Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ClassiX - NMBS M6 rijtuigen

Gestart door itchy, 27 februari 2010, 00:26:07 AM

Peter

Blijkbaar ben ik een van de weinigen maar ik blijf het schandalig vinden wat er met Classix is gebeurd door niet enkel de concurentie.
Maar blijkbaar is het normaal dat merken elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Spijtig, maar dat zal blijkbaar tegenwoordig de normale gang van zaken zijn, en dan heb ik het niet enkel over modelspoor.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michael

Toch erg jammer dat Classix niet meer bestaat want die hebben voor mij toch enkele locomotieven mooi om gespoten en van decals voorzien.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

svvander

Ik wist niet dat je het alleenrecht op een model (treinmodel uiteraard) kon kopen? Ik ken het verhaal echter wel achter dit stukje coup de theatre. Het heeft onze hobby geen goed gedaan.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Metpetergaathetbeter

dat dacht die ook/heeft zijn ondergang wellicht betekend temeer LS toen zijn stellen supergeprijsd verkocht : Ik heb toen verschillende sets koprijtuig-2wagons gekocht met korting ik dacht 138 euro/set en van 2 wagons 85 euro. Die dubbeldekkers heb ik allemaal gekocht veel goedkoper dan de sets I11, die een veel kleinere ontwikkelingskost moeten gehad hebben. Achteraf heb ik nog een aantal sets gekocht -30% normale"goedkope"winkelprijs. vaak is net op het juiste moment kopen nog eens zo leuk,anderzijds koop je meer en ben je toch meer geld kwijt dan voorzien !

i11

Citaat van: svvander op 17 augustus 2021, 17:41:48 PM
Ik wist niet dat je het alleenrecht op een model (treinmodel uiteraard) kon kopen? Ik ken het verhaal echter wel achter dit stukje coup de theatre. Het heeft onze hobby geen goed gedaan.

In BE kun je blijkbaar gelet op de zaak ClassiX vs LS Models wel het alleenrecht op een treinmodel krijgen.

In NL kun je geen alleenrecht hebben op een treinmodel getuige de zaak Artitec vs Venus.
De rechtbank Den Haag oordeelde in september 2018 dat:
Par. 4.23 Ten aanzien van de met de mallen verkregen samengestelde eindproducten, de modeltreinen, heeft Artitec c.s. er terecht op gewezen dat dit geen auteursrechtelijk beschermde werken zijn omdat deze een zo getrouw mogelijke verkleinde kopie vormen van originele treinstellen, die wat betreft uiterlijke kenmerken zoveel mogelijk overeen komen met het origineel. Nu Venus geen deugdelijke onderbouwing heeft gegeven van auteursrechten op de (mallen en de) eindproducten, moet ervan worden uitgegaan dat aan haar geen auteursrecht toekomt op de ovaalramers. De verklaring voor recht zal dan ook, in de hiervoor besproken aangepaste vorm, worden toegewezen.

Link naar het vonnis met daarin opgenomen plaatjes van de wagens waar het over ging (o.a. stalen-D)
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBDHA:2018:11276

Van mijn hoogleraar Intellectueel Eigendomsrecht vernam ik in het najaar 2020 dat het hoger beroep in die zaak op het laatste moment is ingetrokken. Zodoende is bovenstaande uitspraak de definitieve uitspraak geworden.
 

Metpetergaathetbeter

heeft in proces gelegen nooit meer van gehoord waarschijnlijk nooit de zaak kunnen hard maken

Wellicht had LS het meest juist voor want LSModels heeft voor lancering X(volgens het aantal ingeschreven personen)aantal sets M6 (set van2 en een van 3) speciaal uitgebracht (prix d'amis)voor Spoorweg-personeel alsook een 13 (beperkte dig.mogelijkheden en mits bijbetalen/binnen te steken op te tunen tot een gewone 13. De beide set heb ik omdat men op naam van iemand die er geen wilde (mits je iemand kende) kon bestellen. Binnen onze club hebben meerdere mensen van deze gelegenheid gebruik gemaakt

Alan On Track

Ik vind het een eigenaardige situatie. Het enige wat ik van die situatie wist is dat ik me toen 5 LSM M6en heb kunnen kopen voor een opmerkelijk lage prijs...
Modelbouw is een kunst