Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Verlichting klopt niet met rij-richting??

Gestart door ERVIN, 26 juni 2010, 16:28:05 PM

ERVIN

Vandaag ben ik de gelukkige eigenaar geworden van de " Infrabel" Reeks 62 , maar nadat ik er mijn decoder ( ESU V3.0) had ingeplugd blijkt de rijrichting niet te kloppen met de verlichting, hiermee bedoel ik dat de sluitverlichting brandt als de loc vooruit rijdt en vice versa , weet er iemand hoe dit op te lossen is??:I

Klaas Zondervan

Klopt de rijrichting wel met wat je centrale aangeeft? Kijk daar eerst eens naar.

gardevil

Ik heb hetzelfde probleem, met dezelfde lok, heb me al suf gezocht.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

ToThePoint

Draadjes aan motor verwisselen als de rijrichting niet klopt.
U kan in de decoder de rijrichting veranderen, maar dan gaat ook de verlichting wisselen.
Dan rijd de loc wel goed, maar blijft het probleem met de front en sluitlichten.
Ben momenteel bij DE vriendin thuis en heb hier nog geen modeltrein gerief.
Indien geen soulaas tegen maandag zal ik er eens een blik op werpen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

INFO

Motor 180 draaien. Of anders gezegd de linker en de rechter motor aansluiting.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door INFO

Motor 180 draaien. Of anders gezegd de linker en de rechter motor aansluiting.

Dit is slechts mogenlijk als de motor niet voorzien is van aangesoldeerde draden.
Ook niet toepasbaar in elke loc en een zeer riskante oplossing als men niet 100% zeker is van waar men mee bezig is.
Neem b.v. een reeks 77 van mehano. Als u daar de motor uithaalt zal u alle registers mogen openen om de motor en cardanassen weer in elkaar te krijgen. De motor zit centraal en wordt langs boven gemonteert, de beide bougie?s zijn aangedreven door cardan assen en worden langs de onderkant ingeschoven. Het juist inmikken van de cardans is een huzarenstuk die meer weg heeft van puur geluk, maar het is doenbaar. Trouwens die motor heeft aangesoldeerde draden.

Een motor uithalen en omdraaien kan nefaste gevolgen hebben.
Het lijkt me interssanter voor de niet zo geoefende doe het zelver dat de motor aansluitingsdraden op de motor worden omgewisselt. Op de connector cq decoder kan ook, maar hier is het wel oppassen voor kortsluiting, aangezien de afstand der kontacten, koperbanen heel klein is en een fout heel snel gemaakt is. Steeds soldeerverbindingen op decoder en/of kontacten kontroleren met vergrootglas. Want voor u het weet heeft u een rookzender die geschikt is rooksignalen te geven.

eric

Bij een reeks 62 van Roco is de moter draaien geen enkel probleem en een klein werkje.

dirkske

Is het wisselen van de witte en de gele draad van de decoder ook geen optie?
Je eigen baan, je eigen wereldje!

ERVIN

Bedankt om even mee te helpen denken , hier zie je dus de binnenkant  van de Roco reeks 62.

Ik heb ook de printplaat er even afgenomen , en daar zie ik dus geen draadjes zitten aan de motor , enkel de twee koperen pinnen die verbinding maken met de twee koperen plaatjes tegen de motor.

Dus wat moet er nu precies verandert worden??[:I]

conducteur

Je zal de motor rond zijn as moeten draaien, alsof de motor zelf zou draaien ipv de cardanassen. Wat nu de bovenkant is van de motor moet de onderkant worden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

hobbyist

Wat je eventueel kan doen is de twee printbanen onderbreken door en er kruislings een draadje op solderen. J ekan eveneens de twee draden op de decoderstekker verwisselen

cyberbeast

Ik had indertijd net hetzelfde probleem en niemand wist meteen een oplossing. Ik heb hem dan maar verkocht en er meer voor gekregen dan de aankoopprijs. [:D]

Jurgen

Kan je handelaar dit niet oplossen?
Ik veronderstel dat je loc en decoder toch in garantie zijn?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door dirkske

Is het wisselen van de witte en de gele draad van de decoder ook geen optie?

Eerst kontroleren of de loc in de richting rijd die de centrake aangeeft. Als dat ok is dan pas de witte en gele draad omwisselen aan de connector van de decoder.

ToThePoint

Erwin

Nu ik zie dat je de printplaat eraf hebt kan je de motor 180 graden draaien. Je probleem is dan opelost.
Geen draden om te solderen dus.
Let op als je de printplaat terug monteert dat de kontact lammellen niet verplooien. Dat gebeurt wel eens.