Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

locdepots bezoeken

Gestart door joble, 25 mei 2010, 23:54:04 PM

joble

Hallo,

Ik zou graag eens een of meerdere locdepots bezoeken om inspiratie op te doen voor mijn baan die een depot in de jaren '60 als thema heeft.

Momenteel is het vooral de draaibrug die me interesseert, omdat dit mijn eerste project zal zijn. Maar natuurlijk als ik al info voor later kan meenemen, des te beter...

Via oa. dit forum kwam ik er al achter dat de meest interessante sites devolgende zijn: Gouvy, Montzen, Kinkenpois en Stockem. Op google earth is bij alle 4 nog de draaibrug te zien en wat gebouwen. Jammergenoeg liggen ze niet direct naast de deur, en ook vrij ver van elkaar.


Is er iemand onlangs nog op een van die plaatsen geweest? Welke depots zijn het best bewaard gebleven?

Mag ik daar zomaar gaan meten en fotograferen of moet ik toestemming vragen?

Groeten,
Johan

Gerolf

Indien het depot nog "actief" is (geen museumsite) heb je steeds toestemming nodig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

joble


De depots in questie zelf zijn niet echt 'actief' meer, zeker die zonder sporen[:)]. Maar ze liggen alle vier als ik me niet vergis bij een actief station en geen museumsite, dus zal ik inderdaad wel toestemming nodig hebben.

Waarschijnlijk zal ik contact moeten opnemen met de stationchef van het bijhorende station.

Groeten,
Johan


mark7758

Even voor de duidelijkheid.
Gouvy BUITEN DIENST. Niet aangesloten op NMBS net
Montzen. GEWOON in dienst. Dus toestemming vragen.
Kinkempois. GEWOON in dienst. Dus toestemming vragen.
Stockem. GEWOON in dienst. Dus toestemming vragen.

Let op. Bij bepaalde depots is men heel schappelijk, maar bij andere sturen ze bijna de politie direct op je af.
(Wilde me aanmelden bij stockem. Er was niemand. Dus ik wacht netjes bij de auto tot er iemand kwam. Na 10 minuten kwam er iemand aanlopen, dus ik netjes vragen, geen probleem werd mij verteld. Draai me om. Staat daar de politie wat ik daar aan het doen was en of ik direct wou vertrekken. En ik had dus al toestemming.[V]
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

trainfreak

In Gouvy is het ons enkele jaren geleden gelukt om eens in 'bundel' te mogen lopen.
Het was wel na veel zagen tegen de chef daar...
Spoorse groeten
Dimitri

OMC

In Montzen deed men tot over 2 jaar terug niet moeilijk, als je de dienstpaden maar volgende en niet over de in dienst zijnde sporen liep. Toen waren fotografen natuurlijk nog schering en inslag daar, nu weet ik het niet hoeveel volk daar nog zit. Gewoon gaan vragen zou ik zegge, een 'nee' heb je en een 'ja' kan je krijgen!
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

eddy

Zorg wel dat u een fluo jasje bij hebt en aandoet.Alles hangt af van de dienstdoende chef,wij zijn eens met een groep van 16 personen in de werkplaats van Oostende geweest na afspraak.
groeten eddy

Sicco

Een echt behoorlijk origineel depot is dat van Bertrix, al jaren dicht en behoorlijk verpauperd/dichtgegroeid etc. Maar voor de inspiratie hoe het er ooit uitzag ene goede optie. Volgens mij is er niemand meer en kun je er zo op. Ook origineel in Monceau, maar daar is nog wel bewaking en ik weet niet waar je toestemming zou moeten vragen - beste kans bij de burelen van NMBS even verderop.

itchy

het hangt inderdaad voor een stuk van de plaatselijke verantwoordelijke(n) af. maar een fluo geel (geen oranje of rood!) hesje aandoen is sowieso aan te raden EN verplicht als je in de bundels loopt.  voor montzen ga je je tot infrabel moeten richten denk ik, voor kinkempois en stockem de onmiddellijke chef van de TW zelf (in een eventueel nabij station gaat men je niet de toestemming kunnen geven, maar bijvoorbeeld wel een telefoonnummer of zo). stockem en kinkempois: inderdaad indrukwekkende stukken spoorwegarcheologie! voor hoelang nog?!
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

marc goovaerts

Toelating krijgen is al ??n ding. Maar vinden van wie je die toelating moet krijgen is al heel wat moeilijker.
Zo zou ik zelf graag iets gaan opmeten en fotograferen wat tussen de opstelsporen van de museumloods in Leuven staat.

Maar bij wie moet je daarvoor zijn ?

trainfreak

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Toelating krijgen is al ??n ding. Maar vinden van wie je die toelating moet krijgen is al heel wat moeilijker.
Zo zou ik zelf graag iets gaan opmeten en fotograferen wat tussen de opstelsporen van de museumloods in Leuven staat.

Maar bij wie moet je daarvoor zijn ?


Daarvoor ben je een kleine 3 weken te laat..
8 mei gingen de deuren van de museumbewaarplaats voor het laatst open. Ik heb er daar nog met een meterke zien lopen
Spoorse groeten
Dimitri

ToThePoint

Ik was der ene van die met een meterke rondliep. Een rolmeter een lintmeter van 50m
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

joble

Waarschijnlijk is in Gouvy de meest interessante informatie te verzamelen.

Ik ga eens beginnen met een van de komende weekenden naar Gouvy te sporen en zoveel mogelijk foto?s en maatschetsen van de draaischijf en de rest van het depot te maken.

Eens benieuwd?
Johan

joble

Nog een vraagje...

Is er iemand in het bezit van bouwtekeningen of detailfoto?s van Belgische draaischijven?

Groeten,
Johan

Michiel

Dat zou me ook interesseren! [^]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)