Auteur Topic: Frans diorama 1:48  (gelezen 8802 keer)

Offline SuSke

• Forumlid
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
    • MTD - Edegem
  • Voornaam: Frans
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #105 Gepost op: 28 juni 2018, 12:27:32 pm »
mooi, mooi, mooi, ... 
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR 2018 - Hangar 27, Edegem op 20 & 21 Oktober 2018
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Offline mahtoska1

• Forumlid
  • Voornaam: Pieter
« Reactie #106 Gepost op: 01 juli 2018, 07:08:47 am »
+1

Offline Pierre

• Forumlid
  • Voornaam: Pierre
« Reactie #107 Gepost op: 01 juli 2018, 14:21:35 pm »
Het blijft een genot om je te volgen Wim. Weer een mooie update. ;)
Groet Pierre.

H0 + H0e 2-rail gelijkstroom  *  Analoog  *  Fantasiebaan maar wel Nederlandstalig  *  1960 - 1970  *  Verder alles wat ik leuk vind.

Offline Cord

• Forumlid
  • Enschede (NL)
    • Facebook
  • Voornaam: Wim
« Reactie #108 Gepost op: 04 juli 2018, 21:49:24 pm »
Heren, dank voor de stimulerende veren.
Ik zit op dit moment even op Kreta om onderzoek te doen naar de bijzondere manier van bouwen op dit eiland.

Voordat ik mijn koffer aan het inpakken was vond ik nog een plaatje met beroerd gegoten Arabische dakpannen met bar weinig detail.

Het meest storend vond ik de rand van dit plaatje en die heb ik met een hulpstuk op een boormachientje maar even wat uitgehold. Op deze manier lijkt het nog iets en dan hoef ik in elk geval geen hele berg milkshake-rietjes door midden te snijden. Verf gaat straks het verschil maken... hoop ik. .

Het dak zit erop en nu ik de foto's zie, jeuken m'n handen.  :o
Aanvankelijk had ik dit Franse diorama ergens een plek gegeven in het westen van noord-Frankrijk, maar met deze dakpannen wordt het denk ik toch een stuk zuidelijker.

Oh ja, het bord boven de winkelpui zit ook in de verf. Met een satéprikker (die zijn steviger dan cocktailprikkers) moet ik nog wel even de kit bij de ramen weghalen.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Floris

• Forumlid
  • Voornaam: Floris
« Reactie #109 Gepost op: 05 juli 2018, 01:05:54 am »
Erg fijn knutselwerk weer! Kan me in dat rijtje ook nog wel zoiets voorstellen, zo'n vrij strak pand met baksteen om de ramen. Gewoon voor t contrast.
https://www.google.com/maps/@45.954469,2.1659425,3a,62.9y,163.69h,97.26t/data=!3m6!1e1!3m4!1sC7a246JdfanupnIy8xKuSA!2e0!7i13312!8i6656
nouja strak... als je eens kijkt wat er allemaal aan bungelt en wat dat voor onduidelijk garagehokschuurding daarnaast is zijn mijn ougree-huisjes eigenlijk nog netjes, en dan weet je nog niet eens wat er achter dat rolluik zit.  8)

Offline Cord

• Forumlid
  • Enschede (NL)
    • Facebook
« Reactie #110 Gepost op: 05 juli 2018, 10:31:18 am »
Dankjewel Floris.
Voor mij is dit 1:48-project een experiment waarbij ik probeer om zoveel mogelijk andere technieken te gebruiken, dan dat ik gewend ben te gebruiken in 1:87.
Mijn eerste gebouw -de slagerij- heb ik opgetrokken uit platen styreen, zoals ik dat ook in H0 zou hebben gedaan. En achteraf gezien was dat geen succes omdat je niet alleen een omschakeling moet maken in schaalgrootte, maar ook moet omschakelen naar andere materialen. Die garage is gebouwd met foamboard en op de een of andere manier werkt dat in deze schaal veel beter.
Van de bepleisterde muren ben ik nu overgestapt op van die grote, onregelmatige stenen en ik denk dat ik in het volgende pand wat meer met bakstenen ga proberen.

Zo moet ik ook nog iets doen met die rails. Ik heb tussen de railstaven nu hetzelfde materiaal in zitten als foamboard, maar ik denk dat ik het er weer uithaal en eens met klei aan de gang ga.
Enfin, zo blijf je bezig.
Groet, Wim Corduwener

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Cord

• Forumlid
  • Enschede (NL)
    • Facebook
« Reactie #111 Gepost op: Gisteren om 15:43:16 »
Kleine update
Het pannendak zit erop.

Na een eerste laag verf ben ik niet echt ondersteboven van het resultaat. Er zit op dit resign-gietwerkje maar weinig structuur van over elkaar gegelegde dakpannen.

Ook die schoorsteen had een stuk beter gekund en misschien ga ik die nog vervangen.

Na een nacht drogen heb ik er nog maar wat contrastvloeistof overheen gegooid. In de zon is het lekker snel droog.

Het geheel krijgt nu net wat meer... eh... sju? Er moeten natuurlijk nog luiken op deze gevel komen en een lekkende dakgoot.

De meesten van jullie maken eerst slim doordachte baanplannen, leggen de rails op de goede plek, snoeren onder de baan, proefrondjes rijden en beginnen dan met de scenery. Ik denk eigenlijk maar één bouwwerkje vooruit: ik ben begonnen met die slagerij, daarna de garage en langzamerhand ga ik dan eens verder denken. Of dat de meest praktische manier van werken is, dat zal wel niet. Maar langzamerhand wordt het dan toch tijd om verder te kijken naar de planning.

Even een overzicht

Van links naar rechts de garage, de slagerij en dan het huis met het pannendak. In het midden op de voorgrond komt een kademuur met iets van water en links en rechts van die kademuur komt nog iets van bebouwing, zodat er wat meer dieptewerking in het geheel komt. Want zoals het er nu uitziet is het eigenlijk niet veel meer dan een rijtje huizen.

Helemaal rechts heb ik nog ruimte voor een streep bebouwing en ik ben van plan om hier een aansluitende gevel (of gevels) te bouwen met een onderdoorgang, zodat het eind van het spoortje uit het zicht verdwijnt. Die gevel of die rij gevels loopt door tot aan de rand van de module.
Enfin, suggesties zijn welkom.
Groet, Wim Corduwener

Offline Pierre

• Forumlid
  • Voornaam: Pierre
« Reactie #112 Gepost op: Gisteren om 17:10:07 »
Mooi ... mooi. ;)
Groet Pierre.

H0 + H0e 2-rail gelijkstroom  *  Analoog  *  Fantasiebaan maar wel Nederlandstalig  *  1960 - 1970  *  Verder alles wat ik leuk vind.