De bruggen naar Altenheim - een nieuwe thuis

Gestart door PeterC, 11 januari 2014, 19:12:48 PM

PeterC

De rotsen zijn gemaakt met Noch/Woodland Scenics rotsmallen:


Afbeelding geleend bij https://hattonsimages.blob.core.windows.net

En eigen latex rotsmallen

Met een figuur/beugelzaagje aan de slag in de gips stukken en met watervaste houtlijm er iets proberen van te maken...

Groetjes, Peter


doomslu

Mooi en netjes gewerkt, Peter! Zo zien we het graag.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Bedankt voor de reacties!

De volgende dagen wordt het steunmuurtjes ed a-volonté maken.  Het mechanisch sein op de museumlijn ligt enkele meter hoger dan de de nevenlijn en die arme Preisertjes hebben toch graag een trapje...

Gips zagen en graveren, stof en vuiligheid maar het doel heiligt de middelen.


Groetjes, Peter


ERVIN

Bruggen zijn echt knap Peter , en als ik je werkwijze zo zie , gaat de rest ook zeker zo knap worden , ik ben een volger. ;)

dirver

@Peter: ziet er al heel goed uit. De rotsmallen van Woodland vind ik perfect, ik werk er ook graag mee. Misschien dat er andere forumleden hiermee hun baantje nog wat meer rotsstruktuur kunnen brengen ? Op beurzen zie je nog teveel borstelgestreken berglandschap.
Met de (model)trein was je er geweest !!

Sattrickske

Thanks voor de links!
Ik heb jouw draadje over zelfgemaakte rotsmallen eens doorgenomen, en moet zeggen dat het er allemaal heel mooi uitziet!  Je hebt misschien zelf al een oplossing gevonden voor de plasticine die hard wordt wanneer die in contact komt met rubber/siliconen.  Zoniet moet je maar eens moddeleerklei proberen (klei op oliebasis ipv. water), die is bij mij nog niet hard geworden.

PeterC

Groetjes, Peter


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

De oostkant van beide bruggen wordt afgesloten door een enorm massief (een volle muur   ::) ).

Twee afzonderlijke tunnelportalen staan in de steigers.  Een hoop Spörle gietstukken moeten worden aangepast om iets geloofwaardigs van te maken.

Ik heb de stukken los tegen elkaar gezet en ga er enkele nachten over slapen (nu toch geen tijd meer om verder te werken).  Wanneer die opstelling mij nadien nog bevalt, doe ik verder:



En een zicht vanop Preiserhoogte:





Groetjes, Peter


Metpetergaathetbeter

Prachtig werk, zond je trouwens een pm !

Groeten Peter

PeterC

Reeds een tijdje ben ik geconfronteerd met een kip of ei probleem: Om de scenery af te werken moeten de rails liggen en om de rails te kunnen leggen moet de scenery afgewerkt zijn...  Vooral rond de twee bruggen situeert zich dit probleem.  De bruggen moeten weg om onder die brug te kunnen werken maar iets verder moeten de sporen liggen om aan de tunnels te beginnen.  Omdat ik deels met flexrails werk, is het niet zo eenvoudig om telkens de rails weer weg te leggen om verder te werken...

De knoop maar doormidden gehakt en ik ga de sporen vastleggen en zorgen dat beide bruggen nog kunnen worden uitgenomen.  Om die bruggen te kunnen uitnemen mogen er op de rails geen raillassen zitten.  Probleem hoe dat dan mooi uitgelijnd blijft als ik moet wrikken met die flexrails.

Even mijn hersenen aan het werk gezet en een tooltje gemaakt waarbij twee rails zonder raillassen stevig met elkaar kunnen worden verbonden en toch eenvoudig weer kunnen worden losgemaakt.

Wat zeskant messing in de draaibank en aan de slag:



Een centraal deeltje is in de lengte voorzien van M4 draad.  Twee kopstukjes worden met een M4 inbusboutje vastgezet (om schroeven vast of los te draaien met een schroevendraaier heb ik achteraan geen plaats).  In het centrale deeltje is nog een 4mm dwarsgat geboord om de rails met een houtschroef op de ondergrond te bevestigen.  Twee stukjes overschot rail dienen als afstandhouder.



Terwijl ik toch aan het draaien was, nog een 'vasthoudertje' voor flexrail gemaakt:



Dit weekend eens kijken om een paar van dergelijke tools in serie te produceren.

Groetjes, Peter


PeterC

Het seriewerk zit erop:



De spoorleggers mogen hun loc warmstoken...
Groetjes, Peter


Geert

Die flex vasthoudertjes, is het de bedoeling dat er door dat gaatje een tijdelijk schroefje komt? Hou me op de hoogte of dit goed werkt. Zo ja, dan draai ik ook zulke hulpstukken voor mijn flex rails. (Ik ga ze wel laten draaien op het werk ...)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Het is inderdaad de bedoeling om door het gat nog een (tamelijk dikke) houtschroef te steken.  De gaten zijn 4mm (ongeveer de afstand tussen twee dwarsliggers van een K rail).
Ik hoop dat het goed werkt, anders is mijn seriewerk voor niets geweest  :o .

...Laten draaien spaart natuurlijk veel werk...
Groetjes, Peter


Sattrickske

Het ziet er al zeer degelijk uit. Ben benieuwd naar het gebruik ervan.