Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Nieuw Zoldertreinbaan ontwerp

Gestart door Ludwigdc, 06 februari 2010, 21:18:15 PM

Ludwigdc

En hier kom ik nog eens boven water. Door andere werkzaamheden en budget verschuivingen ben ik tot mij eigen spijt nog niet begonnen aan de inrichting van mijn zolder. Nu, mijn huisgenoten weten het nu klaar en duidelijk, deze zomer begin ik sowieso aan de inrichting ervan, want het begint serieus te jeuken zulle !!

Nu heb ik ondertussen ook niet stilgezeten, en met mijn ervaring van mijn eerste baan ben ik al begonnen met de software voor mijn sturing te schrijven. Die is nu al voor 85% klaar en met enkele proefopstellingen getest. Mijn aanstuurkaarten had ik al ( moeten er juist enkel bijkomen daar er nu meer wissel aan te sturen zijn en meer blokken te detecteren moeten worden.). De onderbouw van mijn baan ben ik ook al aan het uittekenen, en de bekabeling vanuit mijn kaarten en de verdeling van de software adressen voor aansturing wissels en seinen staan ook al genoteerd.

Hieronder laat ik jullie al een voorproefje zien van mijn baansturing programma. De Schaduwstations1 & 2 en Trajectomloop zijn nog niet volledig af. De rest normaal gezien wel, maar ik weet uit ervaring dat bij gebruik er wel nog onhebbelijkheden zullen bovenkomen, waar dan wel wijzigingen uit zullen ontstaan.
Voor diegene die mijn vorige baan kennen ( site : zoldertreintjes ) zullen zien dat de kopstation de verhuis overleefd heeft en terug in de nieuwe baan opgenomen word.
Voor de personen die mijn voorgeschiedenis niet kennen, ik rij digitaal met lenz, maar stuurt de rest ( wissels, blokken, ass.) via een zelfgeschreven visual-basic programma waarmee ik dan een interfacekaart van velleman K8000 aanstuur (I?C bus).

Lokdepot



Hoofdstation



Rijtuigen & Haven



Goederendepot



Kopstation



Hoofdstation met meervoudige wisselstraat selecties ( geel )



Bij kruisende wisselstraten gaat de selectie niet door en komt er een waarschuwings venster.




Vele treingroetjes,

Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Steam.N

Amai,  zie er knap uit.
Ik heb zelf ook zo'n Velleman kaart klaar liggen, maar heb er nog niets mee gedaan.  Moet ik onthouden.  Eerst andere zaken afwerken.

Kom je met 1 kaart toe om al je wissels te sturen?
Stuur je ook de snelheid van je treinen? Of schakel je alleen secties aan/uit via relais?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ludwigdc

Hallo Steam,

Met 1 kaart kom je zeker toe !
Ik werk nog met de 74 ic reeks om de logica achter de interfacekaart te verwerken. Als je de kaart kent weet je dat je tweemaal 8 In/ uitgangen hebt, dus 16 stuks. Daarvan gebruik ik ??n als ingang om de bezetmeldingen van mijn blokken in te lezen. De andere 7 uitgangen gebruik ik om een multiplexering te doen met de ander 8 uitgangen. Mijn wisselkaarten krijgen een adres ingesteld dmv van ic 74688, die vergelijkt een 8 bit adres ( dus 256 adressen mogelijk ). Met de eerste resterende 7 uitgangen ( 128 adressen mogelijk ) zet ik een lijn van 74688's ( tot max adres 256) via hun enable ingang aktief, dus enkel die lijn reageerd dan op mijn 8 bit commando's.
Momenteel gebruik ik van die 128 adressen maar de eerste 16. Namelijk 16 x 256 = 4096 dingen die ik kan aasturen. Maar eigenlijk beschik ik max over 128 x 256 = 32512 aanstuurbare adressen.
Dus op deze principe kan ik wel even weg. De wissels zelf worden dan door een ULN2803 met TTL ingang aangestuurd.

Ik stuur enkel mijn blokken aan via relais en de remgenerator van Lenz.
Ik heb nog niet echt werk van gemaakt om via visual-basic en een DCC interface rechtstreeks de decoders aan te schrijven. Ik ben een electronica technicus en geen programmeur, ik vrees dat ik daarvoor te weining kennis in huis heb denk ik.

Op mijn website kan je mijn printen en schema's terugvinden.

Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Steam.N

Hey,  interessant.
Ik ben geen electronicus, maar heb al wel redelijk met TTL en CMOS geknutseld.  Kan je dus wel volgen.  

Ik ben ondertussen even op je website eens snuisteren.  Leuk leuk leuk [:)][:)][:)]  Je lost wat probleempjes op waarover ik zat te piekeren!  Je hebt mijn avond goed gemaakt!  Nu je link bijhouden ...

Waar kan ik wat levens bijkopen?  Er is zo veel dat ik wil doen, en zo weinig tijd om er mee bezig te zijn (zucht) ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }