ClassiX - NMBS M6 rijtuigen

Gestart door itchy, 27 februari 2010, 00:26:07 AM

itchy

Een heleboel samenstellingen vind je terug op www.beluxtrains.net
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

TreinTeLaat

citaat:
Geplaatst door itchy

Deze site is zeker een mooie site waar veel informatie op terug te vinden is...

MAAR ze is niet meer actueel en er zijn in realiteit veelmeer combinaties dan daar aangegeven.

Voorbeeld : Er zijn 3 p-treinen van M5-rijtuigen die worden gereden door een HLE 11, op de site staan ze nog bij een HLE 21 en de 11 heeft andere treinen.

De Beneluxtrein rijdt op de moment enkel nog met 6 Prio-rijtuigen en niet meer met een HLE 28 aan elke kant.
De samenstellingen van I10 en I6-rijtuigen komen ook niet meer overeen met de verschillende die nu rijden.
Daarbij komt dat er een I10 Memling afgebeeld staat op 1 van die diensten, terwijl het I6 Memlings zijn (want I10 memling is er niet meer)

Ook de samenstellingen voor de IC Turnhout-Mechelen-Brussel kloppen niet meer (behalve dan vor de breaks).
Er zijn daar verschillende samenstellingen met M6, maar die staan er niet op . (en die op de site staan, heb ik de voorbije 2 jaar niet opgemerkt, ook al leef ik bij wijze van spreke aan de sporen in Mechelen...)

Maar voor de rest zijn er interessante samenstellingen te vinden. Eerder dan iets van 'hoe was het vroeger?' (1 en 2 jaar terug).

>> Update voor de M6:
Ook de HLE 11  en de HLE 23 hebben met M6'en gereden !

janjozef

zelfs een 77 heeft met de M6 gereden, ooit zelfs een 80 met een M6 gezien. Natuurlijk is geen van beide de natuurlijke trekker van de M6

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

itchy

Het is een site voor een door vrijwilligers/liefhebbers (en dus bijna per definitie niet volledig en zeker niet officieel).  De site wordt regelmatig geupdate (ook met oudere samenstellingen!) en geactualiseerd (vorige update was ergens oktober '10). Er is de mogelijkheid om treinsamenstellingen toe te voegen en/of te verbeteren... dus Treintelaat, doorsturen die info zou ik zeggen!
citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat

citaat:
Geplaatst door itchy

Deze site is zeker een mooie site waar veel informatie op terug te vinden is...

MAAR ze is niet meer actueel en er zijn in realiteit veelmeer combinaties dan daar aangegeven.

Voorbeeld : Er zijn 3 p-treinen van M5-rijtuigen die worden gereden door een HLE 11, op de site staan ze nog bij een HLE 21 en de 11 heeft andere treinen.

De Beneluxtrein rijdt op de moment enkel nog met 6 Prio-rijtuigen en niet meer met een HLE 28 aan elke kant.
De samenstellingen van I10 en I6-rijtuigen komen ook niet meer overeen met de verschillende die nu rijden.
Daarbij komt dat er een I10 Memling afgebeeld staat op 1 van die diensten, terwijl het I6 Memlings zijn (want I10 memling is er niet meer)

Ook de samenstellingen voor de IC Turnhout-Mechelen-Brussel kloppen niet meer (behalve dan vor de breaks).
Er zijn daar verschillende samenstellingen met M6, maar die staan er niet op . (en die op de site staan, heb ik de voorbije 2 jaar niet opgemerkt, ook al leef ik bij wijze van spreke aan de sporen in Mechelen...)

Maar voor de rest zijn er interessante samenstellingen te vinden. Eerder dan iets van 'hoe was het vroeger?' (1 en 2 jaar terug).

>> Update voor de M6:
Ook de HLE 11  en de HLE 23 hebben met M6'en gereden !

13erke

CiteerGeplaatst door 13erke

Samenstellingen? Een 26+M6+26 is elke werkdag te bewonderen op de relatie Louvain-La-Neuve - Binche:

TreinTeLaat

citaat:
Geplaatst door 13erke

CiteerGeplaatst door 13erke

Samenstellingen? Een 26+M6+26 is elke werkdag te bewonderen op de relatie Louvain-La-Neuve - Binche:

Inderdaad, is trouwens een zeer mooie samenstelling, deze stond reeds onder de naam "trek en duw met 2e soortgelijke lokomotief "  in mijn lijstje. Maar in het volgende geüpdatete lijst zal het duidelijker staan.

Andere bijvoegingen mogen zeker hier gezet worden of mij gemaild worden ! Zo bekomen we een hele affiche van de M6 en haar samenstellingen :)

TreinTeLaat

M6 en haar samenstellingen

enkel slepen :

20   ja
21   ja
22   (is uitzonderlijk voorgekomen)
23   (is uitzonderlijk voorgekomen)
25   (zeer uitzonderlijk)
25.5 (is mij niet bekend)
26   (p-treinen ?)
27    ja
28(2)  (zeer waarschijnlijk niet, want de traxx'en vd reeks 28 zijn er pas sinds 2009, en in 2009 reden alle M6'en al gewoon rond zonder uitzonderlijke stammen enzo...)

11   ja, recentelijk als P-trein, maar was wel uitzonderlijk!
12   neen
13   ja
3000 CFL  ja
15   (testrit, dus uitzonderlijk)
16   ja
18(Siemens)  (binnenkort!)

trek en duw met stuurstand :

27  ja
13  ja
3000  CFL (is mij niet bekend, maar is in principe wel mogelijk)

21 heb dit tot hiertoe nog niet in de praktijk gezien,
  is dit technisch mogelijk of is er een andere beperking ?
. . > voor zover mensen van de nmbs me gezegd hebben, is het niet mogelijk voor een 21 om een M6-stam te duwen..., maar als de 21 met de juiste kabels uitgerust wordt, kan dat wel ... (maar is niet)

77  ja
80   ja

trek en duw met 2e soortgelijke lokomotief :

13 + M6 + 13
21 + M6 + 21  ja => In den beginne reden er op de lijn Antwerpen-Brussel-Charleroi M6-stammen met langs beide kanten een 21, later ook met 27's. De 21's reden zo ten tijde dat het M6 ABD-rijtuig nog bestond (heb er ergens ook een filmpje van).  Later reden er vooral 27's op de lijn met M6'en tussen.

26 + M6 + 26 ja  => p-treinen , nog steeds te bewonderen op de relatie Louvain-La-Neuve en Binche.
27 + M6 + 27 ja  => vroeger veel !, nu ook nog 2 zulke stammen gezien op de lijn Essen-Antwerpen-Brussel-Charleroi (locs 2723+M6+2731  en 2718+M6+2726 ) (op 29 september 2010 en 4 oktober 2010 )

Speciale samenstellingen:  (pijltjes geven aan naar welke kant de stuurstand stond)

GF-koppeling:
27 + M6 + 27 + M6
M6 + 27 + 27 + M6
27 + M6 (mt stuurwagen ->) + (<- Stuurwagen) M6 + 27 (=>> als het zijnde 2 stuurstanden aan elkaar gekoppeld) (kwam ook voor zonder GF-koppeling)

Antwerpen <-> Noorderkempen
M6 Bx(<-)+A+ 13 + BD+ Bx(->)
M6 Bx(<-)+ 13 + BD+ A (2x) + Bx(->)

Turnhout - Mechelen - Brussel (vaststellingen van oktober 2010 met verschillende 27'ers)
27+ B (3x)+ BD+ A+ B(2x)+ Bx(->)+ B + Bx(->)
27+ B (2x)+ BD+ A+ B(3x)+ Bx(->)+ B + Bx(->)
27+ B (3x)+ A+ BD+ B(2x)+ Bx(->)+ B + Bx(->)

Antwerpen - Brussel - Charleroi
M6 Bx(<-)+B+ 27 + B(2x)+BD +A + B(3x)+ Bx(->)

Andere:
21 + M4 (!!)(een hele stam) + M6 Bx (->)

Wat de laatste betreffen, zijn het enkel de waarnemingen die ik zelf heb gedaan.
>> Indien je nog samenstellingen kent waar de loc in het midden zit of ergens speciaal in de reeks staat (of je er een filmpje van vindt of hebt), laat het me weten !
(mag ook via mail)

Voila, ik hoop dat dit wat meer info geeft.
Aanpassingen en toevoegingen steeds welkom ! :)
Laat dit een soort naslagwerk worden van de M6'en [:)]

itchy

Er is een update verschenen ivm de M6'en op http://www.traintechnology.com/classix/118-update-m6-rijtuigen-04112010

nog steeds geen nieuws ivm de set met bestemming Luxemburg.. (of er nu een stuurstand in zit of niet)

deurenkletser

itchy

Dat wordt hopen op een mirakel!

chef garde

citaat:
Geplaatst door deurenkletser

Niet voor kerstmis dus?

Valentijn wordt een optie ...

itchy

Uitgesteld tot ten vroegste eind januari 2011. [:(]

deurenkletser

Straks is LS nog eerst, altijd mee opletten om er een datum op te plakken en te zeggen: wij leveren dit jaar nog. Mij maakt dat nu niet uit, maar je kan beter niets zeggen.

itchy

Al iemand een M6 van Classix zien voorbijkomen? Uitlevering vanaf eind maart volgens de site van TrainTechnology...

ERVIN

Nee nog steeds niet ,ook mijn huisleverancier weet er nog steeds niets van.[:(]