Styreen verwerken, waar moet je op letten?

Gestart door PietB, 23 augustus 2013, 10:37:27 AM

PietB

Hallo allemaal,
Ik wil wat scenery zelf gaan (ver)bouwen.
Nu heb ik het een en ander gelezen en kom tot de conclusie dat styreen (polystyrol) daat het best voor te gebruiken is.

Maar ik heb nog wat vragen:
Wat kun je het beste doen, snijden of zagen?
En waarmee snijden met een hobbymes of met een Exacto mesje?
En zagen, met een figuurzaag fijn of superfijn?
Verlijmen met welk kleefmiddel?

grt Piet.

Peter

Hallo Pieter,

Kan je enkel mijn methode geven.

Snijden met een goede cutter (met breekmesjes die je regelmatig kan vernieuwen)
Lijmen doe ik met Tamiya vloeibare lijm.
Meestal hebben die styreen platen en matte en een glanzende kant.
Snij daarom altijd via de matte kant, dan schuift le meetlat zelden.
Zorg voor een goed stalen meetlat (ik heb er 2, een van 30cm, en een van 60 cm.
Zorg voor een goed stalen winkelhaak
Nog vragen, laat maar weten

Met vriendelijke groeten
Peter

PietB

Hallo Peter,
dank voor je reactie, nuttige tips geef je daar.
Als ik verdere vragen heb kom ik graag nog eens langs.
Bedoel je deze lijm?


grt Piet.

TBCédric

Je kan ook revell lijm kopen, faller lijm, uhu lijm of kibri lijm. Die kibri lijm kan je in kleine en grotr bussen aanschaffen. Ze werken allemaal op het zelfde principe
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Peter

Inderdaad Piet, die lijm bedoel ik.

Al die andere lijmen werken wel volgens hezelfde princiepe, maar daarom zijn ze nog niet hetzelfde.
Er zijn er bij die heel hard stinken, waar je ijl in je hoofd van wordt (heb ik bv. met Kibri lijm) enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterC

Mat die extra dunne Tamiya lijm de stukken niet insmeren (lijm verdampt direct zonder de stukken te lijmen).  Plaats je stukken samen en met het fijne penseeltje in de dop van de fles langs de naden gaan.  De cappilaire werking van de lijm zorgt ervoor dat de lijm tussen beide te kleven stukken gaat en zorgt op die manier voor een schone en stevige verlijming.

Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 23 augustus 2013, 11:02:31 AM
Plaats je stukken samen en met het fijne penseeltje in de dop van de fles langs de naden gaan.  De cappilaire werking van de lijm zorgt ervoor dat de lijm tussen beide te kleven stukken gaat en zorgt op die manier voor een schone en stevige verlijming.
Blijven er dan aan de buitenkant geen lijmresten achter Peter?

grt Piet.

PeterC

Die lijm is werkelijk heel vloeibaar en kruipt tussen de voegen.  Voorzichtig te werk gaan en lijmresten (misschien miniem) een laagje verf over (ongeschilderde styreen  :( ).

Groetjes, Peter


Peter

Bij de Tamiya lijm zit een heel fijn en puntig borsteltje. Als je, nadat je dat borsteltje in de lijm gestoken heb, de punt op de te lijmen naad houd, loopt die lijm vanzelf, door de capillaire aktie in die naad.  Oefen even op een afvalstukje.
Met vriendelijke groeten
Peter

T03

Bouw vakwerkhuizen en andere met styreen.
Voor het snijden heb ik een brede stalen lat met aan één zijden een reep schuurpapier opgeplakt, belet het schiuven.
Snijden met cutter grove werk en scalpel fijn werk. Snijden dan breken op snijlijn. gebruik momenteel 0,5 tot 1mm voor huizen, met nadeel dat na het lijmen vlakke oppervlakten durven krom trekken, dus verstevigen is de boodschap. Minder ervaring met dikkere platen. Bij volgende constructie ga ik een bodemplaat van 2 of 3mm voorzien.
Mogelijk lukt het nog met cutter / breken, zoniet zagen, denk is kwestie van persoonlije ondervinding.

Voor de details zoals vakwerk, treden, vensters,..gebruik evergreen voorgesneden profielen.
Dakgoten, afwateringsbuizen, klinken...fijn messing profielen

Lijmen doe ik met Tamiya vloeibaar. Heel fijn werk, kleine delen, met ...(hoe heet dat ding nu weer) soort vloeistof waar je eerst je stukken plaatst en dan verlijmt, werkt ook met chloroform, nadelig is kankerverwekkend, goed ventileren.
Er bestaan ondertussen denk ik te weten, andere niet kankerverwerkende producten met zelfde effect.
Bev. een klein onderdeel op een HO vooertuig van merk Jordan plakken werkt prima hiermee.
Nog een mogelijk nadeel, de te plakken onderdelen mogen niet geverfd zijn.

Veel bouwgenot
SpGr
Marc


"I have a train riding in my brain"

Paulogic

Chloroform lijmt echt wel heel snel op zelfde methode als de lijm. Laten tussenvloeien en klaar.
Ook Cellulose thinner werkt.

Chloroform is echter moeilijk verkrijgbaar doch de apothekeres wist mij te vertellen dat er binnenkort een
'gelijkaardig' product zou zijn met een heel klein moleculair verschil, dat wel makkelijker te krijgen zou zijn maar
niet meer verdovend zou zijn gelijk Chloroform. Of het dan nog zal lijmen is de vraag natuurlijk.

ps : Chloroform geven ze niet graag mee wegens veel gevallen van zelf.......

mvg,
Paul(ogic)

dani

#11
@Marc:  heb je het over  "MEK"  ? dat is ook moeilijk teverkrijgen heb ik me laten vertellen.   http://nl.wikipedia.org/wiki/MEK    (MethyelEthylKeton ofte ook Butanon)

Het  "smelt " als het ware de randjes van de te lijmen onderdelen en daardoor vloeien deze bij het weer stollen (om dat de MEK opdroogt) in elkaar en zitten de onderdeeltjes vast aan elkaar.
Het is een beetje gelijkaaridg van formule als aceton  en is in kleine concentratie ook aanwezig in sommige antivriesmiddelen voor de auto geloof ik.   Bvb in ruiten ontdooier spray)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Butanon

Gevaarlijk spul en ziekteverwekkend bij veelvuldig gebruik

** edit*   MEK  kan je ook vervangen door  de ontvetter producten van Bison  (lijmmerk) :

http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/lijmen-met-mek-bison-ontvetter-of-ether.html

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Nou heren bouwers, van jullie ben ik zeker wat wijzer geworden.
Mocht ik nog aditionele vragen hebben dan meld ik mij weer, ik weet nu wie ik vragen moet.
Bedankt.
grt Piet.

Steam.N

Zelf gebruik ik excel-mesje, stalen latje, en Tamiya extra vloeibare lijm.
Het is voldoende het styreen te ritsen, om het via plooien zuiver op de snijlijn te breken.
Daarna met vijltjes/schuurpapier de sneden zuiver krijgen.
Smalle parallelle stukken doe ik via evergreen profielen.

Lijm kun je inderdaad zijdelings aanbrengen, maar als je één stuk eerst met Tamiya insmeert, is het direct wak als je het tweede stuk er tegenkleeft, en de verkleving gebeurt snel en grondig op een groot oppervlak.
Mijn lijmmethode hangt af van de grootte/aard van de stukken.

Lijmsporen heb ik wel, maar bij het airbrushen zijn ze niet meer zichtbaar.
Bij twijfel kun je de sporen (gemakkelijk) lichtjes wegschrapen.

Styreen is een plezier om mee te werken.
Speetjes kun je met een "papje" van in lijm gesmolten styreen mooi wegwerken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }