Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel

Gestart door AFB, 01 februari 2016, 12:09:34 PM

AFB

Hallo,

Om wat extra lengte te hebben voor een tweetal kopsporen die ik op mijn baan gepland heb ben ik op zoek naar een nette asymmetrisch driewegwissel met puntstukken die gepolariseerd kunnen worden. Ik gebruik op mijn baan Tillig Elite rails (code 83). Ik ben nu al een tijd aan het zoeken op het internet en kom eigenlijk maar twee van dergelijke wissels tegen die volgens mij elk moeilijk te gebruiken zijn.

De eerste is de Peco SL-E199

Mooi wissel dat volgens mij aan mijn eisen voldoet. Helaas voor mij 1 ding. Het is code 73.

Het tweede wissel dat ik vond is de Roco 42454

Wellicht zou het ook in mijn baan gepast kunnen worden. Ik weet alleen niet zeker of van dit wissel de puntstukken gepolariseerd kunnen worden. Als dit niet zo is valt dit wissel ook voor mij af.

Zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben en die mogelijk andere aanbieders weten voor een asymmetrisch driewegwissel?

Vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

stoomlokje

Hallo,

De puntstukken van die Roco kunnen zonder problemen gepolariseerd worden,

grts, Saskia

Stieven76

Ik vermoed dat je elke wissel met metalen puntstukken wel kunt polariseren. Enkel ga je moeten zorgen dat het puntstuk geïsoleerd is van de aansluitende rails.

OlivierV

Wat je ook kan doen is 2 wissels gebruiken he, 1 wissel Rechts + een wissel Links en die ene op het wijkspoor van de andere leggen... ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Snobby Crash

Beide puntstukken moet je polariseren, maar bij de Roco is dit eenvoudiger
omdat het puntstuk korter is dan bij de Peco. Hiermee bedoel ik dat je bij Peco
je beide rails die van het puntstuk weggaan nog moet scheiden met isolerende
railverbindingen en dit is bij de Roco niet nodig omdat het puntstuk reeds geisoleerd is...

Trouwens ook vind ik de Roco Line een mooiere uitziende wissel dan de Peco, maar dat is
smaak natuurlijk.

Het is zelfs zo dat je de Roco puntstuk zelfs niet hoeft te polariseren indien je met lange locs rijdt
met meerdere wielen die stroom afnemen, omdat het geisoleerde punstuk maar een kleine 2cm
lengte heeft.

Geert

AFB

#5
Hallo,

Bedankt voor de snelle reacties! Hier ga ik iets aan hebben. De Roco lijkt me dan wel een optie.

Wat betreft het gebruik van de twee wissels. Dat was het eerste plan maar ik heb nu een paar cm nodig om alles passend te krijgen. Dat verwacht ik met dit driewegwissel te gaan halen.

gr,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

stoomlokje

Bij de Roco is het zelfs zo dat je aan de zijkant in de dwarsliggers enkele aansluitbusjes hebt waarin je gewoon een stijf aansluitdraadje moet steken om het puntstuk van spanning te voorzien.
De tekeningen hiervoor vindt je wel op het I-net.

Davy

Als ik het goed voor heb kun je bij Tillig zelfbouwsets verkrijgen van wissels. Als je een beetje handig bent kan je er miss van twee ene maken zoals jij één wilt.
Ik dacht dat de prijs ook lager was dan de standaard wissels.

SuSke

Citaat van: Union Pacific op 01 februari 2016, 19:25:52 PM
Als ik het goed voor heb kun je bij Tillig zelfbouwsets verkrijgen van wissels. Als je een beetje handig bent kan je er miss van twee ene maken zoals jij één wilt.
Ik dacht dat de prijs ook lager was dan de standaard wissels.

Is niet gewoon het samenbouwen van 2 wissels. Je hebt een 3de puntstuk nodig dat je dan moet maken en de tongen zijn normaal ook iets korter. Je hebt dus ook nog een stukje flexrail nodig en vooral ook veel langere dwarsliggers.

Volledige zelfbouw zal dan de enige oplossing zijn als een standaard wissel niet lukt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

vyncky

Voor Peco's moet je nog eens naar Roosendaal (of Kalmthout) komen ;)

Deze moeten gepolariseerd en geïsoleerd worden.

En anders snijden in de wissels. dat kan ook ;)

Succes!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Gerolf

Polariseren van de wisselpuntstukken moet je allicht doen, welk type je ook gebruikt.
Volledige zelfbouw is waarschijnlijk de beste - maar niet eenvoudige - keuze

Denk er ook aan dat zulke wissels in de praktijk zelden gebruikt werden, vanwege technisch-lastig, aanschaf-duur én onderhouds-onvriendelijk.
... dus als je een oplossing kan vinden met twee kort-na-elkaar geplaatste gewone wissels, is dat makkelijker én meer naar het voorbeeld  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


eric

Citaat van: vyncky op 01 februari 2016, 19:47:43 PM
Voor Peco's moet je nog eens naar Roosendaal (of Kalmthout) komen ;)

Deze moeten gepolariseerd en geïsoleerd worden.

En anders snijden in de wissels. dat kan ook ;)

Succes!

Yannick

Maar dat is wel code 100 dat we hebben liggen ;)

argilla

Citaat van: eric op 02 februari 2016, 07:15:14 AM
Citaat van: vyncky op 01 februari 2016, 19:47:43 PM
Voor Peco's moet je nog eens naar Roosendaal (of Kalmthout) komen ;)

Deze moeten gepolariseerd en geïsoleerd worden.

En anders snijden in de wissels. dat kan ook ;)

Succes!

Yannick

Maar dat is wel code 100 dat we hebben liggen ;)




geld voor alle codes bij Peco.....ik heb code 75 liggen krak het zelfde aansluit schema. En in Peco wissels moet er niets gezagd of gesneden worden  met elktrofrogs , alles is aanwezig en gedaan van fabriek uit
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

AFB

Citaat van: Gerolf op 02 februari 2016, 00:38:03 AM
Denk er ook aan dat zulke wissels in de praktijk zelden gebruikt werden, vanwege technisch-lastig, aanschaf-duur én onderhouds-onvriendelijk.
... dus als je een oplossing kan vinden met twee kort-na-elkaar geplaatste gewone wissels, is dat makkelijker én meer naar het voorbeeld  ;)

Klopt inderdaad. Het is echt een noodkeuze die ik moet maken vanwege ruimtegebrek. Volgens mij ook de reden waarom ze in het echt gebruikt worden. Twee achter elkaar geplaatste wissels was eerst de bedoeling totdat ik erachter kwam dat het toch niet ging passen. Wist je trouwens dat er in Essen ook twee in elkaar geschoven wissels onder het viaduct liggen? Verder is het polariseren een must op mijn baan (zie mijn "eisen" in de eerste mail). Zeker op het deel waar dit wissel komt te liggen. Het zijn de opstelsporen waar gerangeerd gaat worden.

Nog eens bedankt voor de tips hier! Ik zie Peco voorbij komen. Ik kan echter bij de producent alleen een driewegwissel vinden met rails Code 73. Dat gaat volgens mij niet lukken met mijn gewone wielen onder het materieel.

gr,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl