Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

NMBS type 59.001 ombouw schaal N

Gestart door Michiel, 28 april 2010, 20:00:49 PM

Gerolf

Ik denk dat mijn Milliput ook al gemakkelijk twee jaar oud is. Ik moet er dus niet zuinig mee omspringen, maar snel gebruiken [:I]
... of de truc met de microgolfoven proberen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Het locomotiefje is ondertussen onder de ovenreiniger gespoten. Ik laat het een nachtje trekken, en hoop morgen een volledig blank metalen modelletje terug te vinden. Naakt als het ware! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Zonder moeite krijg je ze natuurlijk nooit naakt (niet enkel locs [;)]).
Hou je latex handschoenen, waterkraan en oude tandenborstel alvast klaar.

Michiel

Ok, Marc! Waterkraan heb ik, latex handschoenen moet ik nog kopen, en tanden zijn gepoetst! [8D] Ik ben er (bijna) klaar voor.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Na 24 uur samen in een bokaal met ovenreiniger, en 15 minuten stevig frotten, ziet het lokje er zo uit. Ik denk dat ik het nog eens een beurt met ovenreiniger geef. Dat lijkt toch een straffer spul dan afwasmachineblokjes. Ik moet toegeven dat dit kleine dingetje stevig weerwerk bied. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Wat kan ik best als primer gebruiken opdat later de verf goed hecht op het metaal? Liefst iets op waterbasis. Moet ik misschien ook het model de-oxideren (ik bedoel het laagje matte oxide verwijderen, opdat het terug blinkend blank metaal is)? Zo ja, hoe gebeurt dat? Iemand een idee?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Michiel, voor het volgende 'badje': ik steek m'n modellen altijd in diepvrieszakskes die ik voor het weken dichtbind. Op die manier blijven alle zijden beter in contact met de ovenreiniger dan in een bokaal. En tussendoor masseer ik ze ook nog af en toe in hun zakske.

Michiel

Marc,

die diepvrieszakjes zal ik dan nog eens moeten gaan kopen. Voorlopig gaat de loc dan nog maar eens een nachtje in de bokaal.

Ik heb ondertussen in een ander draadje mijn antwoord gevonden in verband met de primer. [;)] ... en afplaktape. Best interessant draadje.
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2028&whichpage=2
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Interessant, hoe is de "ovenreiniger" verdunt ?
Of gaat de loc in het pure spul ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marc goovaerts

Onverdund. Model in het zakje, stevig overspuiten met de ovenreinigerspray en afsluiten. En een nachtje laten weken.

ToThePoint

AHA en heeft het belang welk merk/soort overreiniger?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Ik veronderstel dat er goede en minder goede ovenreinigers zijn, maar ik heb geen vergelijkende test gedaan. Ik ben bij het warenhuis op de hoek de goedkoopste gaan halen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Ik had de truuk op een Amerikaans forum gelezen. En het merk dat ze noemden bestaat hier natuurlijk niet.
Dus ook gewoon in de dichtstbijzijnde supermarkt een spuitbus 'Bref' gekocht. Maar waarschijnlijk is de scheikundige samenstelling van dit soort producten erg gelijklopend (als ze al niet grotendeels uit dezelfde fabriek komen).

Op het vernoemde forum was er ook een lange discussie, waaruit ik vooral onthouden heb dat dit werkt voor 'enamels' & co, maar zo goed als geen effect heeft op acrylverven.

Michiel

Na 48 uur onder de ovenreiniger ging alle verf er vrij goed vanaf. Het is nog wel stevig poetsen, maar de verf is bijna weg. Enkel nog in een paar kieren. Ik heb net een pak verse Milliput gekocht, dus ik kan weer gaan kliederen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

tof man! dat gaat de juiste richting uit!