Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Landschapsdemo/ workshop 2012

Gestart door evan, 29 september 2012, 15:53:37 PM

evan

Hoi Forumvrienden,

In het hoofdstuk "Ooit zal het klaar zijn" herneem ik een draadje dat ik ergens anders had gestart. http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,14905.0.html

Het betreft dus een een spoor O diorama en ik had het initieel ook in de O-schaal rubriek geplaatst.  Nu het om de bouw gaat van een diorama en de Scenery-technieken universeel zijn voor kleinere en grotere schalen, zet ik het hier verder.

Het diorama meet 50 cm bij 2.5m en er kan ook wat over en weer gereden worden.  Tevens gaat het diorama gebruikt worden tijdens de workshop op de MSM Expo.  Er komen veel facetten aan bod van Landschapsbouw: Waterpartijen, Spooromgeving, Ballast, Rotsen, veldweggetjes, Rotsen, Bodembedekking enz.

De voorbereidingen die toch wel nodig zijn, deel ik dan graag hier met jullie lezers ;)

Here we go... 8)

Een opfrisser:



Het betreft dus 2 modules met links enerzijds een oude halteplaats met een afstelspoortje dat in "verre staat van ontbinding" zal vertoeven.
en anderzijds rechts een module met een redelijke waterloop die overbrugd is met een fraaie messing spoorwegbrug.

Hier de rechtse module reeds voorzien van Kurk, afwerking van de voorkant module in dunne MDF, de brug, spoor en de bruggenhoofden.


Detail van de bruggehoofden:
Rechts:


Links:


De hoofden zijn gemaakt uit afgietsels van Langmesser die wat aangepast zijn...

De brug heb ik even verwijderd om de bruggehoofden verder af te werken.





Nu droogt de verf en sculptamold en dan kan ik voortwerken qua aankleding bruggehoofden.
Eens deze klaar zijn, kan ik de brug definitief plaatsen.  Hierna kan ik het spoor vastleggen, schilderen ballasteren enz...
Kwestie van de volgordes te respecteren en handig te kunnen werken...
Daarna gaat de opbouw verder zijn gangetje.




Het is de bedoeling om op de Expo en in dit draadje de verschillende fases aan te tonen.  Er moet dus van elke fase inclusief een afgewerkt stukje een voorbeeld presenteerbaar zijn.

Tot kort dus ;)



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

En hier is reeds een vervolgje...

Op de ganse module is gipsdoek aangebracht (Plastercloth van Woodland Scenics)



Rechts op de module:




Links:


Op de modules zijn twee lagen kurk aangebracht onder het spoor.
De onderste laag vormt de spoorbedding en de bovenste vormt de basis voor het ballastbed.  Let op het feit dat de zijkanten van de bovenste laag zijn afgerond.  Dit is gedaan met een schuurpapier.  Zo voorkomt me, dat de koekige rand door het ballast komt piepen...
De kurk is 4mm dik dus in totaal 8mm.

Groeten en tot vervolgs ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Paulogic

OOOO ik blijf dit volgen...

Verkoop je het achteraf ???  8) ;D ;D ;D
mvg,
Paul(ogic)

Steam.N

Goed dat we je weer eens aan het werk zien  ;)
Oogjes wagewijd open om weer wat tips en tricks op te doen !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Paulogic op 29 september 2012, 17:13:25 PM
Verkoop je het achteraf ???  8) ;D ;D ;D
De vraag waard, denk ik. Dit wordt ongetwijfeld iets moois om je 0-modellen op te fotograferen  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan


Michael

Goed om de technieken weer eens te zien, laat maar komen Evan, altijd goed om het nog eens te kunnen lezen. En in Mechelen kom ik zeker even kijken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

evan

#7
Hello,

Bedankt voor de reacties!

@Paulogic,
In het originele draadje was reeds te lezen dat deze al gereserveerd is... :-[ Maar dit is niet het laatste dat ik maak he ;).

Terug naar het diorama zelf :D

De bruggehoofden zijn klaar in de zin dat ik de brug kan monteren.  Nadien kan er nog wat groen en andere kleuren toegevoegd worden.

Gisteren heb ik over de grijze basiskleur (Polly Scale Undercoat Grey) 2 washes gezet.  (Valejo Zwart en Sepia)



Er rond is ook een mengeling van grijze verf en houtlijm geschilderd.  Deze vormt de kleverige en gekleurde ondergrond voor het steenpuin.

Nadien werd in verschillende gradaties het steenpuin aangebracht.  Het steenpuin is echt natuurlijk materiaal gezeefd uit grotere partikels.



Eens de juiste compositie is aangebracht werd deze verlijmd met Scenic cement van Woodland.  Dat kan natuurlijk ook met verdunde houtlijm en een druppeltje afwasmiddel...

Hier het voorlopige resultaat:





Nu kan ik het spoor vastleggen en schilderen met de "luchtkwast".

Stel nu dat de brug eerst had gemonteerd geweest, dan had de aankleding van het bruggehoofd veel moeilijker geweest.

Tot later (waarschijnlijk morgen...)  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

conducteur

Citaat van: Paulogic op 29 september 2012, 17:13:25 PM
OOOO ik blijf dit volgen...

Verkoop je het achteraf ??? 8) ;D ;D ;D
... om aan mij te schenken. Zou hier mooi staan.

@Evan: zeer mooi al!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Durango

Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

evan

#10
Rian en Leon, Bedankt  ;)

Hier nog een kleine verderzetting...

Het spoor is vastgelegd met een degelijke montagelijm.


Foam Nails van Woodland houden ze tijdens het drogen op de juiste plek.
Ik was al even vergeten dat de boel ook moet functioneren dus er zijn ook twee aansluitingen voorzien aan de onderkant van de rails.

Nadien hebben de rails al een basiskleur gekregen.


De verf is acryl van VALEJO eigen mengeling van antraciet grijs en bruin.

Dan heb ik de rotsen in sculptamold aangebracht achteraan en een klein detail vooraan.




Door deze foto's te zien heb ik nog wat vormen bijgewerkt...

De rest is voor later, maar deze avond en nacht eerst gaan werken :( en morgen ga ik "Beautiful British Columbia ns opstellen en testen voor we er vrijdag mee naar Oostende trekken.  Daarna doen we weer verder... :D

Groeten, ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Martin Welberg

Ga niet te snel Evan, anders heb je straks geen demo/workshop meer maar een kant en klaar dio...

René

Het ziet er weer veelbelovend uit. Dit ga ik ooooooook volgen.

"ga niet te snel" zegt onze slow motion bouwer.  8) ;)
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

evan

Hoi,

@Miloco...
Het is de bedoeling dat er een deel af is.  Ik wil op het diorama en zn broertje alle fases van landschapsbouw kunnen weergeven en dus ook afgewerkt ;)

Vandaag vroeg wakker en dus nog even gepruld voor ik BBC van stal ben gaan halen.

Het diorama:

Eerst heb ik het dienstpad aangebracht in fijn zand.



Daarna de ballest...



Dan heb ik de rotsparij beginnen inkleuren.


Opbouwen van lichte kleuren naar donker.


En dan het resultaat na washes aan te brengen van zwart en grijs met een vleugje drybrush.




Dit is het voorlopige resultaat:


En morgen doen we verder!

Hier nog even een zonnige blik op BBC dat nog ns te zien is in Oostende komend weekend.



Allen een goede avond gewenst en tot morgen.

Ik mag weer gaan werken dadalijk :o, maar leuk want vannacht zag ik tijdens m'n werk de Type 29 van de NMBS staan.  Ferm machientje 8)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steven123

Amai mijn oren  :D Dat ziet er zeer netjes uit!
Chique dinges  ;)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook