Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mallen gieten.

Gestart door Stefan Appelmans, 20 februari 2010, 11:12:46 AM

Stefan Appelmans

Na een tijdje vacantie, ronde van frankrijk en dat allemaal kom ik een beetje terug om de paal-mal verder uit te leggen, Marc Goovaerts had me dat trouwens al sinds een "zekere tijd" gevraagd.[;)]

Beginnen we dus: De paal moet eerst ontworpen worden, en dus wordt een "master" van de paal gemaakt.
Deze werdt uit 0,5mm plastcard gemaakt, om er een stuk 1mm pianowire binnen te krijgen, en de nouwe master verstevigen.
Het resultaat zal dan goed in vorm geschuurd worden, en daarna moeten de zijgaten erin geboord worden, gelijk op de echte paal.
Op de plaats waar de LED zal moeten verbonden worden, plaatsen we 2 stukjes 0,5mm  pianowire.
Daar de paal goed recht is had ik liever het op een harde sjaboon te fixeren in plaats van plasticine te gebruiken.
op de foto ziet je de master in de sjaboon en twee "bakjes".
De eerste dient om de eerste helft te mallen, en als alles goed verhard is, wordt het resultaat: het bakje, de silicone en de master tezamen zorgvuldig in een stuk van de sjaboon verweiderd. Na enkele kleine centering gaatjes in de oppervlakte van de silicone gesneden te hebben, wordt het tweede bakje proper boven op het eerste vastgelijmd. Een betje vaseline doorvrijven op de silicone oppervlakte met een zacht penseel en dan de tweede halve-mal gieten. Een stukje plasticard er op en een gewichtje erboven.

Nu de kern voor de stroomvoeding. Op de foto ziet je de verschillende onderdelen: een messing buis van 1,5-2mm diameter en 105mm lang (de draad moet er gemakkelijk door) en een klein messing buisje van 2-2,5mm en 15mm lang dat als fixeergedeelte zal dienen. Een van de draden zal gesoldeert worden aan de binnenwand van de kleine buis dat daarna aan de grote zal gesoldeert worden, met 10mm overloop.
De buitenste LED draad is gemaakt met een stukje fijne koperdraad (voor digitaal) dat rond de lange buis gedraait wordt en gesoldeert op de goede plaats.
Om juist met de mal te passen heb ik een sjaboon getekend op een stukje papier om de juiste plaats van de uitstekende draden te bepalen. De binnendraad zal eerst ge?tameerd worden op 5mm en dan hoeks geplooid op deze plaats. Dan wordt deze draad in de buis geschoven en, op de tekening geplaatst, met de laatste zichtbare mm isolatie stukje,aan de top van de buis gekleefd met secondenlijm.

Nu moet nog de resin gegeoten worden. De halve mal met de draad gaten zal eerst gevuld worden met resin, en het electriek gedeelte er in geduwt op de goed plaats.
De tweede halve mal zal dan ook gevuld worden en, met een "zeker hand", op de eerste gedraait. Misschien een beetje wachten dat de resin niet meer zo vloeibaar is...Maar niet te veel.
Met een stuk plasticard en een gewichtje er op dekken.
Als het goed verhard is,ontmallen, lichtjes ontbaarden, schilderen en de LED aan de uitstekende draden solderen. Liever altijd dezelfde draad aan dezelfde polariteit...[8D]
Op de foto heeft Laurent, onze Electriciteur[:D] alreeds de LED gesoldeert en een lichtbuisje erop gekleefd.

Een fotoke met het licht aan. Dat velicht niet echt tot op de grond, maar "in situ" geeft dat goed.

Er is natuurlijk ook de mogelijkheid om een oudere lamp, met "teloor" erboven op de paal te zetten, voor epoche 3!
Ik denk dat ik nets vergeten heb!
Maar ik zeg het nooit genoeg: Niet verlegen zijn vragen te stellen. Verlegen zijn heeft nooit niemend geholpen.[^]
[^]
stefan.

Olivier77

Beste Kees-Jan,

Ik hoop dat de huidige epoxy harsen verbeterd zijn maar mijn ervaring met epoxy is dat het onder invloed van zonlicht geel begint uit te slagen.
Dus legt een van de ruitjes eens een paar dagen in de zon er vertel
ons U belevingen.

Succes ermee,

Olivier  
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

ToThePoint

Ik zou heel goed informeren ivm die epoxy.
Epoxy word namelijk eenmalig terug wak en vervormd als het een bepaalde temperatuur bereikt.
Opletten als dat steeds nog het geval is want een model in de zon gaat vervormen.
Epoxy is beenhard en toch flexibel en blijft dat ook als je dun gaat gieten (de varianten die ik ooit gebruikte).
Maar die producten evolueeren dagdagelijks, het zou best kunnen dat die eigenschappen verbetert zijn ondertussen.
Ik kijk met belangstelling uit naar uw ervaringen ivm de epoxy Kees-Jan
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Kees-Jan

Dank u voor de reacties. De epoxy is gekocht op aanbeveling van de winkel eigenaar. Met deze man heb ik een hele tijd staan brainstormen over het probleem. We hebben samen naar monsters van alle soorten staan kijken en dan vooral naar de hoeveelheid luchtbellen en kleur.

Deze epoxy was zogoed als helder. Pas als je er echte diktes mee gaat gieten ontstaat er een gele waas in het materiaal. Die waas is totaal onzichtbaar bij 1 tot 2 mm dikte en mocht het toch zo zijn denk ik dat je er niets van ziet. Mijn ruiten mogen iets gelig zijn omdat ze in het echt ook gekleurd zijn.

Goed het materiaal:

We zijn nu ruim 36 uur verder en alles is hard en ziet er nog steeds goed uit.

Kees-Jan

NB Tegen de krachten van moeder natuur is niets bestand dus ook de zon is zeker te respecteren voor zowel lichaam als treinmodel[;)]!

Peter

Op mijn bureau staan twee vormen in een soort epoxy.
In de ene (een kubusvorm) staat mijn sterebeeld gegraveerd, en in de andere zit een zilveren Dollar gegoten.
Ik heb die dingen al jaren en die blijven kristalhelder en vervormen niet.
Als ik me goed herinner wou MTE in Blankenberge in soortgelijk materiaal een motorstelletje reeks 46 op de markt brengen (helaas horen we daar niets meer van)

Dus blijkbaar bestaat er toch een materiaal dat niet verkleurd, noch vervormt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees
Die waas is totaal onzichtbaar bij 1 tot 2 mm dikte en mocht het toch zo zijn denk ik dat je er niets van ziet.
Die is leuk [:D] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

Ja tis een vreemde zin en dat is het............

Kees-Jan

Stefan Appelmans

kwestie van "trennspray" of lossing spray,
Sinds ik met de gevels begonnen ben, had ik dus "iets" nodig om over de resin op die grote en platte mallen uit te rollen.
Dat werdt hier hoger uitgelegd.

Ik heb dus opgemerkt dat die doorschijnende plastieken "gaten" farden niet kleefden op de resin.
Sindsdien gebruik ik die farden om op de houten blok te leggen, onder al de mallen...geen trannspray meer nodig op de blok.
Om de open mallen te dekken, gebruik ik dat ook, ofwel de gaten-inlegvellen, dat een beetje stijfer zijn. Geen trannspray meer.

Dus uitgezonderd op kleine stukjes PVC voor kleine open mallen, gebruik ik bijna nooit meer trennspray.

Die farden gaan lang mee, vooral die onder de mallen. Die mogen zelfs vervormt zijn, dat kan geen kwaad!

Wat nu de lossing spray voor silicone betreft. Het heeft me altijd verwondert daar het feitelijk niet nodig is. Silicone is zelf-ontmallend.
Ik heb wel (lang geleden) eens de mal moeten sprayen omdat hij begon te kleven(na een lang leven). Dat werkt maar voor ??n keer; dat doet de mal vevormen (oppervlakkig zwellen). Dus negatief.
De voorlaatste keer dat ik trennspray kocht, zag ik onmiddelijk bij de eerste spray dat het niet hetzelfde product was. Niet die "aangename" geur[:D] en vettig. Op de PVC moest er bijna elke keer op gespoten worden, met de andere pas na 6 of 7 keeren.
De handelaar was verbaast, maar het was wel een andere etiquette op de bus, had ik zelf niet onmiddelijk opgemerkt.
Feitelijk was dit product waarschijnlijk "De echte spray voor silicone"...wie weet[:o)] Maar het gaat gemakkelijker en beter met vaseline en een penseel, je bent teminste zeker dat je er overal smeert.
Dit is dus het laatste nieuws[:D]Maar niet het allerlaatst![8D]
stefan.

Stefan Appelmans

Een nieuw voertuig gemald en gegoten. Ik had dat ding graag, dus...[:D]

De master in plasticard,  het vaste chassis ook in plasticard en het beweegbaar chassis alreeds in resin.



De mal en het eerste resin exemplaar. Ik heb deze morgen de moteurs en de mechanieken ontvangen voor de 3 eerste exemplaren.

stefan.

janjozef

Hoe hebt ge die mal gemaakt

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door janjozef

Hoe hebt ge die mal gemaakt

Jan



Dat legt Stefan uit aan het begin van dit draadje !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Stefan een vraag.
Ik zie dat u veel die moteurs gebruikt en mechaniek.
Waar haalt u dat, welk merk en wat zijn de prestatie's ?

Ziet er weer knap uit Stefan !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door janjozef

Hoe hebt ge die mal gemaakt

Jan



Ja, hoger in het draadje leg ik het uit voor een andere kist, maar de werkwijze is dezelfde.
stefan.

Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Stefan een vraag.
Ik zie dat u veel die moteurs gebruikt en mechaniek.
Waar haalt u dat, welk merk en wat zijn de prestatie's ?

Ziet er weer knap uit Stefan !



Voor de moteurs gebruik ik altijd Mashima, hier 10/20MHK, uitstekende moteurkes, er zijn er dikkere ook. De aandrijving zijn "monoant" van HollywoodFoundry, uistekend ook, en daar is van alles op de gewenste maat te verkrijgen. Wel 2 maanden wachten om het thuis te hebben.
stefan.

enriqueeeee

ik vroeg mij af of er mensen zijn die inplaats van mallen geprobeerd hebben iets te maken met een 3d printer zoals deze:
http://reprap.org/wiki/Main_Page

Hoop dat het posten niet erg is ondanks dat ik nieuw ben hier.
Het was het eerste linkje dat ik tegen kwam of een van de eerste toen ik zocht met google

http://www.google.com/#sclient=psy&hl=en&source=hp&q=3d+printer+diy&aq=0p&aqi=p-p1g4&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=5014d35bb6efb157&biw=1680&bih=878