Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

ClassiX - NMBS M6 rijtuigen

Gestart door itchy, 27 februari 2010, 00:26:07 AM

vanmiegroet

Sommige rijtuigen hadden eerst geen bulten en dan wel.
Dus een verouderingsproces of aanpassingen?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Binco

citaat:
Geplaatst door Peter

Een foto gevonden waarop je kan zien dat: ofwel past de NMBS zijn M6 aan an de modellen van Classix of is het omgekeerd?



Sorry Peter, maar ik zie geen bulten hoor! [:I]

[:)][;)]

vanmiegroet

djeezes.
Classix is misschien niet voor iedereen positief maar je moet niet als een purist gaan redeneren.

Niet slecht bedoeld,
maar zoals enkele reacties hierboven is het best dat dit draadje wordt afgesloten.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

nicolasdj

Ik heb deze zondag een setje Classix M6 aangeschaft met een Reeks 13 van LS Models. Als ik dit topic lees, zie ik veel negatieve comentaar waar ik niet helemaal mee eens ben. Ik heb ondertussen 2 avonden zitten sleutelen aan de set om deze op de baan te kunnen gebruiken. De rijtuigen hebben dan wel kleine kinderziektes, maar niets dat door een beetje handigheid kan verholpen worden.

Volgende punten heb ik onder handen genomen:
-Koppelingen: Ik heb eerst de koppelingen gebruikt die meegeleverd werden, echter zoals Classix zelf beschrijft in de handleiding zijn deze niet te gebruiken. Ik heb deze vervangen door Fleishman kort koppelingen. Geen enkel probleem meer met de buffers.
-Wielbasisen omgedraaid zoals in de handleiding beschreven staat. Probleem van de koppelingen is helemaal weg met deze 2 stappen.
https://picasaweb.google.com/103970677281659974835/M6Classix#5711713729508484914
-Hakende bogey bij het draaien. De kappen komen iets te diep over de bogey en bij het draaien kan deze bij onderdelen die slecht gegoten zijn haken en hierdoor ontsporen. Een beetje veilen aan de binnen kant aan het stukje dat uitsteekt van de deuren en het is opgelost.
https://picasaweb.google.com/103970677281659974835/M6Classix#5711709646429150674
Uiteindelijk getest tot alle kinderziektes eruit waren, en dat is voor mij een deel van de hobby. Ze gaan vlot door een bocht met R357: (Filmpje, geluid is van de Reeks13 die moeite heeft)
https://picasaweb.google.com/103970677281659974835/M6Classix#5711709851878598802
-Grote wrijving: lichtjes de contacten voor de verlichting plooien. De Reeks 13 heeft moeite om deze door de kleinste bochten te krijgen als je dit niet doet.

Echter gaat alles nooit zoals het zou moeten, 1 van de rijtuigen zat gemonteerd met lijm in 2 van de snap verbindingen (klik haken). Deze is gebroken:
https://picasaweb.google.com/103970677281659974835/M6Classix#5711709225296459058

Als laatste punt wil ik de critici die Classix de grond zouden inboren eens erop willen wijzen dat:
-De foto met vervormingen op de stuurstang wel duidelijk een productie fout is. Interne restspanningen kunnen hiervoor aanleiding geven.(Als dit geen gezichtsbedrog is door de camera) Dit is gebaseerd op mijn kennis als: Industri?l ingenieur in de KUNSTSTOFVERWERKING. Mijn rijtuig is perfect.
-Andere merken hebben ook gebreken: de reeks 13 (LS Models) heeft ook haperende onderdelen op beide bogeys die wat veilen vraagt:
https://picasaweb.google.com/103970677281659974835/M6Classix#5711713692203246178

Besluit: Ik wil hier aantonen dat de M6 van Classix nog lang niet zo slecht zijn als er wordt geschreven. Elk rijtuig/locomotief heeft wel een paar problemen wanneer hij nieuw is en deze oplossen is nu eenmaal een deel van de hobby. Classix heeft naar mijn kennis geen ontwerpfouten gemaakt, enkel zijn er een paar productie foutjes opgetreden (bogey moeten worden omgedraaid, lijm op verkeerde plaats, bramen die haperen) Kortom echt leuke rijtuigen!

Nu is het afwachten op nieuwe leveringen van I11, AM96 en Reeks 18-(2) om de collectie voor mijn nieuwe tafel af te krijgen. (Station Brugge) Echter is de M6+13 1m81 en dat vraagt veel plaats [V]

TimT

@nicolasdj

Bedankt om zo mooi alles te beschrijven en de oplossing aan te tonen via afbeeldingen.[:D]
Ik wacht gewoon af en zal vergelijken met die van lsm.

voor mij zijn de prioriteiten
Kan een r1 marklin c gleiss aan (ik weet het het is niet mooi maar in mijn schaduwstation en op mijn baan heb ik gewoon geen ruimte anders[:D])
Vlot rijden zoals de i11's van lsm  in mijn ogen is dit tot nu toe een goed voorbeeld hoe alles best wel mogelijk is

Dus ik wacht af en zie de prijs en de rijeigenschappen (vind het ook wel best interessant dat ze bij lsm per 3 worden verkocht ipv per 5)

Groeten Tim

Jurgen

Tja, critici... Als je wil tegenspreken dat het model een ramp is door te vertellen dat er in de handleiding staat dat je hun gebreken moet verhelpen, maak je het niet veel beter. [}:)]

Echt, als je zelf moet gaan veilen omdat het hapert, dan is dat een fout. Dit had bij de eindcontrole verholpen moeten worden vooraleer de produkten naar de winkel gingen.

In de GB staat op de kaasverpakking ook niet geschreven dat je de groene plekken moet wegsnijden vooraleer te gaan eten h?!

Het zijn mooie rijtuigen om te zien staan in de winkel, maar hoe meer ik erover lees, hoe minder erg dat ik het vind om ze te laten staan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Tja, critici... Als je wil tegenspreken dat het model een ramp is door te vertellen dat er in de handleiding staat dat je hun gebreken moet verhelpen, maak je het niet veel beter. [}:)]

Echt, als je zelf moet gaan veilen omdat het hapert, dan is dat een fout. Dit had bij de eindcontrole verholpen moeten worden vooraleer de produkten naar de winkel gingen.

In de GB staat op de kaasverpakking ook niet geschreven dat je de groene plekken moet wegsnijden vooraleer te gaan eten h?!

Het zijn mooie rijtuigen om te zien staan in de winkel, maar hoe meer ik erover lees, hoe minder erg dat ik het vind om ze te laten staan.



Idem dito hier. Als ik ervoor moet betalen dan dient dat in orde te zijn PUNT.
Wat is hetvolgende ? een loc waar men zelf de motor nog van dient te wikkelen met bijgeleverde 0.1 gelakte koperdraad ?
Ik vind het vooral normvervaging en van deze boer een eieren in dat geval.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

itchy

@nicolasdj Tiens, dat is het eerste dat ik hoor van (rij-)problemen met een 13. Ik heb de 1319, 1352 en de 3010 (CFL) en die rijden allemaal zonder de minste problemen; zo uit de doos, geen gevijl, geslijp, geplak of geklik aan te pas gekomen.

Vroeger nog de 1307 gehad, idem. Die 1307 doet nu dienst bij Ervin. Ervin, problemen?

Ter info: dit was de allereerste lok die LS ooit heeft geproduceerd...

Welk deel heb je juist moeten aanpassen?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

nicolasdj

@itchy: ik was persoonlijk wat teleurgesteld toen ik het probleem moest wegveilen op een locomotief van ?200! (Daar waar dat een wagon van Classix ?50 kost... en evenveel controle vraagt bij de productie van de kappen en decoratie)
Het probleem is dat bij het inrijden van een bocht een decoratie op de bogey over het haakje van de kap "klikt", zolang hij in de bocht draait-> geen probleem, eens de bogey terug op een recht spoor wil komen, kan deze niet terug draaien in een rechte positie en ontspoort de locomotief. (Decoratie blijft dan haken achter die haak) Dit is op beide bogey's het geval aan 1 kant.
Een gedetailleerde foto met het probleem: (Rechts boven zie je hoe de haakjes nog intact zijn)
https://picasaweb.google.com/103970677281659974835/M6Classix#5711922678526059650

Hoe heten die haakjes op de buitenkappen? Zijn dat geen rangeerhaken? Waarvoor dienen ze in de werkelijkheid?

itchy

Da's straf. Ik stuur die loks over de krapste Fleischmann Profi bochten (R 356mm !!) en die vlammen er los door. Waarom ben je nu direkt beginnen vijlen? Ik zou er eerst mee terug naar de winkel gegaan zijn...
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

cyberbeast

Ik had toch ook niet het minste probleem met mijn 13. Die gaat los door de krapste Marklin-bogen.
En als je eerst nog zelf een hoop werk moet doen om wagonnen rijvaardig te krijgen, komen die hier niet binnen. Simpel. Het moet werken: wagons op de baan en rijden.
 

Peter

Wacht tot de LSM m 6 op de markt zijn. Die gaan waarschijnlijk ook niet door de krappen bochten, want vergeey niet een M6 is geen I11 enz. Die hangen al veel lager tegen de sporen.

Trouwens: blijkbaar zijn we weer vertrokken voor een rondje: het ene merk afbreken tot op de grond en het andere ophemelen. Spijtige mentaliteit.[:0]
Met vriendelijke groeten
Peter

itchy

citaat:
Geplaatst door Peter
Wacht tot de LSM m 6 op de markt zijn. Die gaan waarschijnlijk ook niet door de krappen bochten, want vergeey niet een M6 is geen I11 enz. Die hangen al veel lager tegen de sporen.
Peter, het gaat hier over HLE 13'en door krappe bochten, geen rijtuigen... Natuurlijk zullen de M6'en van LS dat ook niet kunnen...
citaat:
Geplaatst door Peter
Trouwens: blijkbaar zijn we weer vertrokken voor een rondje: het ene merk afbreken tot op de grond en het andere ophemelen. Spijtige mentaliteit.[:0]

Ik breek toch niks af/hemel toch niks op? Het verbaast me gewoon dat dit forumlid probemen heeft met zijn 13 want echt, dat is het eerste dat ik daarvan hoor. En dat model is toch al vele jaren uit (zoals ik reeds aangaf: was de eerste lok ooit door LS uitgebracht).
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

conducteur

Wat mij opvalt is, dat nieuwe producenten, die de moeite willen doen iets mooi te maken, de grond in geboord worden.
In de tijd van de 27/11/12/21 van LSM heb ik niemand horen kakken op de  kleuren die verre van correct waren. De locomotieven werden in de hemel geprezen omdat ze vol stonden van de details die je niet kunt zien. Geen enkele negatieve commentaar gelezen over zogenaamde verzonnen bulten, of zogenaamde ontsporingen.  
Als je dan in de treinclub gevraagd wordt om het ding te openen om er een decoder in te steken, dan begon mijn haar al recht te staan. Zo'n merde heb ik nog nooit geweten. Je was een avondje zoet. Nog steeds hierover niemand horen klagen.

Classix, een nieuwe speler, komt met de class 66, er wordt gekakt op de rode kleur, dat het niet mooi was om te zien. De M6'en komen en plots is er niets goed aan. Binnenkort komt LS met de M6, die ze hebben kunnen maken door contractbreuk. (remember Genk...?), en plots zijn we weer in de hemel? [xx(]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Wat mij opvalt is dat er winkels zijn die "plotseling" geen Classix modellen meer in hun winkel hebben, nu LSM met hun modellen gaat komen.
Zou er soms zachte druk uitgeoefend worden. Ik weet het niet. Ik stel me enkel maar die vraag.
Met vriendelijke groeten
Peter