Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

AMSAC Modulebaan - "Lemur"

Gestart door OlivierV, 05 december 2014, 15:07:14 PM

OlivierV

Citaat van: Cozzy op 29 mei 2017, 19:44:45 PM
... waarvoor dank  ;)
Mooi mooi!
Graag gedaan!

Citaat van: SuSke op 29 mei 2017, 21:00:32 PM
't is toch een baantje met karakter. Er straalt iets van af en dat is wat we moeten hebben.

Dat lezen we graag.  :D

Citaat van: dani op 30 mei 2017, 09:10:47 AM
Citaat van: OlivierV op 29 mei 2017, 15:38:10 PM
Zodanig kan er 1 bak terug naar de werkplaats en komt er terug wat meer ruimte vrij in de bar.
Meer plaats om drank te zetten want met zulk dorstig weer is elke tafel welkom...  En ik bedoel niet alleen de occasionele duvel, ook andere (fris)drank, alvorens ik weer kommentaar krijg
Het is inderdaad om te bakken in de rijtuigen nu, we kunnen gerust ook tijdelijk een privé-sauna openhouden denk ik. Het is met dit weer ook niet zo verstandig om sloten alcohol te drinken want het stijgt direct naar je hoofd.

Gisteren zijn de struikjes geplaatst maar geen foto's, helaas. Die volgen deze week wel want donderdag ga ik samen met clublid Rudy de friezen in mekaar steken, of toch een serieuze poging ondernemen tot het maken van friezen.
+ bevestigen van ledstrips.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

bij zo'n weer is het beter vertoeven naast de wagon :-\

OlivierV

#302
Na het maken van de extra rotsformaties konden extra kleine struikjes niet uitblijven natuurlijk. Een hele hoop van de vrijdag geproduceerde exemplaren vonden hun plek, al zouden enkele extra exemplaren niet misstaan.

Er dienen natuurlijk nog naaldbomen op het hoogste gedeelte te komen.

Achterin werd het achtergrondplaatje geplaatst welk ook nog geschilderd moet worden. Dit wordt dan later gemonteerd met een velcro strip. (het gewicht is laag (triplex van 4mm)).


Rotsopfrissing

Tijdens een van mijn beter ingevingen kreeg ik een idee voor de achtergrond -en friesconstructie.

Zo begonnen Rudy en ik er vandaag dan maar aan, morgen doen we de rest.

Voor het gemak in werken werd de baan even op schragen geplaatst, anders zouden we ons te veel moeten rekken.

Aan de achtergrondplaten worden 3 balkjes van 4,5 op 4,5 gevezen+geplakt. Hierin worden onderaan telkens 2 gaten geboord om zo de achtergronden aan de bakken met bouten te bevestigen (mobiliteit/demontabiliteit/stevigheid/eenvoudigheid ... ).
De 2 kleine achtergrondjes op de koppen worden eenvoudigweg met velcrostrips aan de koppen geplakt, door het lichte gewicht mag dit geen probleem vormen.

Voor de fries werden in de montagebalkjes van de achtergronden een gat van 8mm geboord en ook langs de ene kant een groter gat van 22mm. In dit gat worden lange M8 bouten met TEC7 vastgezet. Op die bout komt dan een vierkant aluminium buisje dat wordt opgetrokken met kettingen. Aan deze aluminium buisjes worden de friezen bevestigd met een schroef + TEC7. Aan deze vierkante aluminium buisjes worden dan weer L-profieltjes gehangen om de lichtstrips op te bevestigen.
L-profieltjes zodanig dat er geen licht in het ogen van de toeschouwers en fotografen komt.


Montage achtergronden OK

Het zijn ook altijd dezelfde zotten die werken heeeee.  ::)
Het zal in ieder geval de algemene presentatie van de baan enorm ten goede komen hoop ik.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#303
Vandaag trokken de 2 zelfde zotten als gisteren richting de club.

Na aankomst in de club  begonnen we met het op maat maken van de vierkante aluminium profielen. Deze komen 58cm van de achtergrondpalen naar voor te staan (niet vanuit het verzonken stuk gemeten).


Aluminium vierkante profielen op maat maken

Na montage op de fries met een schroef en wat TEC7 kon er eens proefgepast worden, dat begon al lekker te zitten en te ogen.


Proefmontage los

Met kettingen worden deze "waterpas" getrokken. Ondertussen is Rudy buiten bezig met wat slijpwerk!


Proefmontage

Toen na wat geklungel met een ledstrip en een L-profiel en het bevestigen van de fries bij de 2e bak was er plotseling licht!

1 fries monteren + ijzeren vierkante profielen + L profiel met ledstrip by AMSAC Ghent, on Flickr

Precies goed licht!

Eentje van Vanboven by AMSAC Ghent, on Flickr

Er was licht, daar drinken we enen op, welverdiend zeg ik dan!

Let even niet op het achtergrondje rechts, die moet nog volledig op kleur gebracht worden!


Daar drinken we enen op by AMSAC Ghent, on Flickr

De friezen moeten nog geschilderd worden, maar de algehele presentatie van de baan is er enorm op vooruit gegaan, zeker wanneer ze opgezet wordt op haar poten waarbij treinen op quasi ooghoogte rijden mogen we zeker tevreden zijn met ons resultaat.

De 3 andere bakken moeten nog voorzien worden van een ledstrip.

Alle friezen klaar en eentje met verlichting by AMSAC Ghent, on Flickr

Zo, terug in de bar met bak 4 van de aangeklede modules zodat er hier maandag weer rustig aan verder gewerkt kan worden.

Bak in de bar by AMSAC Ghent, on Flickr


Toedeloe!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Wat een fries en wat licht al niet doet met een baan  ;) 8)

Goed gewerkt door die 2 Gentse zotten  ;D ;D

Vergeet wel de bovenkant niet "lichtdicht" te maken anders krijg je strooilicht vanuit de zaal in je bakken op een tentoonstelling.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Prachtig werk deden jullie ! ;)

Chrisrail

#306
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

doomslu

Mooi werk en omdat dit onderwerp momenteel 'hot' is op het forum, even OFF-TOPIC: vertel eens iets meer over de verlichting.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Citaat van: SuSke op 03 juni 2017, 00:37:39 AM
Wat een fries en wat licht al niet doet met een baan  ;) 8)
Goed gewerkt door die 2 Gentse zotten  ;D ;D
Vergeet wel de bovenkant niet "lichtdicht" te maken anders krijg je strooilicht vanuit de zaal in je bakken op een tentoonstelling.

Helemaal mee eens, en vergeet vooral die laatste zin met goeie raad niet !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: OlivierV op 03 juni 2017, 00:16:58 AM

Daar drinken we enen op[/url]
Bij het zien van deze foto snap ik ineens waarom de treinen in België zo vaak vertraagd zijn. Allemaal duvels op het spoor. 8)

OlivierV

Citaat van: SuSke op 03 juni 2017, 00:37:39 AM
Wat een fries en wat licht al niet doet met een baan  ;) 8)

Goed gewerkt door die 2 Gentse zotten  ;D ;D

Vergeet wel de bovenkant niet "lichtdicht" te maken anders krijg je strooilicht vanuit de zaal in je bakken op een tentoonstelling.
Bedankt voor de tip Frans! We zullen er alvast eens over brainstormen.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 juni 2017, 05:28:51 AM
Prachtig werk deden jullie ! ;)
En dat allemaal zonder jouw hulp!

Citaat van: Chrisrail op 03 juni 2017, 10:25:16 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 juni 2017, 05:28:51 AM
Prachtig werk deden jullie ! ;)

+1

En al dat materiaal kon dat allemaal in diene zwarte camion,

Citaat van: OlivierV op 03 juni 2017, 00:16:58 AM

Aluminium vierkante profielen op maat maken



of moest ge nog achter komen met uwen fiets?   ;) ;D ;D ;D
Zelfs nog plaats over in de limosine.

Citaat van: doomslu op 03 juni 2017, 10:39:06 AM
Mooi werk en omdat dit onderwerp momenteel 'hot' is op het forum, even OFF-TOPIC: vertel eens iets meer over de verlichting.
De bak met verlichting is voorzien met een ledstrip van 5m (standaardmaat) uit de action of aldi, promo van  2 jaar terug. Ik vond deze in onze "bibliotheek" waar je veel meer dan boeken alleen kan vinden.  ::)

Deze is bevestigd met de inbegrepen dubbelzijdige tape en over 2 rijen gespannen. Beginnend op een L-profiel (om het licht naar de toeschouwer wat af te blokken) van links naar rechts, daarna steken we over en wordt er verder geplakt aan de onderzijde van het balkje waar de fries mee vasthangt. Vervolgens gaan we weer verder en steken we nog eens over om de overige 70cm terug op het L-profiel te plakken.

Allemaal een beetje als proef om te kijken wat het geeft maar het resultaat bevalt ons wel moet ik eerlijk toegeven.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

Citaat van: OlivierV op 03 juni 2017, 12:46:13 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 juni 2017, 05:28:51 AM
Prachtig werk deden jullie ! ;)
En dat allemaal zonder jouw hulp!
misschien daarmee ;D ;) Nog iets voor in het achterhoofd te houden  ;)

OlivierV

#312
Na het verder weatheren van de rails en het verder schilderen van de achtergrond vond ik dat het tijd was om enkele goede plaatjes te nemen van de bak waar ik nu aan bezig ben.

Zo gezegd zo gedaan! Dit in het licht van de huidige ledstrip die gemonteerd is.

NMBS HLE 2002 @ L43 by AMSAC Ghent, on Flickr

Groentjes.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Peter

Mooie foto, zeker omdat er een reeks 20 in de groene beschildering op staat.
Deze zie niet zo dikwijls op modelbanen
Landschap is prachtig.
Met vriendelijke groeten
Peter

sdz1976

Ziet er netjes en fraai uit  8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1