Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

problemen met een simpele lusvorm...

Gestart door Tiponi, 19 april 2010, 19:10:44 PM

Tiponi

Ik heb vandaag m'n oude spoor eens opgesteld in een simpele lus en eens geprobeerd om een trein te laten rijden. Tot mijn spijt bleek dit niet te lukken. Ik heb DC-spanning op de rails en de loc is ook DC, maar 't enige dat ik zie is af en toe een vonkje thv de wielen.
Kan dit zijn doordat mijn sporen jarenlang op zolder hebben gelegen?
Ik heb ze nochtans eens proper gemaakt voor ik het heb opgesteld ?n de loc zoveel mogelijk stofvrij gemaakt...
Graag wat hulp aub, want momenteel is het echt klungelen...

Klaas Zondervan

Kun je eens concreet aangeven wat je met een "lus" bedoelt?

Tiponi

Wel, ik bedoel ermee een gewoon ovaal. Zoals ze meestal bij diverse startkits zitten.
'k moet wel bijvermelden dat het spoor een 14tal jaar bij m'n schoonouders op zolder heeft gestaan, en mss daardoor wat problemen geeft?

Tiponi

Momenteel denk 'k eraan om gewoon dit spoor en bijhorende transfo's en bediening weg te doen. Misschien is het beter om een nieuwe aan te schaffen en dan mss ineens naar digitaal te gaan.
Want zoals ik nu zit is er weinig plezier mee ;-) 'k heb tot noch toe enkel miserie gehad met dat oude materiaal ...

dedrummendemodelbouwer

Ik heb zelf ook zo sporen en treinen (gekregen van mijn vader, uit zijn jonge tijd). Ik heb toen mijn sporen gekuist en de trein wou terug rijden.
Een spoor kuisen kan je op de volgende manieren doen:
-het spoor opschuren: niet de beste oplossing, maar het werkt wel.
-het spoor opkuisen met koperpoets (ik gebruik sidol)
-het spoor opkuisen met brandalchool (de beste manier)

ik heb al deze methodes toegepast en ze werken allemaal. Als de trein nog niet rijdt, kon het ook wel eens liggen aan de trein of de transfo. (als de transo ronkt als hij in de pries steekt, dan werkt hij)

ik hoop dat ik u heb kunnen helpen

Tiponi

dan ga ik eens starten met mijn sporen op te poetsen, 'k had ergens gelezen dat een schuursponsje al helpt, maar heb geen resultaat gehad hiermee.
M'n transfo werkt met zekerheid aangezien ik een 15V DC meet op mijn rails ;-)

Klaas Zondervan

Kijk ook eens naar de stroomafname in de loc. Meestal zitten er sleepcontacten tegen de wielen waar vuil tussen kan zitten.
Het kan ook zijn dat de motor gewoon vastzit doordat de smeerolie verhard is.
En nieuwe koolborstels plaatsen wil ook wel eens helpen.

Tiponi

Momenteel al de sporen opgekuist, maar nog steeds niets, morgen de loc eens onderhanden nemen en grondig kuisen ?n kooltjes bestellen of gaan halen. Misschien dat er dan wel eindelijk vordering inzit ;-)

ToThePoint

@ tiponi

De sporen kunnen het best met slismatten gedaan worden. Het si vergelijkbaar met wat onder een schuursponske zit, maar dat wordt gebruikt door corroserieherstellers. Ook gekend van de producent 3M.
Als je sporen bovenaan een mooi blinkende metaalkleur hebben is dat meer dan voldoende.
Ik koop veel oud materiaal en wat ik meestal doe is de ganse loc reviseren.
Dwz alle wielen + kontacten + koolborstels van de motor nakijken, reinigen en tandwielen, overbrengingen in de vaseline.
LET OP wanneer je aan de koolborstels begint. De veertjes worden gelanceert voor je het weet en ze terug vinden is zoeken naar een naald in een hooiberg !
Vet en olie hebben de neiging om uit te drogen en zeker na jaren stilstand. Dat heb je niet met vaseline.
De moed niet opgeven Tiponi, geduld is een schone deugd.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Kijk uit, mensen!
NIET schuren aan rails of wielen: het geeft een goed onmiddellijk resultaat, maar binnen de kortste keren heb je krasjes gemaakt waarin het 'verse' vuil zich gaat ophopen, en sta je terug op 'af' (en zelfs nog wat verder dan dat).
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Ja schuren met schuurpapier is uit den boze
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Kautenbach

gummetje werkt wel voor je rails, en ik zou ook je lok eens openschroeven en direct bij de koolborstels stroom op de motor zetten, en zo stukje bij beetje richting je wielen gaan, weet je vanzelf wat, waar stoort, en draait je motor weer veel, scheelt ook weer,

veel plezier ermee

groet, Wim

Tiponi

Ondertussen zijn de rails gekuist, de loc gereviseerd (enkel morgen nog kooltjes gaan halen bij Verschooten), maar het rijd nog niet zoals het hoort. De loc vertrekt en een 40cm later stopt hij, om dan niets meer te doen. Zowel verlichting niet als de tractie. Ik moet dan enkele minuten wachten tot hij weer even rijd. Nu verwacht ik wel dat het te maken heeft met de koolborstels die nog moeten vervangen worden (dat hoop ik toch [:)])
Maar ik hou jullie op de hooogte. Ik begrijp wel stilaan meer en meer waarom veel van jullie deze passie hebben [:)] Als je iets hebt dat precies niet meer te herstellen valt en dat ondanks tegenslagen (en met bloed, zweet en tranen [;)] toch terug rijd, geeft dat een fantastisch gevoel. En het was een goede leerschool
Alvast bedankt voor de vele tips die ik heb gekregen.

ToThePoint

@ Tiponi

Waar ik aan zit te denken zijn de railcontacten. Die de rails met elkaar verbinden.
Heb hier omgeveer 200m 2de hands van liggen. Wat ik doe is de railschoen een beetje dichtknijpen net een kniptang. Dat geeft een puntindruk en laat het begin open zodat je de andere rail er nog kan insteken. Als het te dicht geknepen is terug openen met een kleine schroevendraaier.
Meestal als het een definitieve installatie is soldeer ik alle railverbindingen. Geen gedoe meer met stilvallende treinen.
Probeer eerst de loc terug op de plaats van vertrek te zetten waar je zeker was dat ie reed. Als ie op dat stuk niet rijd dan is het de loc. misschien de motor die te warm word of zoals je vermoed de koolborstels die te afgesleten zijn en dan klem zitten.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Tiponi

@ ToThePoint:
Bedankt voor je denkpiste [:)], dat zou idd ook een oplossing zijn. Ik ga het morgen eens proberen, dan ben ik toch bezig met het vervangen van de borstels.