Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

NMBS type 59.001 ombouw schaal N

Gestart door Michiel, 28 april 2010, 20:00:49 PM

Gerolf

Is eigenlijk wel mooi, zo. Het lijkt wel zonde om het te schilderen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik heb een paar dingetjes gekocht: grondverf, maskol, Tamaya afplaktape, witte en zwarte verf (alle grijstinten mogelijk), een doos code55 met 30 flex sporen, metalen lasjes, isolatielasjes en een aantal fijne penceeltjes. Ik kan er weer tegen!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Nu nog magenta cyaan en geel en je kan alle kleuren creeren.[^]
Ik ben nieuwsgierig wat Saraa eh Michiel daar mee zal uitspoken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Ha Rian!

Wat ga ik daar allemaal mee doen? De gondverf is voor de tuinmeubelen. Dat is evident, want dat staat zo op de spuitbus. De Tamaya tape is net breed genoeg om dit locomotiefje volledig in te pakken. Dan smeer ik het pakje in met maskol, en spuit de hele boel wit. Gezien het zwart moest zijn, kan ik de witte verf met maskol zo er weer af halen, en dan alles zwart spuiten. De Tamaya tape er weer af wikkelen, en ik heb een lokje precies zoals Gerolf ze mooi vind: volledig in metaal kleur.

...of iets dergelijks, maar wat? Dat moet ik nog eens goed uitzoeken. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Nadat er een aantal details hardhandig van het locomotiefje werden verwijderd, werden met Milliput de putten en gaten terug dicht geplamuurd. Het is niet helemaal perfect, maar voor een eerste kennismaking met dit soort fijnvakwerk in schaal N, ben ik vrij tevreden. Het metaal begint terug zwart uit te slaan door de corrosie waardoor het locomotiefje steeds meer op een lelijk eendje gaat lijken.

Nu kan ik beginnen met het maken van de ontbrekende toestellen, en restauratie van wat pijpen en stangen. Klein, kleiner kleinst! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Aan de kleur te zien gedraagt de verse Milliput zich nu normaal ?

Michiel

Deze Miliput werkt een stuk gemakkelijker dan de vorige. Het is smeuïger, en kleeft veel beter. Of dit nu ultra-verse Milliput is, dat weet ik ook niet, maar met deze kan ik wel overweg. Oh ja, in de winkel waren ook zo vriendelijk om de oude terug te nemen, en te vergoeden. In de nieuwe mocht ik zonder probleem eens knijpen om te testen. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Langs de rechte kant heb ik een paar ontbrekende leidingen aangebracht. Het zijn de aders van een soepele schakeldraad. Wat een priegelarij! De bel is ook weer geplaatst, en nu is ie een beetje in verhouding. De lucifer maakt het iets duidelijker hoe klein het allemaal is. [xx(]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het lokje heeft een nieuwe compressor gekregen. Ik heb geen draaibank of ander fijn-mechanisch gereedschap. Dit is puur handwerk, met mes en vijl. Eigenlijk nog een beetje grof, maar op werkelijk schaal ziet het er best aardig uit. Nogmaals, een uitvergroting zoals hieronder is genadeloos.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Het lokje heeft een nieuwe compressor gekregen. Ik heb geen draaibank of ander fijn-mechanisch gereedschap. Dit is puur handwerk, met mes en vijl. Eigenlijk nog een beetje grof, maar op werkelijk schaal ziet het er best aardig uit. Nogmaals, een uitvergroting zoals hieronder is genadeloos.



Klopt Michiel dat is genadeloos. Ziet er heel goed uit voor handwerk.
Ik maak ook zoveel mogenlijk met de hand want mijn machinepark is ook beperkt.
Trouwens het eindresultaat en verhouding zie je pas als als het geschilderd is. Ook de hoek die je fotografeert. Nu zit je frontaal op de compressor, wat hem als eerste aan bod laat komen en aangezien het een zeer klein object is wordt dat extreem uitvergroot.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

...maar we gaan gewoon door. Ervaring opbouwen, daar gaat het om. Op de foto was achteraan centraal nog een 3de venster te zien. Dus dat heb ik bij dit model ook maar gedaan. [:D]

Een schuine achterkant zoals bij het grote voorbeeld is met dit Arnold model niet te doen. De as van de motor komt tot in de kofferbak dit model. Het bevestigingssysteem om motor, kap en onderstel samen te houden is met die 2 pinnetjes onderaan de koffer. Er is gewoonweg geen plaats en geen alternatief om een schuine onderkant van de cabine te verwezelijken. Althans, dat is voor mij te hoog gegrepen. Men moet zijn eigen grenzen kennen.[B)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Een vraagje: waarmee kan ik dit model het best ontvetten voor het aanbrengen van de grondlaag? [?] Onderdelen op het model zijn ook gelijmd, dus sterke solventen kan ik beter niet gebruiken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

citaat:
waarmee kan ik dit model het best ontvetten


Water met afwasmiddel ZONDER toevoeging van huidbeschermers of anders Methanol of Ethanol
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Peter, bedankt voor de tip. Ik heb het een zacht sopje met afwasmiddel gegeven, en laten drogen. Ik het er dan de grondlaag overgespoten. Foto als ie droog is, want nu kom ik er met mijn tengels niet aan. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het lokje zit in de grondverf. Ik heb onthouden dat grondverf niet helemaal kleur-dekkend hoeft te zijn. Nu een paar dagen helemaal laten uitharden. Dan kunnen we voor het eerste beginnen experimenteen met de gloednieuwe airbrush...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)