Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Werken met pluimkarton

Gestart door Val-Rikard, 28 september 2013, 10:30:05 AM

Val-Rikard

In de reeks 'Werken met pluimkarton' komen nog twee onderwerpen aan bod, NATUURSTEEN en ASFALTWEGEN, asfaltwegen zal de reeks Afsluiten. Als er dingen niet duidelijk zouden zijn, en er nog vragen omtrent pluimkarton onbeantwoord blijven, stuur je gerust maar een mailtje of stel je de vraag op het forum. Ook op de beurs in Genk mag je mij (bijna) alles vragen. Ik ben te vinden op de MSM stand. Ik laat alvast een voorproefje zien van een asfaltweg uit pluimkarton.


Op onderstaande afbeelding zie je een stuk weg waarvan het achterste deel jong asfalt is en het voorste versleten asfalt.


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Val-Rikard

Citaat van: doomslu op 28 september 2013, 10:34:14 AM
:o ???

Met mijn lompe vingers drukte ik een verkeerde toets in waardoor er in dit draadje wartaal te lezen was. Deze fout is intussen in orde gebracht. ::) :-[

evan

Uiterst knap resultaat Rik!

Echt de moeite :o
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Bijzonder overtuigend resultaat! Fantastisch! Indien ik nog niet overtuigd was van pluimkarton, dan ben ik het nu helemaal! Van mij krijg je een oprechte "WAAAUW!"  8) 8) 8)

Hoe lang heb je er trouwens over gedaan om dit stukje straat uit te krassen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

WOOOOW! Zeer knap, man.

Zal dat te zien zijn op onze stand in Genk?   :-*
Allen daarheen hé mannen.  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Val-Rikard

Citaat van: Michiel op 28 september 2013, 11:14:08 AM
Bijzonder overtuigend resultaat! Fantastisch! Indien ik nog niet overtuigd was van pluimkarton, dan ben ik het nu helemaal! Van mij krijg je een oprechte "WAAAUW!"  8) 8) 8)

Hoe lang heb je er trouwens over gedaan om dit stukje straat uit te krassen?

Zonder droog tijden is dit met vormgeven en schilderen bij elkaar geteld ongeveer 8 uren werk. Het stuk is 30 cm lang.
Als men kiest voor asfalt alleen dan is dit een pak minder werk. Kies je voor nieuw asfalt  zonder bijvoorbeeld de voetpaden dan kan je behalve uitsnijden en lichtjes bol zetten bijna onmiddellijk starten met verven en dan volstaan 2 kleuren verf. German grey en afwerken met stencil (droog borstelen)allebei van Vallejo. Het hangt er een beetje van af wat je verkiest.


Val-Rikard

Citaat van: doomslu op 28 september 2013, 12:12:20 PM
WOOOOW! Zeer knap, man.

Zal dat te zien zijn op onze stand in Genk?   :-*
Allen daarheen hé mannen.  :P

Het stukje straat zal samen met andere werkstukjes te bewonderen zijn op de beurs in Genk. Ook mijn minibaanje  zal daar te bewonderen zijn.
Allen welkom!

Steven123

Amai Rik, dat ziet er niet gewoon uit  8)
Ben onder de indruk!  ;)

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Geert

Knap,

en zo herkenbaar in België  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Knap, knap, heel knap!

En die bovenste foto met dat mooi licht...  Om van te smullen (en een beetje jaloers van te worden).

Welke pluimkarton gebruik je?  Ik heb er van bij Schleiper en van bij Ava maar het zijn twee totaal verschillende producten.  Die van Ava pelt heel moeilijk en laat zich ook moeilijker bewerken.
Groetjes, Peter


Val-Rikard

Citaat van: PeterC op 28 september 2013, 13:09:17 PM
Knap, knap, heel knap!

En die bovenste foto met dat mooi licht...  Om van te smullen (en een beetje jaloers van te worden).

Welke pluimkarton gebruik je?  Ik heb er van bij Schleiper en van bij Ava maar het zijn twee totaal verschillende producten.  Die van Ava pelt heel moeilijk en laat zich ook moeilijker bewerken.

Ik ken dat probleem, het pluimkarton dat moeilijk tot niet pelt is geen mousse maar eerder faom. Je krijgt het karton er niet of moeilijk af en als je eindelijk je karton er af hebt blijkt die moeilijk of niet bewerkbaar. Het pluimkarton mag geen faom als vulling hebben maar mousse. Faomvulling bezit duidelijk een kleine luchtbelletjes structuur. Doorgaans hebben de pluimkarton platen met faomvulling een witter kartonvlak en zijn ook goedkoper. Laat je dus niet foppen en probeer desnoods op een hoekje van de plaat of je het karton makkelijk kan pellen, zorg dan wel dat de verkoper het niet ziet. ;) Zonder het te pellen kan je het ook wel zien op de zijkant.
Hieronder staat een afbeelding van het juiste pluimkarton zonder zijn karton lagen.




argilla

architecten karton: met een lauw warm strijkijzer easy te pellen.

Bij LUCAS te verkrijgen in alle dikten.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Steam.N

Rik, verbluffend resultaat !
Proficiat !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Het pluimkarton mag geen faom als vulling hebben maar mousse  ??? Leg me dat 's uit....weet het niet maar volgens mij hebben ze allen een geextrudeerd schuim als vulling, meestal is 't depron..