Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Brouwerij baantje

Gestart door Firewolf, 15 oktober 2017, 20:08:03 PM

Firewolf

Een tijdje geleden werd het idee gelanceerd om de Firewolf Railroad Company op te starten. De locatie lag sowieso al vast. Ergens in het Hasseltse, in de bijbouw van mijn huis, vond ik een ruimte van ongeveer 6x5 m. Ideaal voor een nieuw modelbedrijf. De concessie werd vrij snel verleend voor enkele jaren.

Eerste probleem: het was/is een grote "scrap yard" (lees: opslagruimte van allerhande spullen).

Vandaag zijn alvast de volgende stappen in het plan gezet. Een eerste tafel van 180x90 cm werd vrijgemaakt van rommel. De ondergrond is misschien nog niet perfect voor een definitieve baan, maar kan wel al dienen voor de eerste experimenten en bouwwerken. Momenteel graast er nog wat vee op en zijn er nog enkele grondwerken bezig (zie foto's verderop). Enkele prototype layouts worden bekeken en enkele museum locomotieven zijn al te bezichtigen... ;-)

Er is lange tijd twijfel geweest tussen HO en N; de keuze is op HO gevallen.
Wat het spoormateriaal betreft heb ik uiteindelijk gekozen voor Fleischmann Profi. Beetje getwijfeld tussen Roco Geoline, maar vind die Roco er toch niet zo mooi uitzien uiteindelijk. Verder ga ik in eerste instantie toch nog geen bedding zelf maken en met dat flex materiaal van bepaalde merken heb ik ook nog geen ervaring. Dus voorlopig een beetje met klassiek materiaal starten.
Een bod op enkele loten van rails online is alvast gezet, dus hopelijk worden de eerste bouwmaterialen snel geleverd.

Een beeld van de scrap yard:


De bouwplaats na opruimingswerken:


Voorlopig zijn er nog enkele grondwerken bezig...


En een klein museum om de passanten alvast iets te gunnen:


Groetjes
Frank




Firewolf

Alvast al eens een layout samengesteld met Fleischmann rails dat past op de tafel.

Een enkele ovaal met rijrichting wijzerzin.
Bovenaan een kopstation met 2 sporen voor passagierstreinen. Ten noorden van het station nog een goederenspoor.
Onderaan een industrieopstelling met een Inglenook in het midden. Weet nog niet of ik het nodige aantal wagons ga kwijt kunnen; moet nog eens doorrekenen.
Onderaan ook nog 2 zijsporen voor locomotiefonderhoud en -stalling.


Steam.N

Blijkbaar is het zwaarste werk al uitgevoerd, Frank  ;D
Boeltje opgeruimd, dus nu komt de hobby aan bod !

Veel plezier met het baantje.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Firewolf

Citaat van: Steam.N op 16 oktober 2017, 07:09:43 AM
Blijkbaar is het zwaarste werk al uitgevoerd, Frank  ;D
Boeltje opgeruimd, dus nu komt de hobby aan bod !

Veel plezier met het baantje.
Mja, je hebt de rest van de ruimte nog niet gezien...  ;)

Vandaag mijn eerste set rails via 2ehands gekocht. De eerste ovaal ligt er. Nu op zoek naar wat rollend materiaal.


Firewolf

Was nog niet helemaal tevreden over vorige versie. Ten eerste zat er een dubbele S-bocht in; die wou ik er uit. Verder zat er nog geen Inglenook naar mijn zin in.

Volgend plan na heel wat puzzelen, rekenen en tekenen. Bevat alleszins een Inglenook 5-3-3 die met wagonnetjes van 80-110 mm en een rangeerlok van 120 mm te spelen moet zijn. Dat is alleszins wat ik al wil. Ik zou natuurlijk op mijn beschikbare tafel enkel zo'n Inglenook kunnen uitwerken, maar wil toch in combinatie nog een mini-paradebaan (ovaal) om mijn goederentrein die ik samenstel dan ook enkele rondjes te kunnen laten rijden. En met dit plan kan ik tevens ook nog eens een passagierstrein laten ronddenderen. Verschillende vliegen in één klap. Ben voorlopig al heel tevreden over het resultaat.

En ondertussen een link naar de foto die op Facebook staat om eens te testen. Met Flickr vind ik het toch maar een heel gedoe.


Ronald

T.a.v. Flickr; valt best mee hoor. Uploaden, correcte link plaatsen en klaar ben je.

Firewolf

Ik ga sowieso een aantal klassieke bouwkits in elkaar steken, maar ik wil ook met styreen gaan experimenteren. Het eerste gebouw dat ik eens wil maken is mijn eigen huis.
Vandaag al eens een kartonnen mockup gemaakt op schaal HO.



Heb zo'n vaag vermoeden dat een Duitse Leopard tank niet in mijn garage past.


Gerolf

Citaat van: Firewolf op 21 oktober 2017, 21:28:30 PMHeb zo'n vaag vermoeden dat een Duitse Leopard tank niet in mijn garage past.

Bij de meeste mensen niet, vermoed ik  ::)

Ik ben alvast benieuwd naar de aankleding van je baantje  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Firewolf

Citaat van: Gerolf op 22 oktober 2017, 08:06:07 AM
Ik ben alvast benieuwd naar de aankleding van je baantje  ;)

Het thema wordt een brouwerij in periode II met Belgisch materiaal. In eerste instantie rond de kleine brouwerij van Faller (130960). Doel is later een Belgische brouwerij na te bouwen. Naast de brouwerij ook een kleine aanzet voor een stoomlocomotiefdepot om misschien ooit te kunnen groeien naar een volwaardige en complete werkplaats.

Er zal eerst nog wel wat ander materiaal rondrijden. Heb een starterset van Fleischmann besteld met een Oostenrijkse stoomlocomotief. Dan heb ik ook direct al enkele goederenwagons erbij. En vooral dan heb ik direct een digitaal startpakket met de Multimaus. Een Belgische locomotief zal op het budget van 2018 moeten komen.

Mijn eigen huisje past niet helemaal in de periode - is van 1963 - maar dat wordt gewoon een eerste experiment met o.a. Evergreen styreen en Faller bouwplaten.

Firewolf

#9
Nieuwe versie van de layout. Het is een HO layout met Fleischmann Profi rails. Afmetingen: 240 cm x 120 cm.

Vragen, opmerkingen en aanvullingen zijn welkom. Sta open voor suggesties.



Project Brewery v5 by Frank Van Geirt, on Flickr

OlivierV

De fiddle yard, leg eens 2 wissels al in de bocht (linkse en rechtse) De opstelsporen kunenn dan een 20/30-tal centimeter langer worden.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Werner

Als het brouwerij gebouw linksachter wat naar rechts wordt verzet, kan je de rijbaan i.p.v. naar linksvoor te laten afbuigen, die met een (korte) rechtse en links bocht via een bruggetje over het spoor laten lopen. Dat zou misschien de scenery wat opentrekken, en de doorgang naar de fiddleyard verbergen?
H0, 2-rail analoog, grotendeels Belgisch.
Mijn broncode: wat niet is getest, werkt niet; wat niet werkt, is niet getest geweest.

Michael

Ieder z'n ding maar ik vind het wel erg veel rails.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Firewolf

Bedankt voor de feedback.

Citaat van: OlivierV op 31 oktober 2017, 18:07:38 PMDe fiddle yard, leg eens 2 wissels al in de bocht (linkse en rechtse) De opstelsporen kunenn dan een 20/30-tal centimeter langer worden.

De fiddle yard kan ik eventueel nog wel eens bekijken met wissels in de bochten. Er is echter geen noodzaak om de opstelsporen nog langer te maken. Ik mik op periode I (jaren 1920/25) met kort rollend materiaal. Ben het baantje aan het designen voor treinen met zo maximum 4 korte goederenwagons. Opstelsporen van 80 cm volstaan voorlopig.

Citaat van: Michael op 31 oktober 2017, 21:35:59 PMIeder z'n ding maar ik vind het wel erg veel rails.

Klopt. Vond het ergens zelf ook nog te chaotisch, maar kwam er nog niet helemaal uit. Wou iets teveel sporen om nieuwe goederen af te leveren, laad- en lossporen, klaar zetten van wagons om te vertrekken, ... Heb de mogelijke behandeling van de goederenwagons eens herbekeken. Een aantal sporen zijn nu weg. Ik denk dat de operatie nu ook al iets logischer wordt.
Ook de ligging van het locomotief depot zit nu niet meer geprangd tussen het goederenterrein en de industrie. Vind ik ook beter.

Citaat van: Werner op 31 oktober 2017, 19:36:25 PMDat zou misschien de scenery wat opentrekken, en de doorgang naar de fiddleyard verbergen?

Dat extra spoor zat me sowieso nog in de weg. Door het rangeergedeelte te herbekijken, is dat spoor achter het brouwerijgebouw nu weg. Hierdoor krijg ik meer mogelijkheden voor scenery; zelfs een klein dorp nu. De doorgangen naar de fiddleyard verbergen moet ik nog bestuderen. Misschien met bomen. Een brug met autoweg over de sporen kan ook nog een optie worden.

Hierbij versie 7...


Model railroad layout brewery industry - v7 by Frank Van Geirt, on Flickr

DFS

interessante evolutie,

Ik zou persoonlijk die "scrap yard" achterwege laten en "sand" en "coal" zo minimalistich mogelijk uitvoeren, en die "inspection" als dat gewoon een inspectie put is zou ik deze in de loc loods leggen. Het geheel zal zo veel rustiger overkomen.

Succes alvast!