als je met secondenlijm gefixeert hebt toch nog te lijmen met flexlijm ?
Ik begin alvast met sprokkelen van de 5mm rubber. Gaat wat geven het zelf kennende.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Ik heb ook nog geextrodeerd polystreen liggen van 4mm.
Is dat eventeel geschikt ?
Als het vloeibare rubber dient te zijn als lijm hebben ze ook in de doe het zelf van die vloeibare rubber in van die grote potten. Dat smeren ze eigenlijk op daken. Misschien geschikt ? maar geloof dat dat spul ook wel een geurtje heeft ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door ERVIN

citaat:
Geplaatst door itchy

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Om verschillende redenen heb ik niet voor de flex van fleischmann gekozen.
1. Er zit reeds een bedding aan die een weinig realistisch en plastiken aanblik heeft.
Ik kan niets zeggen over de akoestische kwaliteiten, maar heb je Ervin zijn baan al eens goed bekeken? [:)]



Euhh ja , die heeft hij goed bekeken ,ik ben namelijk die " iemand" waar hij een paar weken geleden op bezoek geweest was.[:I][:D]

Maar om hem ( ToThePoint)misschien toch te overhalen wat betreft dat realisme......





Kweet ed Erwin, het ziet er super uit, maar het verschil met wat je in de winkel kocht en wat je gedaan hebt om het er zo te laten uitzien is mij enigzints de prijs niet waard.
Als ik dan toch zou moeten kleuren en schilderen dan hou ik het eenvoudiger en goedkoper. Allee dat is mijn voorlopige mening he, goed mogenlijk dat qua prijs ongeveer hetzelfde is.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ysbeer

Ik zou gewoon boekbinderslijm kopen of latex.
Dat dakbedek materiaal stinkt na weken nog,en of het echt geschikt is ?????????????????
rubber is volgens mij het beste.
Nee als je sec.lijm gebruikt ligt de zaak vast zat.
De ballast doet de rest.

wim

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ik zou gewoon boekbinderslijm kopen of latex.
Dat dakbedek materiaal stinkt na weken nog,en of het echt geschikt is ?????????????????
rubber is volgens mij het beste.
Nee als je sec.lijm gebruikt ligt de zaak vast zat.
De ballast doet de rest.

wim



Hartelijk dank Wim voor de info, zeer nuttig.
Waar vind ik boekbinderslijm en de latex variant?
In de doe het zelf?
Met wat verdunt men het beste de latex ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI