Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Algemeen => Topic gestart door: AFB op 01 februari 2016, 12:09:34 PM

Titel: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: AFB op 01 februari 2016, 12:09:34 PM
Hallo,

Om wat extra lengte te hebben voor een tweetal kopsporen die ik op mijn baan gepland heb ben ik op zoek naar een nette asymmetrisch driewegwissel met puntstukken die gepolariseerd kunnen worden. Ik gebruik op mijn baan Tillig Elite rails (code 83). Ik ben nu al een tijd aan het zoeken op het internet en kom eigenlijk maar twee van dergelijke wissels tegen die volgens mij elk moeilijk te gebruiken zijn.

De eerste is de Peco SL-E199
(http://www.peco-uk.com/imageselector//products/SL-E199.jpg)
Mooi wissel dat volgens mij aan mijn eisen voldoet. Helaas voor mij 1 ding. Het is code 73.

Het tweede wissel dat ik vond is de Roco 42454
(http://marnan.eu/media/catalog/product/cache/15/image/500x179/0cf732f99ef01132ca56ab96cdaebad3/1/_/1_17_339.jpg)
Wellicht zou het ook in mijn baan gepast kunnen worden. Ik weet alleen niet zeker of van dit wissel de puntstukken gepolariseerd kunnen worden. Als dit niet zo is valt dit wissel ook voor mij af.

Zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben en die mogelijk andere aanbieders weten voor een asymmetrisch driewegwissel?

Vriendelijke groeten,

Arno
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: stoomlokje op 01 februari 2016, 12:23:55 PM
Hallo,

De puntstukken van die Roco kunnen zonder problemen gepolariseerd worden,

grts, Saskia
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: Stieven76 op 01 februari 2016, 12:31:57 PM
Ik vermoed dat je elke wissel met metalen puntstukken wel kunt polariseren. Enkel ga je moeten zorgen dat het puntstuk geïsoleerd is van de aansluitende rails.
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: OlivierV op 01 februari 2016, 12:32:56 PM
Wat je ook kan doen is 2 wissels gebruiken he, 1 wissel Rechts + een wissel Links en die ene op het wijkspoor van de andere leggen... ;)
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: Snobby Crash op 01 februari 2016, 12:44:53 PM
Beide puntstukken moet je polariseren, maar bij de Roco is dit eenvoudiger
omdat het puntstuk korter is dan bij de Peco. Hiermee bedoel ik dat je bij Peco
je beide rails die van het puntstuk weggaan nog moet scheiden met isolerende
railverbindingen en dit is bij de Roco niet nodig omdat het puntstuk reeds geisoleerd is...

Trouwens ook vind ik de Roco Line een mooiere uitziende wissel dan de Peco, maar dat is
smaak natuurlijk.

Het is zelfs zo dat je de Roco puntstuk zelfs niet hoeft te polariseren indien je met lange locs rijdt
met meerdere wielen die stroom afnemen, omdat het geisoleerde punstuk maar een kleine 2cm
lengte heeft.

Geert
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: AFB op 01 februari 2016, 13:09:56 PM
Hallo,

Bedankt voor de snelle reacties! Hier ga ik iets aan hebben. De Roco lijkt me dan wel een optie.

Wat betreft het gebruik van de twee wissels. Dat was het eerste plan maar ik heb nu een paar cm nodig om alles passend te krijgen. Dat verwacht ik met dit driewegwissel te gaan halen.

gr,

Arno
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: stoomlokje op 01 februari 2016, 16:31:34 PM
Bij de Roco is het zelfs zo dat je aan de zijkant in de dwarsliggers enkele aansluitbusjes hebt waarin je gewoon een stijf aansluitdraadje moet steken om het puntstuk van spanning te voorzien.
De tekeningen hiervoor vindt je wel op het I-net.
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: Davy op 01 februari 2016, 19:25:52 PM
Als ik het goed voor heb kun je bij Tillig zelfbouwsets verkrijgen van wissels. Als je een beetje handig bent kan je er miss van twee ene maken zoals jij één wilt.
Ik dacht dat de prijs ook lager was dan de standaard wissels.
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: SuSke op 01 februari 2016, 19:46:38 PM
Citaat van: Union Pacific op 01 februari 2016, 19:25:52 PM
Als ik het goed voor heb kun je bij Tillig zelfbouwsets verkrijgen van wissels. Als je een beetje handig bent kan je er miss van twee ene maken zoals jij één wilt.
Ik dacht dat de prijs ook lager was dan de standaard wissels.

Is niet gewoon het samenbouwen van 2 wissels. Je hebt een 3de puntstuk nodig dat je dan moet maken en de tongen zijn normaal ook iets korter. Je hebt dus ook nog een stukje flexrail nodig en vooral ook veel langere dwarsliggers.

Volledige zelfbouw zal dan de enige oplossing zijn als een standaard wissel niet lukt.
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: vyncky op 01 februari 2016, 19:47:43 PM
Voor Peco's moet je nog eens naar Roosendaal (of Kalmthout) komen ;)

Deze moeten gepolariseerd en geïsoleerd worden.

En anders snijden in de wissels. dat kan ook ;)

Succes!

Yannick
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: Gerolf op 02 februari 2016, 00:38:03 AM
Polariseren van de wisselpuntstukken moet je allicht doen, welk type je ook gebruikt.
Volledige zelfbouw is waarschijnlijk de beste - maar niet eenvoudige - keuze

Denk er ook aan dat zulke wissels in de praktijk zelden gebruikt werden, vanwege technisch-lastig, aanschaf-duur én onderhouds-onvriendelijk.
... dus als je een oplossing kan vinden met twee kort-na-elkaar geplaatste gewone wissels, is dat makkelijker én meer naar het voorbeeld  ;)
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: argilla op 02 februari 2016, 06:07:10 AM
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/13473-peco-asymmetric-3-way-turnout-sl-e199/



Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: eric op 02 februari 2016, 07:15:14 AM
Citaat van: vyncky op 01 februari 2016, 19:47:43 PM
Voor Peco's moet je nog eens naar Roosendaal (of Kalmthout) komen ;)

Deze moeten gepolariseerd en geïsoleerd worden.

En anders snijden in de wissels. dat kan ook ;)

Succes!

Yannick

Maar dat is wel code 100 dat we hebben liggen ;)
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: argilla op 02 februari 2016, 10:01:49 AM
Citaat van: eric op 02 februari 2016, 07:15:14 AM
Citaat van: vyncky op 01 februari 2016, 19:47:43 PM
Voor Peco's moet je nog eens naar Roosendaal (of Kalmthout) komen ;)

Deze moeten gepolariseerd en geïsoleerd worden.

En anders snijden in de wissels. dat kan ook ;)

Succes!

Yannick

Maar dat is wel code 100 dat we hebben liggen ;)




geld voor alle codes bij Peco.....ik heb code 75 liggen krak het zelfde aansluit schema. En in Peco wissels moet er niets gezagd of gesneden worden  met elktrofrogs , alles is aanwezig en gedaan van fabriek uit
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: AFB op 02 februari 2016, 11:47:37 AM
Citaat van: Gerolf op 02 februari 2016, 00:38:03 AM
Denk er ook aan dat zulke wissels in de praktijk zelden gebruikt werden, vanwege technisch-lastig, aanschaf-duur én onderhouds-onvriendelijk.
... dus als je een oplossing kan vinden met twee kort-na-elkaar geplaatste gewone wissels, is dat makkelijker én meer naar het voorbeeld  ;)

Klopt inderdaad. Het is echt een noodkeuze die ik moet maken vanwege ruimtegebrek. Volgens mij ook de reden waarom ze in het echt gebruikt worden. Twee achter elkaar geplaatste wissels was eerst de bedoeling totdat ik erachter kwam dat het toch niet ging passen. Wist je trouwens dat er in Essen ook twee in elkaar geschoven wissels onder het viaduct liggen? Verder is het polariseren een must op mijn baan (zie mijn "eisen" in de eerste mail). Zeker op het deel waar dit wissel komt te liggen. Het zijn de opstelsporen waar gerangeerd gaat worden.

Nog eens bedankt voor de tips hier! Ik zie Peco voorbij komen. Ik kan echter bij de producent alleen een driewegwissel vinden met rails Code 73. Dat gaat volgens mij niet lukken met mijn gewone wielen onder het materieel.

gr,

Arno
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 februari 2016, 13:25:57 PM
Citaat van: AFB op 02 februari 2016, 11:47:37 AM
Ik zie Peco voorbij komen. Ik kan echter bij de producent alleen een driewegwissel vinden met rails Code 73. Dat gaat volgens mij niet lukken met mijn gewone wielen onder het materieel.
Dat zal wel code 75 zijn. En daar gaan alle wielen probleemloos overheen als ze voldoen aan de Morop normen. Dus maximale flenshoogte 1,2 mm.
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: AFB op 02 februari 2016, 15:37:09 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 02 februari 2016, 13:25:57 PM
Dat zal wel code 75 zijn. En daar gaan alle wielen probleemloos overheen als ze voldoen aan de Morop normen. Dus maximale flenshoogte 1,2 mm.
[/quote]

Merci, inderdaad code 75. Ergens een typefout gemaakt merk ik. Dus ik blijk toch keuze te hebben in 2 soorten wissels als ik het zo begrijp. Tenzij al mijn materieel aan de Morop voldoet natuurlijk.

@Yannick: Waarom hebben jullie voor code 100 gekozen voor Roosendaal?

gr,

Arno
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: eric op 02 februari 2016, 18:26:33 PM
Arno,
AL uw rollend materiaal voldoet aan de huidige normen. Of je moest ergens heel oude Lima's hebben liggen in een stoffige schuif  ;)
Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: vyncky op 02 februari 2016, 22:47:40 PM
Citaat van: AFB op 02 februari 2016, 15:37:09 PM

@Yannick: Waarom hebben jullie voor code 100 gekozen voor Roosendaal?
gr,

Arno

Het merendeel was al code 100. (sommige stukken dan weer roco code 83...,) Maar ja je kent de geschiedenis van sommige (rot)bakken ook hé ;)

Voor de nieuwe wissels is code 100 gekozen, omdat bij peco code 83 de dwarsliggers op z'n Amerikaans liggen, en we eigenlijk de code 100 al hadden liggen voor de uitbreiding richting België ;)

Dat van Essen weet ik ;) Da's een op maat gemaakte blijkbaar. Maar dat zou jij ook kunnen :p

Yannick






Titel: Re: Zoektocht naar een asymmetrisch driewegwissel
Bericht door: AFB op 29 maart 2016, 11:25:12 AM
Hallo allemaal,

Nogmaals dank voor alle reacties! Uiteindelijk is het een Roco geworden en heb ik deze inmiddels ingebouwd.

(https://c2.staticflickr.com/2/1624/25507655453_1cfb5c59f8_c.jpg)

Vriendelijke groet,

Arno