"Ooit zal het klaar zijn" - derde fragment voor MTD

Gestart door Gerolf, 19 november 2016, 12:48:19 PM

Pierre

Groet Pierre.


Gerolf

Bedankt  :)
Voorbereidingen voor de volgende fases:



De twee kamers zijn (in ruwbouw) stilaan klaar ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mahtoska1

Amaai. Wat een knutselwerk. Dat wordt weer een prachtig werkstuk.

Gerolf

Knutselwerk gaat voort ...

Eerst hulpmiddeltjes ("paperclips" uit 1mm veerstaal) om een trekkabel (visdraad) uit de weg te houden bij demontage van de lift:



... en dan de kamers hier en daar aanpassen voor de liftkooi, en dat geeft een leuk overzicht:

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Het begint er een beetje op te trekken  8)

De inhoud van de kamer(s) wordt een aparte unit zo te zien aan de contacten die klaar zitten  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

De twee kamers worden inderdaad aparte units
- kwestie van bewegingsvrijheid te hebben voor de verdere opbouw en het latere onderhoud
De onderste kamer wordt vooral een stilleven (niet veel beweging, maar wel veel details)
  In de bovenste kamer komt meer beweging, en de aansturingen.
De flatcable die je onder in het frame ziet gaat naar de onderzijde van de liftkooi. Hopelijk belemmert hij de verticale beweging niet teveel ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Het blijft spannend om volgen. Ik blijft verbaasd over het uiterst fijne werk. In elk geval wordt een stuk duidelijker waar het naartoe gaat met die project, met de luiken en de wisselende scenes. Maar ik ben heel benieuwd naar de uitwerking van beide stukjes.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 21 januari 2017, 20:13:36 PM
ik ben heel benieuwd naar de uitwerking van beide stukjes.

Ik heb veel goesting om aan (beide) kamers te beginnen, maar de lift zelf wil ("moet") ik eerst goed krijgen
... en dat is nog veel gepuzzel, vooral omdat er héél weinig plaats is tussen kooi en frame (en tegengewicht)
   Dat tegengewicht was overigens eerst bedoeld voor de kooi, niet voor de deur  ::)
De liftkooi moet dus héél soepel lopen (en de inhoud mag niet te zwaar zijn) zodat het motortje het omhoog krijgt.

... dus nu even de boel terug deels demonteren, om de geleiders/wieltjes zo vlot mogelijk te krijgen  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dreha


Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Is er niet een klein beetje plaats om toch een tegengewicht voor de kooi te hangen.
Desnoods uitgevoerd in bladlood. Als je dat nodig hebt, dan geef je op de gekende avonden maar een stille gil  :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

#86
Citaat van: SuSke op 22 januari 2017, 14:33:00 PMIs er niet een klein beetje plaats om toch een tegengewicht voor de kooi te hangen. Desnoods uitgevoerd in bladlood.

Ik heb even wat spullen op de weegschaal gelegd. Ruw geschat zal liftkooi met inhoud 300 gram wegen.
Ik heb nog bladlood van 1mm liggen, daarmee kan ik maximaal 100 gram tegengewicht maken.
Rest 200 gram dat de motor moet trekken, wrijving is een veel grotere boosdoener
=> de liftkooi héél soepel doen lopen is een eerste vereiste.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bolje

Op de wrijvingspunten misschien siliconespray doen.
Dit zal het een stuk soepelder laten lopen.
Vele groeten,
Ronald

Gerolf

Citaat van: Bolje op 22 januari 2017, 17:01:27 PMOp de wrijvingspunten misschien siliconespray doen. Dit zal het een stuk soepelder laten lopen.

Olie gebruik ik allicht, maar nu gaat het voorlopig nog over bramen, of delen-van-onderdelen die in de weg zitten  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner