Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mallen gieten.

Gestart door Stefan Appelmans, 20 februari 2010, 11:12:46 AM

Gerolf

Een zeer lange uithardtijd? Dan heb je toch de tijd om de resin vacuum te trekken (en de luchtbelletjes eruit) ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

Gerolf: het is een verwerkingstijd van 7 minuten. Daarna is het taai aan het worden echter de tijd om het uit de mal te kunnen halen is momenteel 24 uur.............[}:)]

De luchtbellen zijn echter heeeeeeeel klein en zouden bij normale (witte) resin niet eens opvallen.

Ik zal eens gaan proberen met een vacu?m of anders een ultrasoon trilplaat (ws hebben ze die wel op mijn werk ergens liggen).

Kees-Jan

Stefan Appelmans

Ik heb hetzelfde probleem gehad met ramen: Mini luchtbelletjes dat virtueel onmogelijk zijn om er uit te krijgen. Ze zijn zo klein dat ze niet de tijd hebben om tot boven te geraken. (en de resin is nogal dik)
ik heb iets geprobeert: Een 6cc halfvol trekken met gemengde resin en dan, met de spuit goed veticaal,gat naar beneden, er langzaam de laatste 3cc lucht in trekken. De grote luchtbellen nemen de kleine mee naar boven, teminste een gedeelte. Prutsen natuurlijk.

Op de uileg van het product zeggen ze dat het hier beter is niet te vacuumen, maar onder druk te laten verharden, zo worden de luchtbelletjes zo klein dat men ze niet meer ziet.
Dus kennen ze het probleem ook...[:D]
stefan.

Kees-Jan

Goede tip en ik ga nu proberen om het nog minder snel te gieten (ws in dunne lagen en met kleine volumes).

Ben nog steeds aan het testen tot nu toe.

De bovenste rij ruiten is al dunner en langzamer gegoten dan de onderste te dikke.......

In het model valt het een stuk minder op:

Nog niet tevreden met mijn resultaat maar ik ben er aan bezig om het beter te krijgen (tis deze keer eens niet makkelijk...)

Kees-Jan

Gerolf

Eens er binnenverlichting brandt, vrees ik dat je luchtbelletjes toch wel gaat opmerken, ook die kleinere.
Warme lucht over blazen tijdens het uitharden (zelfs uitgeademde lucht) wil ook wel eens helpen. Vraag me niet hoe het komt, maar het werkt wel ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Het is idd al een hele verbetering t.o.v je eerste ramen , en U kennende gaat dat weer dik in orde komen.[;)]

Stefan Appelmans

Kees, ik zie dat je de ramen waarschijnlijk horizontaal malt, gelijk gevels dus. De luchtbellen gaan dus naar boven, maar blijven tegen de bovenste oppervlakte steken (gedekt of niet); Ik malde die verticaal, in een "sandwich" mal. Zo gaan de luchtbellen naar de rand van het raam, en een gedeelte gaat dus naar een niet zichtbaar gedeelte.

Zo had ik toch betere resultaten dan de uwe, maar ik weet, dat is een[xx(][}:)][:(][xx(] product, en ik heb ook veel gezocht en geprobeerd![:)]
Hier zijn enkele vensters die me overblijven, dat was het beste dat ik kon:

Het is ook waar dat met een beetje te verwarmen (bvb de mal, leeg, eerst een beeje in de oven steken), wordt de resin meer vloeibaar, maar verhard ook sneller...
En, ja met de binnenverlichting moeten de luchtbellen nog meer zichtbaar zijn.
Als je het materieel hebt, zou ik toch eens met druk proberen.

stefan.

Stefan Appelmans

De grote luchtbellen op de wanden, dat is omdat ik altijd "de beste" uitgekozen heb om in de Brossels te steken[8D], deze hier zijn "het laatste overschot"...[:D]dus virtueel niet gebruikbaar.
stefan.

Kees-Jan

Vanavond had ik eens wat tijd om met het gieten verder te gaan.

De ruiten hielden me bezig en zeker de luchtbellen er in. Na het pu(r) drama ben ik nu met een ander materiaal bezig.

Hopelijk kan ik jullie morgen ruiten laten zien zonder luchtbelletjes er in.

Kees-Jan

Mattias

Is vibratie geen oplossing om die luchtbellen weg te krijgen??

Ik zal ooit eens op discovery channel dat men vibratie gebruikte bij het maken van pralines en andere chocolade lekkernij om er de luchtbellen uit te krijgen. Wie weet lukt het ook bij het gieten van voorwerpen?
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Mattias

Is vibratie geen oplossing om die luchtbellen weg te krijgen??

Ik zal ooit eens op discovery channel dat men vibratie gebruikte bij het maken van pralines en andere chocolade lekkernij om er de luchtbellen uit te krijgen. Wie weet lukt het ook bij het gieten van voorwerpen?

Klopt want won ooit een chocolade wedstrijd met 150 deelnemers.
Maar de triltafel word door meerdere forumleden gebruikt.
Ook een vacuumklok word regelmatig door sommige boven water gehaald.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Ook een vacuumklok word regelmatig door sommige boven water gehaald.
Voor siliconen, ja. Voor Resin ligt dat lastiger, omdat die veel sneller uithardt. Je hebt gewoon de tijd niet om "nog even snel" de lucht eruit te trekken.

Kees-Jan

Nou ik ben zeker niet ontevreden met dit resultaat:

(boven Is PU en onder is epoxy)

Ipv PU heb ik deze keer dus epoxy gebruikt. Deze is bijna kleurloos en zeker in een dunne laag mooi helder. Dank nog zeker voor de tip om het heel dun en voorzichtig te gieten.

Nu nog vier dezelfe mallen maken zodat ik in 1 keer alle ruiten voor ??n stel kan gieten.

Kees-Jan

Stefan Appelmans

Extra, Kees, dat zijn echte perfecte ruiten![:p]
Niets blijft "plakkerig"?
Nu er een beetje voor iedereen maken, Kees...[:I][:D][:D]

Niet slaan, niet slaan!![:D]
stefan.

Kees-Jan

Haha nee niets plakt. Nu eerst een kilo silicone halen voor extra mallen. Dan kan ik nu eindelijk aan mijn treinstellen beginnen. De extra mallen maak ik door ze eerst vol te gieten met gewone resin en dan trek ik er weer silicones van.

Volgende project is een container gieten. Om het maken van een hol model onder de knie te krijgen zoals eerder al besproken.

Kees-Jan