Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Gotthardbahn 2010 Lugano Vedeggio

Gestart door C.B., 28 januari 2010, 11:12:58 AM

C.B.

#90
Op blz 4 van deze topic kon je de opbouw lezen van de tunnel + het hangen van de bovenleiding in deze tunnelingang.

Nu , was ik er eigenlijk niet helemaal tevreden mee want:

Er zijn fouten gemaakt aan de ophanging in de tunnel.

Er kwam toch nog een opgelaten stroofnemer van een lok tegen de laatste houten profiel in de tunnel , doordat het einde
van de bovenleidingsdraad al aan het vorig profiel verhoogd was opgehangen.
Dit moet bijgevolg dan ook aangepast worden. (de bovenleiding wordt doorgetrokken tot het laatste profiel).

De spaninrichting stond ook niet juist aan de wisselverbinding richting tunnel.
Ik zou met een hulpdraad moeten gaan werken in de bovenleiding om de stroomafnemer niet onderuit te laten gaan tijdens
het nemen van deze wissel (het gevolg door die spaninrichting die niet juist stond) en dat wil ik vermijden.
Dus deze wordt verplaatst.

Verkeerde ori?ntatie van enkele draagstangen/hangers op de bovenleidingsmasten.
+ sommige paaltjes vond ik net een beetje te veel soldeer erop (waren de eersten van mijn proefplank en werden nog niet gesoldeerd met behulp van soldeerolie. (dus deze paaltjes ook weg en gaan dienen in niet zo zichtbare gedeeltes.)

Met het zicht in de tunnel was ik niet content mee. (nogal rommelig en te snel gewerkt)

Alles is dus volledig eruit en ben ik opnieuw begonnen.
Ik werk nu met messing profieltjes om de bovenleiding te hangen over de tunnel en de bovenleidingsdraad wordt wederom verhoogd opgespannen met behulp van veertjes..
Ook maak ik dankbaar gebruik van de NMBS dubbel-hanger artikel 507 Sommerfeldt om de draden op te hangen op de hoogte die je zelf kan bepalen door beide draagstangen van deze hanger in de gewenste hoogte te plooien.

Volgende foto's maken het wel duidelijk denk ik.



De zelfgemaakte bovenleiding met de NMBS hanger - deze portiek komt over de tunnel.



De 2e bovenleidingsmast voor in de tunnel is in de maak.
Let op de gekozen hoogte van de draagstangen door eenvoudig wat te plooien.

Ook even een kijk op mijn snelle schets van het verloop van de draden met de spaninrichting en wissel aan de tunnel.



De eerste mast is geplaatst over de tunnel.



Nieuw ; veertjes om het uiteinde van de verhoogde bovenleidingsdraad op te spannen.

Dus, ik heb nog heel wat te doen , en dit ga nu eerst afgewerkt worden alvorens ik met de rest ga bezig houden.

Edit op 24/4 : tekst aanpassing.
Edit 19/08/2013: web-dagboek aanpassing.
Groetjes.
Claudio.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Re460
Nieuw ; veertjes om het uiteinde van de verhoogde bovenleidingsdraad op te spannen.
Goed idee [8D] en knap aan 't bouwen, trouwens [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

C.B.

Bedankt Gerolf en stille genieter conducteur.[;)]

Ik ben blij dat ik het volledig terug aan het veranderen ben. (spijtig van het werk en verloren tijd daarvoor , maar die fouten moesten er dus uit.)
Ondertussen staat een eerste bovenleidingsmast terug aan de tunnel (het zicht hierop zal ook helemaal anders zijn) en nu begin ik er pas tevreden over te worden.

Over de messing bovenleidingspaaltjes (die zijn ondertussen allemaal geplaatst), daarvan merk ik nu al dat het zaakje heel wat steviger staat dan daarvoor , en dit komt de betrouwbaarheid alleen maar ten goede. (zeker met die smalle sleepstukken op de lok's.)
Het ophangen van de draad zou nu ook een stuk ordelijker moeten worden en , in combinatie met die spanveertjes moet dit helemaal goed komen.

Ook de doorkijk in de tunnel begint nu op iets te lijken - waar ik bijgevolg ook een goed gevoel aan overhoud.

Hopelijk is dit ergens tegen volgende week af ... [:D]
Groetjes.
Claudio.

renstimpie

Dit is nu echt werk dat ik kan waarderen...  neem uw tijd..  doe uw ding..   uw resultaat tot hier toe is echt om mee van te genieten.

tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Peter

Claudio,

Telkens je nieuwe foto's plaatst sta ik opnieuw in bewondering voor je kunnen. Je bovenleiding met veren aanspannen is een idee dat ik alvast van je ga overnemen. Doe zo verder.
Met vriendelijke groeten
Peter

C.B.

Hier nog 2 foto's die de reeks van blz 6 afsluiten.
De bovenleiding is volledig opgespannen in de tunnel en is stabieler en strakker dan de vorige
wat de betrouwbaarheid ten goede komt.



De veertjes doen wat ze moeten doen en dat is de feitelijke rijdraad opspannen.
Het einde van de hulpdrager (bovenste draad van de bovenleiding) is niet vastgemaakt en wordt op zijn plaats gehouden dmv. een
gebogen haakje (gemaakt van overschot bovenleidingsdraad) en kan hierin vrij bewegen.

De eerste 2 delen van de bovenleiding (dus aan het veertje) zijn standaard draden van 0,7 mm.
Nadien gaat het over naar profi draad van 0,4 mm richting uitrit tunnel.



Ook hier is het uitzicht verandert , en staan nu "halve" bovenleidingspalen ipv. van een volledige portiek.
Ook is de spaninrichting naar hier geplaatst op de linkse mast aan de tunnel.
De andere mast (rechts) heeft al een verflaagje gekregen en is zo goed als af.

De rest van het plaatsen van de bovenleiding komt in een later stadium om beschadigingen te vermijden als aan het landschap
wordt gewerkt.

Nu is feitelijk een hoofdstuk afgesloten en kan ik gaan beginnen met het plannen van gebouwen/landschap van de werkelijkheid naar mijn baan , de besturing komt er ook aan en dus zal ik wel even bezig zijn.



Groetjes.
Claudio.

C.B.

Ik ben enkele weken geleden nog eens afgezakt naar de Gotthardlijn in Zwitserland (net op tijd trouwens , want de lijn is momenteel gesloten , en dit zal voorlopig een maand zijn door een gevolg van een aardverschuiving te Gurtnellen.)

Nu heb ik eens (buiten de treinen natuurlijk) ook de details bekeken van de bovenleiding op deze lijn en wat bleek : dat de ophanging van de bovenleidingsdraden (hanger en isolator) van een andere soort is dan wat Sommerfeldt nu maakt in H0.

Sommerfeldt maakt de ophanging van een vorige generatie , die nu enkel nog gebruikt wordt in wijksporen en sommige aftakkingen.
Dat betekent voor mij dat ik de meeste hangers op de modeltreintafel ook kan gaan wijzigen , omdat het me toch een beetje stoort.
Gelukkig kan ik uit de verschillende onderdelen van Sommerfeldt , de juiste hanger maken en ... ook is het niet al te moeilijk om de nieuwe hanger aan de bovenleidingsmast zelf te plaatsen.
Hierbij 2 foto's van bovenleidingsmast versie 2.0 en hopelijk de definitieve.



de 2 (halve) masten aan de tunnel zelf , hebben de "hangers" nog van een vorige generatie , en die laat ik nu wel staan omdat ik dit recent nog maar gewijzigd heb (zie hierboven) , wel heb ik de (groene) isolatoren een glanzend donkerbruin kleurtje gegeven zoals in de werkelijkheid.
Op de voorgrond zie je de mast met de gewijzigde ophanging en isolatoren , die nu van toepassing zijn.



Een detail foto van de ophanging.

Voor de rest wat de treintafel betreft , is enkel het gat geboord voor de andere kamer , enkele gebouwtjes zijn aangekocht om in elkaar te zetten en te plaatsen.
De besturing komt er ook aan volgende week , en ik hoop in het najaar met gips te kunnen gaan werken om de heuvels aan te kleden.

Groetjes.
Claudio.

doomslu

Voilà, deze is ook terug waar hij moet zijn.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

C.B.

Citaat van: doomslu op 26 augustus 2012, 18:23:50 PM
Voilà, deze is ook terug waar hij moet zijn.  ;)

Ik dank u heel vriendelijk , Luc  ;)

Groetjes.
Claudio.

vyncky

Goed gevonden met die veertjes! Dat is iets om te onthouden!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

C.B.

Nog eens een kleine update met wat ik de laatste tijd gedaan heb.

De eerste proeftesten van de sturing is een feit , en het aansluiten ervan gaat zeker nog een hele tijd in beslag nemen.
Itrain in combinatie met het Dinamo systeem.



De 4 elektronica printen dienen om de wissels te sturen , via een Ethernetkabel naar de Interface.
De losse draadjes dienen om testen , en als alles in orde is , worden ze definitief bevestigd op het hout.
De draadjes aan de linkerzijde van de foto , zijn de testdraadjes van de aansluiting van enkele blokken.

Eindelijk ben ik ook begonnen om het (vliegen)gaas te bevestigen op de spanten van de heuvels.
Er is ook de (hoofd)weg uitgezaagd in de hoek (na het station dus) die achter een heuvelrug moet verdwijnen.



Ik wil wel , maar meer kan ik op dit moment niet melden , sorry ;)
Groetjes.
Claudio.

Peter

Proficiat Claudio,

Het wordt steeds mooier. Prachtig verzorgde elektronica.
Met vriendelijke groeten
Peter

C.B.

Citaat van: Peter op 31 augustus 2012, 11:20:46 AM
Het wordt steeds mooier. Prachtig verzorgde elektronica.

Dank je ... maar ik ben al enige tijd op een trager tempo aan het werken , want ik wordt binnen een maand voor de eerste keer vader , en dan gaan de werken/voorbereiding in het huis voor. :)
Groetjes.
Claudio.

Gerolf

Citaat van: C.B. op 31 augustus 2012, 11:41:44 AM
... want ik wordt binnen een maand voor de eerste keer vader , en dan gaan de werken/voorbereiding in het huis voor. :)
Toffe vooruitzichten! Dan heb je natuurlijk andere prioriteiten  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw