Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

NMBS type 59.001 ombouw schaal N

Gestart door Michiel, 28 april 2010, 20:00:49 PM

swa

Michiel,
Allereerst proficiat met de "verbouwing" van de 89 naar 59!
Hetgeen je tot hiertoe hebt laten zien, is knap werk. Vermits ik ook in N zit weet ik hoe klein die dingen zijn...
Ik ben er van overtuigd dat het vervolg even goed zal zijn.
Met welke soort lijm heb je trouwens die nieuwe leidingen erop aangebracht?
In elk geval, doe zo verder, ik kijk al uit naar het vervolg, en naar het resultat, want buiten mijn groen geschilderde 89 heb ik ook nog een tweede zwart exemplaar klaarliggen! Wie weet komt het er ooit van om er ook nog eens aan te beginnen...

Michiel

Hallo Swa,

Bedankt voor je hart onder de riem. Het is inderdaad gepriegel, en ik mis echt nog wat fijn gereedschap om die binnenliggende vlakken ook mooi vlak te kunnen vijlen en schuren. Ik weet nog niet wat ik daarvoor kan gebruiken. En, een vergrootglas ga ik me ook aanschaffen, want echt wel nodig. [8D]

Ik heb als lijm gewoon secondelijm gebruikt. Door haar lage oppervlaktespanning kruipt ze meteen tussen de te lijmen delen, en vloeit mooi uit zonder dikke lijmplekken achter te laten. Maar als je een suggestie hebt, laat maar komen! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stefan Appelmans

Ja, en proficiat Michiel!
In N is dat geen cadeau te maken...[8D]
Ik heb te dikke vingers en... te kleine oogjes[:D]
Fotos van het voltooid model![:p]

stefan.

Gerolf

De primer is uiteraard nodig, maar ... je schouw staat er nog niet op [?]
Ik zou eerst bouwen (tot n?t voor de losse leidingen), en dan pas de grondlaag spuiten [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hallo Gerolf,

de schoorsteen is meteen ook de schroef dat alles samenhoud: de kast op het frame, met de motor ertussen op zijn plaats geklemd. Ik moet de schoorsteen apart behandelen, zoals wielen, onderstel en schuifbeweging.

De schoorsteen lijkt van roestvrij staal. Ik hoop dat zelfs met een grondlaag de verf niet te snel afbladderd, want er zal met de schoorsteen geschroefd worden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Voor "moeilijke metaalen", spuit liever eerst met Humbrol glanzende verf, en als het goed droog is, een laagje satin of mat vernis er op.
De glanzende verf (teminste Humbrol) houdt goed in een stuk tezamen, tegenover de matte verf.
stefan.

Peter

Ik ben mischien ouderwets maar ik gebruik nog altijd die roodbruine "Ferroplomb" of "Ferrominium" van Levis
Volgens mij nog altijd de ideale grondverf voor metalen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Vandaag was het eerder een knoeidag. Met de maskol heb ik nog niet de juiste methode gevonden. Ofwel was het te kleverig, ofwel te vloeibaar... daar moet ik nog de goede consistentie in vinden. En dan het spuiten van de grondverf: dat ging goed behalve op de spaakwielen. Die grondverf heeft helemaal geen capilariteit. De verf blijft steeds als een druppel bovenop het wiel zitten, en kruipt niet tot tussen de spaken. Ik zal de binnenkant van de spaken later met de oude vertrouwde methode doen: een borsteltje! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vandaag heb ik al mijn airbrush spullen voor het eerst aangesloten en geprobeerd. Dat viel nog niet helemaal mee. De verf dat ik aangemaakt had, bleek een beetje te waterig, en de druk waarmee ik werkte bleek veeeeel te hoog. De pas aangebrachte verf werd meteen van het voorwerp geblazen. Maar de aanhouder wint. Na een kwartiertje sukkelen heb ik uiteindelijk toch de eerste laag donkergrijs op het locje gekregen. Tussenstand lokje-Michiel: 1-1.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

chef garde

Maximum 2 bar gebruiken voor uw airbrush. En kan het zijn dat je uw verf met thinner hebt verdund??  Inderdaad, misschien wordt uw verf daardoor iets "te waterig" en krijg je een korrelige verflaag op uw model, t? veel thinner gebruikt aan je loc te zien.  

Even met een polierdoekje over wrijven, zodat je het soort "terracotta-gehalte" eruit krijgt, als je model weer mooi glad is, grondig spoelen met water en detergent, voldoende laten drogen en tweede laagje spuiten.

Michiel

Wouter,

bedankt voor je advies. Ik heb de locomotief met een borstel onder een sopje volledig afgewassen en laten drogen. Ik heb de druk voor de airbrush teruggebracht tot 1,2bar, en heb de verf veel minder aangelengd. Het resultaat is duidelijk beter, toch? [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

chef garde

Inderdaad, zeer mooi resultaat!!!!  Ben benieuwd naar de rest!  1,8 tot 2 bar blijft ideale druk.

Stefan Appelmans

De "terraccota"[:o)] komt meestal (bijna uitsluitend) met matte verf, met te veel druk gespoten, of van te ver, of "te lichtjes" gespoten.
De verf is dan te droog eer op de loc aan te komen.
Met snel drogende verven en/of snel drogende thinner gebeurt dat nog vlugger.
Maar op de tweede foto is de loc prima.[:p]
stefan.

Michiel

Ik heb de locomotief een derde laag gegeven, en dan terug alles terug in elkaar gestoken. En het resultaat? Het geeft nogal een slordige indruk, ik ben niet helemaal tevreden. Analyse?
- een beschermende lak is echt noodzakelijk omdat anders de verf tijdens de manipulaties bij het in elkaar prutsen van het dingetje weer beschadigd.
- de onderdelen die met de hand geschilderd zijn, steken nogal af. Gespoten voorwerpen tonen een stuk strakker.
- niet te snel willen werken. Elk foutje of onnauwkeurigheid wordt genadeloos afgestaft.
Graag had ik van jullie jullie impressies, kritiek of suggesties gehad, voordat ik aan het echte werk begin. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)