Loc met decoder

Gestart door pandur, 01 augustus 2016, 22:19:41 PM

pandur

Enkele bedenkingen (1)

De prijs van een nieuwe loc is sterk afhankelijk van de digitale uitrusting die erin zit !

Tegenwoordig hebben 3-Rail rijders de pech of het geluk een loc te kopen die "altijd" uitgerust is MET een decoder !
Je hebt dus praktisch geen inspraak om de keuze van je decoder (prijs) te bepalen !

Daarentegen hebben 2-Rail rijders wel de vrije keuze om een loc te kopen, zonder of met een decoder !
Wanneer je de loc ZONDER decoder koopt, ben je vrij een decoder naar jou keuze te bepalen, die je dan ook koopt wanneer en waar je zelf wil !

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

pandur

#1
Enkele bedenkingen (2)

Eenmaal je een loc "MET" decoder hebt , begint het pas !
Die decoder zit vol met heel wat "CV" die zullen bepalen hoe jou loc zal reageren en rijden.

Hoe dan ook zal elke eerste inzet van je loc gepaard gaan met het afstellen van een aantal parameters (CV) die je loc zullen personaliseren.

Dit is reeds de eerste drempelvrees voor veel beginners , of ?

Uiterst zelden zal jou verkoper dit voor je doen , dus zal je dit zelf moeten doen , of ?

De digitale wereld ! (?)

Eric



NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

Ben

Citaat van: pandur op 01 augustus 2016, 22:19:41 PM

Wanneer je de loc ZONDER decoder koopt, ben je vrij een decoder naar jou keuze te bepalen, die je dan ook koopt wanneer en waar je zelf wil !


Inderdaad een flink voordeel t.o.v. de 3railers. :)

Maar in de praktijk wordt een decoder direct mee aangeschaft, zo je wilt zet een fatsoenlijke winkelier die er zelfs voor je in en regelt de lok af. Kijk bijvoorbeeld eens bij Lippe: KLIK en winkels als van Biervliet doen het ook.

Verder zit er doorgaans een boekje bij je lok waar in staat hoe en welke decoder er in past en bij de decoder zit een boekje hoe je deze in regelt. ;)

En als het dan nog niet goed lukt zijn er de diverse fora zoals dit waar je vragen kunt stellen en veel kennis aanwezig is.

Gr, Ben.

pandur

Enkele bedenkingen (3)

Het afstellen van een decoder "kan" een ingewikkelde klus zijn !

Voor sommigen is dit juist de uitdaging om van zijn loc een uniek "functioneel" pronkstuk te maken.

Door de diversiteit van fabrikanten die hun eigen maatstaven hanteren is dit niet evident .

Als modelbouwer zal het zeker noodzakelijk zijn dat je je verdiept in deze materie, en dit volgens Merk en type digitale uitrusting.

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

Ben

Mee eens. Maar dat geldt voor alles. Het bedienen van een wasautomaat is ook lastig en je zult je er in moeten verdiepen.



Gr, Ben.

Stieven76

Je bent trouwens niet verplicht om je decoder 'af te stellen'. Als die reeds een adres heeft kan je direct rijden.
Daarna kan je eventueel rustig de andere instellingen wat uit testen. Dat je je loc perfect kan afstellen is een grote plus aan digitaal rijden, maar geen verplichting om digitaal te kunnen rijden.

raf

en als ik een loc koop moet heel de digitale zooi er uit en een oude frü er in gezet worden
dus ik kom nog duurder uit want een frü is duurder dan een digitale decoder

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

pandur

Enkele bedenkingen (4)

Maar al te graag laten we ons verleiden tot de aankoop van een loc die hoog op onze verlanglijst staan.

MAAR;

Krijgen we wel voldoende informatie over het geen onder de (motor)- kap zit, op de verpakking !
Zoals reeds eerder aangehaald, eenmaal thuis op het spoor begint het pas ? !

Door de zeer snelle evolutie van de digitale wereld, kunnen zelfs de modeltrein fabrikanten niet altijd volgen.
Dit kan je herkennen aan de (ontbrekende) informatie op de loc verpakking, die je wel nodig hebt voor de aanstaande decoder aankoop.

Onontbeerlijk als je op zoek gaat naar de passende decoder bij de digitale fabrikanten .

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

raf

eric ik denk dat menig modelbouwer reeds lang op voorhand weet wat hij wil kopen
er is op het internet meer dan voldoende te vinden over loco's en decoders
ik spreek dan van de doorwinterde modelbouwer (koper want echt modelbouw is dit niet)en niet van de beginnende die nog zelfs geen baan heeft
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ben

Eric gaat stug door met z'n bedenkingen dus hoe zinvol is reageren? ;D

Gr, Ben.

pandur

Enkele bedenkingen (5)

Of dan toch "Loc met decoder" , en wat heb je dan erin zitten ?
Volgens de bijgeleverde informatie zit het goed ; decoder van jou keuze "inside"

MAAR;
Bij de eerste afstellingen van de decoder, een ontnuchtering !
Een aantal CV zijn "geblokkeerd" voor de klant (?)
Hier verwijzen sommige Loc fabrikanten naar auteursrechten of contracten met hun digitale leveranciers in verband met garantie.

Spijtig niet ,hadden we dat maar geweten.

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

dani

Citaat van: Ben op 03 augustus 2016, 16:15:07 PM
Eric gaat stug door met z'n bedenkingen dus hoe zinvol is reageren? ;D
niet .....  of heel weinig
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Mattias

Bij bedenking 1 heb ik al een voorkeur voor een analoge, doch digitaal voorbereide loc.
Geef de koper de keuze welke decoder hij wil inpluggen.
Zelf ben ik niks met ESU-decoders. Die zouden er bij mij toch meteen uitvliegen en vervangen worden.
Zonde van de meerprijs, niet?  ;)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

tunnelmotor2000

Haha het OEM onding is ook al in de modelspoor decoders geslopen. Welk zinnig mens zou zoiets aanvaarden mocht het bij auto's zo zijn. Je koopt auto met 6bak maar je hebt er maar 5 ter beschikking; 6 is geblokkeerd omdat automerk vind dat je een 6bak niet nodig hebt  ::) ::) ::) ::)
En dan is er nog de zottigheid van ESU dat hun beste sounddecoders enkel voor de US markt zijn.
 

D_Loc

Citaat van: tunnelmotor2000 op 15 augustus 2016, 13:45:08 PM
En dan is er nog de zottigheid van ESU dat hun beste sounddecoders enkel voor de US markt zijn.
Doel je op full throttle? Dit zit ook in Loksound V4 alleen zijn er geen Europese sounds voor ontwikkeld, ik ga echter pogen om van mijn Loksound reeks 55/CFL 1800 een FT versie te maken maar dat gaat nog wel even duren omdat het een hel is om de samples goed te knippen (was er mee begonnen maar de moed zakte al vrij snel in mijn schoenen).
Voor de Belgische reeks 52/53/54 zou je bijvoorbeeld een Amerikaanse loc kunnen kiezen met een GM/EMD 16-567C of 567B (of eventueel een 645) motor zonder turbo kunnen kiezen en hierbij de toeters vervangen door een Belgische. Deze klinkt heel behoorlijk naar mijn idee:  *EMD 16cyl 567BC (FT)*
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk