Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

AMSAC Modulebaan - "Lemur"

Gestart door OlivierV, 05 december 2014, 15:07:14 PM

Metpetergaathetbeter


OlivierV

#241
De werken gaan gestaag verder. Een tweetal weken geleden legde ik een deel van de straat aan in pluimkarton. Vandaag ging de eerste verflaag er op en eerlijk gezegd oogt dat niet slecht. Volgende week gaan we dan  weer verder met nog een stuk van de straat aan te leggen en weer wat geschilder.

Tevens moeten de rotsen aan de linker kopwand nog gemodelleerd worden.

Marc nam ook enige maten op om het tunnelportaal samen te stellen.


Rotsjes by AMSAC Ghent, on Flickr

Groetjes,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#242
Gisteren werd op de club weer verder gedaan aan de modulebaan. Op 29 mei staan we er mee in het ICC in Gent op de verzamelbeurs (een beetje dezelfde beurs als in Malle maar dan bij ons). Daarom steken we de laatste weken weer een beetje een tandje bij om wat vooruitgang te hebben gemaakt vergeleken met de editie van vorig jaar.

Ik bracht op de bermen grasjes van verschillende lengtes (6 en 2mm) aan met een opgedreven vliegenmepper en boekte hiermee volgend resultaat. Het is alvast een basislaag want er komt nog heel wat andere begroeiing tussen. Misschien stukjes gras van de andere modules ook maar eens herdoen, dit oogt veel beter dan gras dat je gewoon neerlegt.

Links zie je ook een muurtje, het staat aan het einde van de doodlopende straat waar cafe "Le Fin" komt. Er is daar ook een opening voorzien om te voet tot aan het station te geraken. Er wordt nog een trap aangelegd en een padje waarmee men via het linkse voetpad van de brug op de perrons kan geraken. In het echt geen veilige oplossing, maar een extra voetgangersbrug/trap zou het tussen de brug en tunnel heel erg druk gaan maken.


Grasjes by AMSAC Ghent, on Flickr
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#243
Alvorens het laatste stukje kon ingebed worden moesten eerst de losgesprongen rails terug vastgelegd worden. Dit deed ik met behulp van fijne nageltjes langs weerszijden van de railstaaf.
Eens dit werkje van de baan was kon het stukje worden ingebed zodat het tegen maandag muurvast zou liggen. Zodoende kan maandag ook dit stukje verweerd worden.

Laatste stukje ingebed by AMSAC Ghent, on Flickr

Het muurtje aan de doodlopende straat kreeg een verblekingskuur. Maandag gaan we er dan weer met een grijziger tint over terwijl we er proberen voor te zorgen dat de voegen redelijk wit blijven.

Nu de lijm van de dag ervoor droog is ziet het gras er ook een pak beter uit. Rondom het muurtje werd ook al wat met fine turf van woodland gestrooid om een beter effect te krijgen wat betreft de overgang naar de basislaag gras.


Verflaag nummer zoveel op het muurtje by AMSAC Ghent, on Flickr

Groetjes,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#244
Vandaag een testdagje gehad om eens de baan op te stellen met de nieuwe poten. Ook 2 leuke gastlocjes van een tof lid.


HLR 7384 & 8217 @ Lemur by AMSAC Ghent, on Flickr


NMBS SNCB HLR7764 @ Tilff by AMSAC Ghent, on Flickr

Meer prentjes volgen nog.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Panoramaprent van de modulebaan.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Koen

Knap werk :)
Ik ben benieuwd hoever jullie zullen staan tegen de volgende opendeur.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

loebaske

Zijn dat de nieuwe voetsteunen ??


OlivierV

Dat zijn inderdaad de nieuwe voetsteunen. Hiermee rijden de treinen op een hoogte van ongeveer 140cm als ik me niet vergis, pakken aangenamer als daarvoor dus.
Is een systeem van meneer Delathauwer, neemt weinig plaats in en is licht.



Koen, volgende opendeur hopen we een achtergrond + fries te bezitten en weer een heel pak verder met het landschap en de verdere aankleding. Maar voor het zover is gaan we er volgende week nog een keertje mee op stap naar het ICC. https://www.facebook.com/events/192440781134718/ of http://www.dipro.be/benl/verzamelbeurs

Weliswaar niet afgewerkt, maar vorig jaar kregen we daar toch veel positieve commentaren op ons werk. Dit jaar zijn we weer wat verder en hopelijk volgend jaar klaar?  ::)

Wie wil, zien we graag terug op zondag en is zeker welkom om een praatje te maken bij ons.

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

just4fun

Citaat van: OlivierV op 22 mei 2016, 19:18:06 PM
Is een systeem van meneer Delathauwer, neemt weinig plaats in en is licht.
En kan je dat systeem eens iets meer duiden?
Ze zien er wat plomp uit (maar dat zal aan mij liggen).
Paul

OlivierV

Citaat van: just4fun op 23 mei 2016, 12:42:08 PM
Citaat van: OlivierV op 22 mei 2016, 19:18:06 PM
Is een systeem van meneer Delathauwer, neemt weinig plaats in en is licht.
En kan je dat systeem eens iets meer duiden?
Ze zien er wat plomp uit (maar dat zal aan mij liggen).
Paul
Op deze manier zien ze er lomp uit, maar ze zijn opvouwbaar, zodoende nemen alle poten samen de ruimte van iets meer dan 1 volledige opgezette poot in beslag.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#251
Daarnet nog ne slag dooregeven met Marc.

Marc had het portaal bij en het kon even gepresenteerd worden alvorens de bermen begroeid waren. Deze week plaatst hij het definitief en zal de baan er in het ICC redelijk goed uit komen te zien.

Presenteren van tunnelportaal à la Nessonvaux by AMSAC Ghent, on Flickr


Daar we zondag in het ICC op de verzamelbeurs staan moest deze module nog snel begrast worden. Hophop een zelfgebouwde grasmaster weer in gang gezet en gas gegeven. Dit kon omdat Marc de linker en rechtermuur naast de tunnel van Nessonvaux reeds geplaatst had.

Grasjes moesten dringend groeien by AMSAC Ghent, on Flickr

Het linkse perron moest heraangelegd worden omdat er de vorige keer heel veel onregelmatigheden ingesukkeld waren. De beste truuk is naar mijn gedacht om het eerst nat te maken en daarna in te druppelen met verdunde houtlijm.


Linkerperron heraangelegd by AMSAC Ghent, on Flickr

Groetjes!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

Met alles en nog wat die moet vast gelegd worden, eerst instrijken met water/houtlijm nadien strooien en met een spray (water/detergent) nevelen (niet als het om vegetaris gaat)
en dan druppelen met lijm (water/lijm/detergent) of met een spray nevelen...simpel, éénvoudig en lukt altijd.

Bij vegetaris (statisch gras) enkel instrijken met lijm (water/lijm/detergent) de negatieve pool met een spijker in het nat plaatsen en met de positieve van de grasmaster bestrooien, verplaats regelmatig die spijker om een goed resultaat te hebben, zeker bij grote oppervlakken...


OlivierV

#253
Perron is al stukken beter, moet enkel nog een beetje opgepoetst worden.

Hier wat plaatjes van gisteren in het ICC, onlangs de mindere opkomst hebben we toch enkele goede commentaren gehad op onze baan. Ook wat betreft de hoogte met de nieuwe poten. Als je weet dat de LGB rails op ongeveer 80-85cm hoogte liggen en dat ik me voor onderstaande foto's quasi niet heb moeten bukken ...

Vanop een afstandje, ideaal om treinen te kijken.

Lemur@ICC by AMSAC Ghent, on Flickr

Sporen op 135cm van de grond. dat is best leuk om naar te kijken, zodoende kijk je veel minder op de daken van de treinen.

Een HLE28 kruist hier een trek-duwtrein met 21 en M4m rijtuigen.

We kozen ervoor om op deze beurs NMBS/Belgisch tijdperk VI te rijden, dat betekende dat de reeks 77, 57, 41, 28 ,21 ,18² en 13 zeker aan bod moesten komen, maar ook een Class 66 van Captrain of Crossrail mocht zeker niet ontbreken.

Tegen de volgende opendeur hopen we onze achtergrond met fries en eigen verlichting klaar te hebben want nu was het echt een ramp om degelijke foto's te nemen zonder flits (en een flits maakt de boel dan weer te overbelicht).

Lemur@ICC by AMSAC Ghent, on Flickr


HLR7747@Lemur by AMSAC Ghent, on Flickr
Trein met 12 Tads wagens van die winkel uit Ingelmunster. Wagens rijden prima, zijn wat zwaarder maar daardoor ideale baanligging en rijgedrag en voor de rest zijn die dingen ook prima afgewerkt.

Groet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

Is een totaal ander zicht....