Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

rijtuigen in verniste teak

Gestart door Michiel, 08 juni 2010, 13:56:02 PM

Michiel

Beste mede-modelspoorknutselaars,

ik steek mijn licht eens op bij de ervaren modelspoorschilders onder ons. Hoe kan men best een rijtuig schilderen opdat de indruk van verniste teak goed uitkomt. Gewoon bruin verven en aflakken lijkt me niet voldoende. Wie heeft ervaring?

(het gaat om kunststof schaal-N modellen ;))

imghttp://www.tassignon.be/trains/musee_nord/images_sebr4/025%20-%20HPIM3986.JPG/img
(ter illustratie een foto van url="http://www.tassignon.be/trains/documentation/documentation.php"Patrick Tassignon's Archief/url van een model van een GCI-rijtuig in het oude museum te Brussel-Noord)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Michiel,

Ik heb even 'model painting wood' gegoogled...

En alvast een paar bruikbare gevonden, vooral - voor jouw geval - de derde... Het web is soms een godsgeschenk. Waarbij we niet enkel kunnen profiteren van de ervaring van onze medeforumleden hier, maar even goed van forums aan de andere kant van de wereld !

http://www.fanaticus.org/DBA/guides/Painting/paintingwood.html

http://www.scale-models.co.uk/train-help/2277-painting-wood-effect.html

http://www.thewhistlepost.com/forums/tips-tricks-techniques/10999-painting-wood-effect.html


Maar een vraagje terug: heb jij ergens GCI- rijtuigen in kunststof gevonden voor N ?

Gerolf

Bekleden met houtfineer is geen optie, vermoed ik [;)]
Ik zou planknaden inkrassen en daarna lichtjes opschuren in de plankrichting
Verf: basislaag met de airbrush in een iets lichtere hoofdtoon, en daarna washings met de meer donkere tinten.
Afsluiten met satijnvernis (zeker geen hoogglans)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

@Gerolf, bedankt voor je tips. Met een beetje proberen en variatie op het thema zou het moeten kunnen lukken. Kwestie van doen.

@Marc, de GCI staat met stip bove,aan mijn verlanglijst van rollend materieel. Het zou werkelijk grandioos zijn als ze in een of ander vorm geproduceerd zouden worden: messing of wit metalen kit, kunststof of resin kap, een vel kartonpatronen, ... maakt niet uit! Maar ik heb nog geen GCI. Ik zoek een oplossing voor oude houten Pruisische rijtuigen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vanmiegroet

Michiel sorry voor deze commentaar maar het rijtuig is een GC-rijtuig
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

rixke rail

citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

Michiel sorry voor deze commentaar maar het rijtuig is een GC-rijtuig



Idd., maar later werden ze omgebouwd voor intercirculatie en werd de I toegevoegd ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ToThePoint

Yup Dat heeft ruben correct. Ik vermoed dat Michiel geen GCI rijtuigen kan inzetten. Ik vermoed dat na 1920 GC omgevormd werden naar GCI
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marc goovaerts

En waren die GCI-rijtuigen dan rond 1920 nog steeds in geverniste teak of werden ze ondertussen groen geschilderd ?

Michiel

Naar wat ik ervan denk te weten, werder de houten rijtuigen bij de EB stelselmatig vernist. Het is pas rond 1930 dat de NMBS haar materieel in nieuwe huisstijlkleuren is gaan toepassen, en dat was dan groen voor alle rijtuigen.

Ik heb hier jammer genoeg niet de werken van Ir VandenBergh, en ken geen exacte datum van het verschijnen van de GC's en de GCI's in het rijtuiigenpark van de BS. Wie kent hier de data van?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

schilderen en dan een blinkende vernis?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Inderdaad Rian, maar om het plastiek op hout te laten lijken moet je wel schilderen met nuance en gevoel. En dat was mijn vraag: hoe doet men dat best? Met de tips van Marc en Gerolf kan ik al vast wat gaan experimenteren. Natuurlijk plaats ik hier dan bij tijds wel een verslagje hoe het verlopen is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Ik zou alvast beginnen met de plastieken hout-imitatie planken met een glaspotlood of heel fijn schuurpapier in de richting van de houtnerf heel licht  te schuren of op te ruwen, zodat er alvast het gladde van de plastiek wat meer op geschurd hout gaat lijken
Met vriendelijke groeten
Peter

ToThePoint

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

rixke rail

Merci, Jean-Paul !
Ik vroeg mij al af hoelang het zou duren voor iemand daar zou terecht komen ! [;)]

Over de omschildering staat er echter niets vermeld ! [B)]
Laat ons aannemen vanaf 1926 ...
Nu nog wachten tot ze geproduceerd worden in H0 en N !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ToThePoint

Daar zal ik niet te lang op moeten wachten, voor de HO versie dus.
Ik ga eerst verhuizen (alhoewel ?t kribbelt serieus om te starten) en ga de ketelwagen van "american petrolium" (voorloper van ESSO) in TP I (HO) verder afwerken. Die is half klaar. Dan kijken of ik daar een mal voor kan maken, want een sleep van 10 wagons gans in messing is veel werk. Maar eerst ga ik die S3/6 van lima doen deze week. De lamp staat er reeds op en nu nog airbrushen, in elkaar terug steken en dan is dat al klaar.
Voor de teak wagons heb ik zelfs teak liggen, maar dat is geen aanrader om dat in kleine proportie?s te gebruiken. Slintert heel makkelijk en is heel taai. Heb ooit een teak dek op de zeilboot gelegd, kweet van wanten dus.
Maar dat ik ooit iets ga ondernemen met GC en GCI rijtuigen in hout dat staat als een paal boven water.
Desnoods neem ik het onderstel van een bestaand rijtuig en pas dat aan. Tijd zal raad brengen.

By the way, als het hout dat gebruikt is in de foto teak is kan ik zeggen dat teak en zeker gevernist veel donkerder is. De foto lijkt meer op grenen, ik vermoed dat het door de flash is dat ie veel lichter lijkt.
Imitatie van teak zal proefondervindelijk dienen te gebeuren. Kan u wel een stukske aan de hand doen. Heb nog overschot genoeg van het teaken dek van destijds.
Ik ga echter voor het originele. Niets is beter dan echt hout, maar ja ben dan ook een houtworm he.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI