Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM-N Module : 'N keer proberen

Gestart door BC911, 29 oktober 2017, 21:28:31 PM

BC911

Dit is plasticard. Ik heb vorig weekend wat zitten testen met pluimkarton, maar dat is niet zo evident, zeker niet voor N. In H0 valt er misschien nog wat mee te doen, maar met een mesje krijg je niet echt een indruk van het pluimkarton. De andere tools die erbij zitten zijn dan weer net te breed. Als het puur om te snijden is kan het wel werken denk ik.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Steam.N

#16
Als ik met styreen werk hou ik het voorlopig bij een Excel-snijmesje en een stalen lat.
Het duurt misschien iets langer voor het af is, maar het lukt allemaal prima !
Met een plotter moet je eerst alles op computer tekenen, en dat voelt bij mij minder aan als modelbouwen (maar dat is míjn gevoel, hé  ;) )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Chrisrail

#17
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

BC911

't Ja, het antwoord staat eigenlijk in mijn onderschrift  ;). Voor sommige is tekenen op de pc misschien ook hobby en ontspanning. Er zijn waarschijnlijk nog wel technieken (denk aan 3D-printen) die door old-school modelbouwers als not-done worden beschouwd. En daar heb ik zeker alle respect voor. Ik besef maar al te goed dat ik geen super ervaren bouwer ben zoals vele andere.

Verder denk ik dat sommige een fout beeld hebben over zo'n hobby snijplotter. De meeste gaan niet zomaar door styreen. Doorheen een plaatje van 0,75mm komt hij eigenlijk niet. Ik heb de afgelopen dagen dus meer met een mesje in m'n hand gezeten dan dat ik getekend heb en dat de plotter gegraveerd heeft  ;). Want dat is voor mij de voornaamste toepassing, het graveren van materiaal. En dan vooral als het te fijn wordt voor mijn vingers, zoals de stenen van een gebouw ...

Voor mij als beginner is het in ieder geval een prettige aanvulling op allerlei andere technieken.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

railrunner

Citaat van: Steam.N op 01 november 2017, 10:04:52 AM
Met een plotter moet je eerst alles op computer tekenen, en dat voelt bij mij minder aan als modelbouwen (maar dat is míjn gevoel, hé  ;) )

Ik ben het niet met je eens. 

In den beginne werkte ik ook zoals jij, met potlood en lat en daarna snijden met een mesje, maar zoals alles is er evolutie.  Een snijplotter is maar een hulpmiddel om het werk te verlichten en sneller te kunnen werken.  Een snijplotter trekt bij wijze van spreken lijnen die later uitgesneden moeten worden (zelfs met plasticcard van 0,25mm gaat de snijplotter er niet door), net zoals jij met een potlood lijnen trekt en daarna met het mes uitsnijdt.  Een snijplotter is ook veel nauwkeuriger in dit soort werk.  Een ander pluspunt van een snijplotter is dat je het fijnere werk kunt uitvoeren, waar hand en mes falen, denk maar aan bakstenen tekenen.  En een tekening maken heeft ook leuke kanten voor diegene die het graag doet en is ook één van de vele  aspecten in onze veelzijdige hobby.

En wees nu eerlijk Jean, je maakt toch ook tekeningen op je computer om later te kunnen etsen. Je bent dan toch ook tevreden over je etsresultaat en je hebt dan toch ook het gevoel dat je leuke modelbouw hebt gedaan. Eigenlijk ga je etsen om fijnere dingen te maken die je niet met een mesje kunt snijden.  En voelt dit dan minder aan als modelbouwen???  Zeker niet, dus wat is nu het verschil tussen etsen en plotten (of 3D-printen)?  Geen.  Beide zijn een methode  die we gebruiken waar de hand en het mes falen.

Steam.N

Jim, wat ik zei was geen aanval op Bert, ook niet op de techniek.
Het ging alleen om MIJN gevoel ivm het uittekenen van spullen op computer.

Inderdaad teken ik onderdelen uit als ik wil etsen.
Maar het geeft me niet het gevoel dat ik aan het knutselen ben.
Wel ben ik erg blij met het ets-RESULTAAT, omdat het mij vooruit helpt.

De snijplotter als middel is prima: daar zijn hier op het forum al talrijke mooie dingen mee gemaakt. 
Daar ging het me niet om.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik voel het ook zo aan: old-school is veel leuker. Ik verveel me wanneer ik eindeloos coordinaten en lijnen moet ingeven in een of ander ontwerppakket. Ik vind het niet prettig, en voel het niet aan als modelbouwen, maar als werk. De machine doet de modelbouw, ik sta dan aan de kant bevelen te geven. Jammer toch?

Modelbouwen is voor mij het met de vingers in elkaar prutsen van de realiteit op schaal. Het artisanale, het met de handen iets vorm geven, is een belangrijk aspect. Ongeacht of het met de computer of machine beter kan. Voor mij is het resultaat niet zo belangrijk dat ik er het plezier van modelbouwen voor moet opgeven.

Maar dat is mijn persoonlijke ervaring, zonder een oordeel te vellen over hoe anderen met modelbouw omgaan. Ieder zijn manier, en het mooie is, dat het allemaal kan, zo naast elkaar.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Heeft veel te maken met de hoeveelheid ervaring je hebt in het tekenen op PC. Alhoewel ik voor mijn "normale" job zowat 70% van de uren zit te tekenen, ervaar ik elke seconde dat ik voor de hobby spelenderwijs teken, als ontspanning. Ik durf bijna geen complexe zaken meer met de hand snijden voor ik ze tot op het bot uitgetekend heb.

De modelbouwer-termen "Sh#t, net te klein" of "Doeme, weeral scheef..." zijn met uitsterving bedreigd... :D

Steam.N

Citaat van: Dirky op 02 november 2017, 10:41:00 AM
... De modelbouwer-termen "Sh#t, net te klein" of "Doeme, weeral scheef..." zijn met uitsterving bedreigd... :D

Behalve bij mij dan: dat is nét de reden waarom ik op dit ogenblik met gips bezig ben.
Het breekt altijd nét anders af dan je denkt.
Het ziet er natuurlijker uit, maar natuurlijk met wat foutjes.
Maar ruines en oude gebouwen zijn daar gelukkig mee  ;D

(met excuses aan Bert omdat we zijn draadje zo aan het vervuilen zijn ...)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

BC911

Geen probleem Jean, ik ben eigenlijk blij om te zien dat iedereen andere werkwijzen verkiest om z'n hobby uit te oefenen. Het delen van deze ervaringen kan onze blik alleen maar verruimen, wat niet wil zeggen dat je het allemaal zomaar moet overnemen. Uiteindelijk moet je zelf uitmaken wat je leuk vindt.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

BC911

Ik had de afgelopen weken ook wat zitten spelen met het kleuren van water en had getest om onder het realistic water gewoon wat acrylverf te doen. Doel was om dit enkel in de onderste laag te doen. Het geeft wel een heel egaal geheel, dus niet meteen dat diepte effect en ook niet echt troebel:



Ik denk dat ik hier nu eerst met water effects wat patronen op ga maken en dan weer realistic water erover heen ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

SuSke

Het lijkt mij gewoon "te veel" verf. De hoeveelheden pigment moeten echt heel minimaal zijn.
1 of 2 druppeltjes had genoeg geweest en misschien zelfs al te veel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BC911

Dit weekend eindelijk nog eens wat tijd vrij kunnen maken. De bak heeft pootjes gekregen en ook een broertje  ;).



Wel een foutje gemaakt bij het laten zagen van het hout  :-[, maar uiteindelijk zijn de afmetingen van het resultaat wel volgens de richtlijn.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Steam.N

Ziet er goed uitgevoerd uit !
Worden die verhogingen uitgesneden, zodanig dat de sporen op de juiste hoogte uitkomen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

BC911

Nee, het idee is voorlopig om de sporen tussen taluds te laten lopen. De bedding ligt dus zoals het moet gelijk met de rand van de zijkant van de bak. Alleen moet ik nog eens testen wat dat geeft als alles op 1,30m staat, want de regelbare pootjes moeten er nog onder en dan komt er nog eens 10cm bij ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...