Kraan Artitec

Gestart door 755philippe, 03 november 2015, 18:04:46 PM

755philippe

Even de schrijnwerker laten komen om 'den toog' hoger te maken. Ook de schilder is langsgeweest.

     
Mvg

755philippe

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Eigen bloemenkweek?
Nu de drank nog  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Koen

@Philippe,

Ik lees wel heel wat maar schrijf niet zoveel. Er zijn heel wat realisaties waar ik naar op kijk (trouwens ook een aantal realisaties van jou) maar desondanks blijf ik mijn ding doen en ik probeer te leren van anderen. Bij mij zit er zeker geen WoW-gehalte in maar we proberen te genieten en bij te leren.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

ik zal het niet verbloemen de toonbank ziet er al een heel stukje aangenamer uit om aan te werken ! ;)

755philippe

Naar aanleiding van een artikel in de laatste Miba stond er een artikel waar een schommel aan een boom wordt aangestuurd door een servo. Aangezien ik momenteel bezig ben op mijn baan om alle servos aan te sluiten dacht ik dit artikel in werkelijkheid toe te passen. In het artikel wordt het wel op schaal N toegepast maar ik wil dit in schaal ho toepassen. Op de foto hieronder genomen uit de Miba heb ik wel 'specimen' bijgezet om geen inbreuk te doen op de auteursrechten. Je weet maar nooit.

     

Ziezo de aanzet naar een nieuw en kort projekt is ingezet.
Mvg

755philippe

mahtoska1

Leuk thema. Hou ons zeker op de hoogte hoe je dit technisch aanpakt.

755philippe

#82
Voor te beginnen heb ik een messingbuis genomen van 10mm. Is misschien wel dik maar zal anders niet gaan want het bewegingsmechanisme zit in die buis.
Even gegoogeld en de voor een eikenboom zit ik goed. De dikste in België heeft een omtrek rond 12 Meter.
Benodigd materiaal om te beginnen:
- messingbuis rond 10mm
- messingbuis rond 6 mm
- evergreen profiel Nr 148
- staaldraad 0,5 - 0,8 mm
- mdf 3mm
Om te beginnen mdf-hout nemen en een vierkant snijden van ongeveer 5cm². Vervolgens in het midden een gat boren van 10mm om de stam van de boom later in te brengen. Dan de dikke messing buis nemen en snijden op een lengte van 8cm. Vervolgens een gat boren op 5cm hoogte van 6mm en wat bijvijlen om de tak van 6mm te kunnen plaatsen en dan een sleuf frezen vanaf dat gat tot aan het uiteinde om de tak en het mechanisme in de stam te kunnen plaatsen.
Vervolgens een messingbuis van 6mm op lengte van 4-5 cm afzagen. Daarna met de hand in het midden vijlen tot op een diepte dat je in het open gedeelte van de buis komt om zo je stang van de schommel te plaatsen (U-vormig met op beide einde een plooi naar links en rechts) om zo de schommel in de buis te plaatsen.
Je neemt je evergreen-profiel je maakt hier met een boortje 2 gaatjes is van 0,5 mm afhankelijk van de dikte van je staaldraad en je maakt je profiel zo smal mogelijk zowel breedte als lengte. De boven en onderste zijde rond je af met een vijl. de totale hoogte mag niet meer dan 5-6mm bedagen want deze moet in de stam kunnen ronddraaien (hefboombeweging). De staaldraad die uit de dunne messingdraad komt inkorten en in 1van de 2 gaatjes lijmen met cyano-lijm.
In het andere gaatje een staaldraad bevestigen die NIET mag worden gelijmd. Vervolgens de messingbuis met het geheel door de sleuf laten gaan en zien dat het evergreen profiel zich in het midden gecentreerd is van de dikke stam. De dunne tak solderen of lijmen aan de stam. Ik heb deze gelijmd.

               

Als het mechanisme werkt kun je de sleuf dichtmaken. Ik denk dit de doen met tape. Maakt niet uit want later wordt de boom toch verder afgewerkt.
Ziezo dit is het eerste deel van de schommelboom. Volgend deel is het plaatsen van servo.
Mvg

755philippe


755philippe

Even tussendoor de boom even gemaakt. Alles bedekt met zagenmeel. De boom is nu voorzien van een schors en de takken zijn ook bedekt met zagenmeel.
Alles sta nu te drogen dus...wat tijd om foto's te posten. Moet wel zeggen dat dit de eerste maal is dat ik een boom zelf bouw.

          

Mvg

755philippe

755philippe

Even een update. Boom wat afgewerkt en van groen voorzien. Schommel moet nog wel in de juiste kleuren geschilderd worden alsook een kind op de schommel zetten. Verder komt dan de aansturing met de servo en het maken van een Z-veer.
Eerst de eerste stappen in het voorzien van groen in de boom. 2de foto is een close-up vd 1ste.

          

Mvg

755philippe

Pierre

Ik vind het een leuk project Philippe. En bovendien mooi gemaakt. ;)
Groet Pierre.


Gerolf

... en ik die dacht dat de boom zou schommelen (door de "wind" ...)  :-[
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Nog even geduld Gerolf. Ik zit nog met enkele technische aanpassingen. Heb mijn servo wat te hoog geplaatst vermoed ik waardoor de Z-stang steeds in veiligheid gaat... dus nog even aanpassen. Dat het van de eerste keer zou lukken had iets te mooi geweest maar al doende leert men. Nee, nog even de mechaniek aanpassen deze middag. Als ik er tegen blaas schommelt die wel hoor.
Mvg

755philippe  8)

sdz1976

Ooow het is de schommel die schommelt en niet de boom :)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

755philippe

Nog even een foto vh mechanisme. Na een zoektocht werkt het toch. Zal misschien nog een filmpje posten als het op de baan staat en in werking is.
Vond zelf wel een leuk projekt en alsook de eerste ervaring om een serieuze boom te maken. 8)

         

Mvg

755philippe