Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

St.Barbara im Allgäu

Gestart door tomenriet, 11 juni 2013, 01:24:31 AM

Gerolf

Mooi gedaan, goed uitgelegd, en mooie plaatjes  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur




Wat zit in dat doosje? Is dat een soort stroombron om leds te testen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

tomenriet

Citaat van: conducteur op 15 juni 2013, 11:31:04 AM



Wat zit in dat doosje? Is dat een soort stroombron om leds te testen?

Dat doosje is een gewone led tester, koop je in Houten of eventueel andere beurzen voor rond de 5 euro, reuze makkelijk.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

tomenriet

#48
Met wat grote stappen wandel ik nu door het verhaal tot dat ik aan het hedendaagse ben gekomen.

Er moest weer een muurtje gebouwd worden, nu bij de tunnelingang bij het station Wesselstein.

Eerst een ondergrond van karton gesneden.



Dan de muurdelen pas maken.



Er komt dan nog een extra laag op.



Dan de lagere muur aansluiten.



Dan een gedeelte wegschuren voor de steunbeer.



Even passen



Heel voorzichtig een gleuf maken voor een volgende steunbeer.



En zo wordt het wel een aardig stevig muurtje.



Tenslotte is dit het eindresultaat.



Natuurlijk zijn er door de tand des tijds wel hier en daar wat stukken afgebrokkeld.
De eerste laag zwart zit er op.



En dan krijgt het uiteindelijk een mooi plekje bij de tunnelingang.



Hier kan ik nu weer verder met de bouw van de Wesselhorn.
Een stuk berg in de hoek van de baan.





Na het zwart komt er een eerste basis kleur op.
Zo krijg je wel een beetje indruk van de hoogte.



De eerste lagen verf zitten er op, hier en daar kan nog wel iets worden aangepast maar de Wesselhorn is nu in principe klaar om wat gras op te laten groeien.



Er onstaan nu wel leuke plekjes, vooral als er steeds meer groen bij komt.





Het is zo te zien een lustoord voor de bergbeklimmers.



En er komt wel weer een vervolg.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

sneeuwregen1

Prachtige baan! Ben benieuwd hoe het gaat worden.

groet,

Daniel

tomenriet

#50
Oetbeem (Danny) vroeg het al, de video's over het kleuren van de rotswanden.
2 filmpjes waarin ik laat zien dat het met acrylverf kan of het afwerken met poeders.

Misschien dat het voor sommige toch wel wat nuttige informatie heeft.

FILMPJE 01

FILMPJE 02

In het eerste filmpje zie je dat ik de kleurtjes oranje geel, bruin enz. matig aanbreng om daarna met een brede 2 1/2"kwast de boel goed uit te vegen

Met de poeders gebruik ik zo'n kwast uit de make-updoos een soort van poederkwast, daarmee veeg ik het teveel aan poeders weg en worden de overgangen gelijkmatiger verdeeld.

Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

tomenriet

#51
Natuurlijk zijn er bouwwerken uit verschillende bouwdozen en van diverse fabrikanten.

Het station Wesselstein heb ik wat aangepast omdat het anders te lang zou zijn en ik die aanbouw ook niet echt mooi vond.

Het origineel.



en wat het is geworden.



Dit was het begin van de muren.



Na het te hebben behandeld met dunne zwarte en beige verf bleef dit over.



En de naamdrager trots met het station wat naar hem is vernoemd.



Het andere station Carmenhofen was ondertussen al klaar.
Ook hier was niet alles van de bouwdoos gebruikt, de goederenloods was geen plaats voor.



Bij Wesselstein werd er nog een perron bijgebouwd.
De lantaarns geplaatst en de zijkanten van de perrons afgewerkt met een hard 2H potlood.





Het derde perron is nog in aanbouw.

Bij het BW komt o.a. een compressor huisje, daar zit binnen iemand te lassen maar ook buiten is er iemand bezig. Er staan gasflessen dus het zou autogeen zijn maar de kleur van het laslicht laat zien dat het elektrisch lassen is.





de lastrafo in aanbouw





Foto's zeggen meer als woorden dus no volgen er zo maar wat foto's van gebouwen.
Let wel op want bij sommige zijn de ruiten door vandalen ingegooid.











De ingekorte zandsilo



En zo ziet dan inmiddels het BW er uit.




Nog even een filmpje van 2 rijdende treinen, in totaal rijden er 5, allen worden aangestuurd middels iTrain en de PC.

KLIK

tot de volgende keer
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

dani

blijft toch mooi om naar te kijken !!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Ik volg met plezier jouw updates. Elke update is er wel iets verrassend tussen, iets origineel. En ik vind het allemaal er goed gedaan; kleuren, texturen, verwering... en met wat een snelheid! En er is zo veel te zien op zo'n relatief klein baantje. Knap!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

@Tom,

Leuk om te volgen hoe je baan evolueert. Bedankt voor je workshops. Echt knap en leerrijk.
Bedankt.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Sattrickske

Dit draadje bevat echt een schat aan informatie!  En de manier waarop alles zo mooi en secuur uitgevoerd is/werd.  Dit is echt wondermooi en een plezier om door te lezen.

OlivierV

Blijft er als mooi en secuur uitgevoerd werk uitzien!

En al die scenes links en rechts met preisertjes maken het er alleen maar leuker op!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

oetbeem

Ziet er erg mooi uit Tom!

Bedankt voor het plaatsen van al die mooie plaatjes van je baan en van de filmpjes over die bergen kleur geven

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

tomenriet

Nu is het niet alleen maar scenery wat de klok slaat, de treinen en loc's worden aangestuurd door iTrain (spreek uit als aitreen)

Om het allemaal goed te laten verlopen maak ik gebruik van de PC, de IB Basic en verder terugmelddecoders, wisseldecoders, seindecoders, servoswitch en een aantal relais.

Ik ben geen electrotechisch iemand, daarom heb ik alles een beetje overzichtelijk aan de voorkant van de baan gemaakt zodat ik er makkelijk bij kan.

Ook de bedrading vraagt enige zorg, voor je het weet hangt er een heel pak slierten onder de baan met alle gevolgen van dien.

Eerst even de bedrading onder de baan, deze komt hoofdzakelijk op 1 punt bij elkaar.
Daar wordt een verbinding gemaakt middels kroonsteentjes en aan de draden een adereindje.
Dat zit prima, geen storing, geen draad breuk of wat voor een ellende ook.



Van dat punt gaan de draden naar de diverse decoders, de bedrading loopt door de bekende bindruggen.



Aan de voorkant worden de 3 terugmeld-decoders geplaatst, deze zijn van Rosoft.
De draden van de bezetmelders heb ik wel eerst even gelabeld.



En zo ziet het er dan uit als alle draadjes in de S88n zitten.



De centrale in een eigen kastje met een schuifplankje.
Er achter ligt een stukje programmeer spoor.



De wisseldecoders zijn ook geplaatst samen met een servo-switchdecoder van Esu.
De servo's worden gebruikt voor de kolenkraan, de waterkranen en een graafmachine, ik hoop echter ooit nog eens over te kunnen stappen op het aansturen d.m.v. Arduino, daar zal ik dan eens een lesje in moeten krijgen bij Dani  ;)



Verder zijn er nog wat seindecoders bijgekomen voor de daglichtseinen en het aansturen van een paar relais die weer allerlei leuke licht effecten aanstuurt.



Het aansturen met iTrain gaat perfect, ik ben er zeer tevreden over.
Er is ook met iTrain inmiddels heel veel mogelijk en er komt nog meer bij aan het einde van dit jaar.

Mijn iTrain schakelbordje.



Zo, de techniek ook weer gezien, verder met de scenery.
Ik ben wel inmiddels aardig bij de huidige situatie.
Met wat grote stappen overbrug je zo 2 1/2 jaar bouwen.
Ik hoop straks in het najaar weer volop aan de gang te gaan maar zal zeker tussendoor ook nog wel actief bezig zijn met het baantje.
Er blijft dus wel een vervolg op het hele verhaal.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

Steam.N

Indrukwekkend propere bekabeling !!!
Eneen overzichtelijk gebruik van bouwstenen. 
Knap gedaan !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }