Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

onze oude stomers

Gestart door Michiel, 16 april 2014, 23:03:05 PM

Michiel

Naar aanleiding van dit recent bericht, "type 10 wordt verhuisd", ben ik toch eens gaan terugzoeken naar de tijd toen de types 12, 1, en anderen nog vrolijk rondtuften.

Type 1, Type 12, Type 29, Type 64, Type 26 ... zonder woorden...

Hebben de types 10, 16, 53, 44, ... ooit nog als museumloc gereden?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

Wat is de logica van het bouwen van het museum rond de locs ipv het plaatsen van de locs in het museum nadat het afgewerkt is?
Is het dan nog mogelijk om die locs er later weer uit te halen (voor uitzonderlijke ritten en dergelijke?)

rgp

Michiel,

Om op de vraag aangaande de andere types te antwoorden: neen.

Type 10: het type 10 dat nu in Train World staat heeft de NMBS ooit teruggekocht bij de schroothandelaar aan wie ze het hadden verkocht, toen ze merkten dat er geen exemplaar meer over was om te bewaren.

Type 16: gewoon uit dienst

Type 64: ja en neen.  Op 10/4/1967 heeft ze nog gereden voor het 700 jarig bestaan van de stad Oostende.  De laatste commerciele dienst was wel op 20/12/1966, maar het echte einde van het stoomtijdperk was pas eind april 1967 (juiste datum ontglipt mij)  Deze lok (64.045) is in nog in goede staat, een kleine revisie, keuren)

Type 53: neen: is uit dienst gegaan in januari 1967

Roland

Michiel

Citaat van: Nonkelronnie op 17 april 2014, 09:37:37 AM
Wat is de logica van het bouwen van het museum rond de locs ipv het plaatsen van de locs in het museum nadat het afgewerkt is?
Is het dan nog mogelijk om die locs er later weer uit te halen (voor uitzonderlijke ritten en dergelijke?)
Ik versta hieruit dat, in dit geval het type 10, nooit meer het museum zal verlaten.  :-\
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rgp

Nonkelronnie,

geen enkele lok in het museum is rijvaardig ! Speciele ritten kunt ge dus vergeten.

Een lok terug operationeel maken en houden is financieel niet te verantwoorden en er is geen behoefte voor: met de Hl 29 en de HL 64 van de TSP is er voldoende capaciteit.

Voor de meeste is een stoomlok een stoomlok onafhankelijk van het type en voor een 500 freaks kun je geen stoomolokomotievenpark operationeel maken en houden.

Roland

Michiel

Citaat van: rgp op 17 april 2014, 09:41:21 AM
Type 10: het type 10 dat nu in Train World staat heeft de NMBS ooit teruggekocht bij de schroothandelaar aan wie ze het hadden verkocht, toen ze merkten dat er geen exemplaar meer over was om te bewaren.

Type 16: gewoon uit dienst

Type 64: ja en neen.  Op 10/4/1967 heeft ze nog gereden voor het 700 jarig bestaan van de stad Oostende.  De laatste commerciele dienst was wel op 20/12/1966, maar het echte einde van het stoomtijdperk was pas eind april 1967 (juiste datum ontglipt mij)  Deze lok (64.045) is in nog in goede staat, een kleine revisie, keuren)

Type 53: neen: is uit dienst gegaan in januari 1967

En enig nieuws betreffende de types 41 (in Tienen) en 44 (in Leuven)?
zie ook: http://www.dereensteen.be/De-enig-bewaard-gebleven-Gilain-stoomlocomotieven
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rgp

Michiel,

Als ik mij goed herinner is de 44 van Leuven indertijd (een tiental jaar geleden) verschroot tesamen met de 29 die er stond en nog enkele items.  Alles was in zeer slechte, zeg maar niet meer te recuperen, staat.
FEBELRAIL heeft toen een boze brief geschreven, maar op mijn vraag om een kopie van enig initiatief van unentwege om deze stukken te bewaren, heb ik nooit antwoord gekregen.

De 41 - vermoed ik staat nog in Haine Saint Pierre

Roland

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

Citaat van: rgp op 17 april 2014, 09:41:21 AM
Michiel,

Type 64: ja en neen.  Op 10/4/1967 heeft ze nog gereden voor het 700 jarig bestaan van de stad Oostende.  De laatste commerciele dienst was wel op 20/12/1966, maar het echte einde van het stoomtijdperk was pas eind april 1967 (juiste datum ontglipt mij)  Deze lok (64.045) is in nog in goede staat, een kleine revisie, keuren)

Roland

Roland, 

U hebt DEZE nog vergeten ...  ;)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

doomslu

Mijn schoonzoon stuurde mij deze week volgende foto.
Jammer dat hij de bus moest halen en zo geen tijd had om dichterbij te gaan...

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Die loc had ik eerst niet gezien, zo verscholen achter de bomen.
Ik zat even in een NEEB-reflex  ::)  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Citaat van: Steam.N op 19 april 2014, 12:12:49 PM
Die loc had ik eerst niet gezien, zo verscholen achter de bomen.
Ik zat even in een NEEB-reflex  ::)  :)
Ja, mooi gebouw.
Dat is voor de volgende uitdaging, Jean.  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Citaat van: doomslu op 19 april 2014, 12:20:36 PM
... Dat is voor de volgende uitdaging, Jean.  ...

"één van de volgende uitdagingen", Luc  ;)

Ik heb er al enkele in de pijplijn  :P :P :P
En die wil ik eerst aanpakken !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }