Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MTD moet verhuizen?

Gestart door Peter, 29 november 2012, 09:43:31 AM

Peter

Gisterenavond was de modelspoorclub MTD op het ATV nieuws.
Gilbert en.... lieten de treinen rijden en vertelden dat MTD moet verhuizen van de huiseigenaar. Naar waar wisten ze blijkbaar nog niet.
Met vriendelijke groeten
Peter

jakke

Triestig .
De clubleden zijn te bewonderen voor hun  mentale veerkracht , telkens op een andere locatie terug de handen uit de mouwen .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Gerolf

Dat filmpje is nog te bekijken via de website van atv.
Gilbert en Gerard (klinkt als een duo) zetten hun beste beentje voor  :)

De huidige locatie was tijdelijk, dat wisten we.
Het was de bedoeling dat we samen met de mensen van KMYCA naar een hangar in Edegem mochten,
maar de gemeentepolitiek (en verkiezingsresultaten) maken het moeilijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

CiteerHet was de bedoeling dat we samen met de mensen van KMYCA naar een hangar in Edegem mochten,
maar de gemeentepolitiek (en verkiezingsresultaten) maken het moeilijk.

Ja, politiek...als die er zich mee moeit kan je beter stoppen. Dat verhaal in Edegem is ook een saga op zich.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

just4fun

Ook de mensen van De Pijl in Mechelen moeten uitzien naar een nieuwe locatie.
Niet echt 'nieuws', want al een tijdje bekent maar het was pas nog te zien: http://www.vier.be/manbijthond/videos/mini-levenswerk/21884.
Paul

Jurgen

Citaat van: just4fun op 30 november 2012, 13:13:40 PM
Ook de mensen van De Pijl in Mechelen moeten uitzien naar een nieuwe locatie.
Niet echt 'nieuws', want al een tijdje bekent maar het was pas nog te zien: http://www.vier.be/manbijthond/videos/mini-levenswerk/21884.
Paul


Ik had gisteren gezien dat er iets met treintjes zou komen in Man Bijt Hond, maar ik kijk nooit naar het programma en wou er niet op wachten.
Altijd jammer als een club uit het vertrouwde lokaal moet verdwijnen, maar wat kan je ertegen doen? Ik veronderstel dat het opkopen van het gebouw door de club geen mogelijkheid is?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Koen

Wanneer gaan de gemeentelijke diensten eindelijk eens inzien dat het clubleven een belangrijke plaats heeft in de gemeenschap.
Men zit steeds maar te klagen dat de inwoners in de steden egotrippers of dat mensen eenzaam worden. Maar verenigingen die dit fenomeen kunnen tegen gaan blijven steeds in de kou staan.
Waar blijft de logica???
Wordt het niet eens hoog tijd dat men in plaats van zoveelste zinloze verspillingen in de gemeente en steden eens een oog gaat hebben voor de verenigingen? We betalen jaarlijks hopen gemeentebelastingen onder alle mogelijke vormen maar een lokaal ter beschikking stellen voor een goed initiatief? Niets daarvan. Ik vind dit echt wraakroepend!
Ik hoop dat de plaatselijke politici deze uitzendingen (ook van MTD) gezien hebben en dat ze eindelijk eens beginnen te denken. Alleen vrees ik dat de meesten van hen enkel bezig zijn met hun eigen plaatsje en met winstbejag  >:(.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

rgp

Koen,

ik begrijp je reaktie, maar - zeker vandaag - geldt de boodschap "balansen in evenwicht".
Een extra probleem is dat zowel De Pijl als MTD niet de enigen zijn die achter een lokatie aan het zoeken zijn: uit goede bron weet ik dat ALLEEN in het Mechelse er 200 verenigingen een locatie zoeken (ok niet allemaal permanent, er zijn er ook die gewoon een vergaderzaal om 2 weken zoeken) en de leden van deze clubs vinden hun activiteit zeer belangrijk.
Nog een extra probleem is dat de meeste leden totaal geen besef van kost hebben van een vereniging, zeker niet van de vaste kosten: alles moet gesubsidieerd of gratis zijn.  Ik zou bedankt aan sommige politici >:(
Als je de kosten opsomt en deelt door de leden om aldus het lidgeld te bepalen, dan zijn het plots allemaal sociale steuntrekkers, maar hebben wel de laatste loc gekocht en de nieuwste digitale centrale.
Als club moet men leren van zelfbedruipend te zijn, dan hoef je aan niemand "dank u" te zeggen en kom je ook niet onder druk te staan.

Roland

Havoc

CiteerAls club moet men leren van zelfbedruipend te zijn, dan hoef je aan niemand "dank u" te zeggen en kom je ook niet onder druk te staan.

Klopt ten dele. Maar een club heeft ook een sociale bedoeling en dat heeft de gemeente ook. Als ze een hondenclub aan een lokaal kunnen helpen dan moet dat voor een modeltreinclub ook kunnen. Ik denk dat er niets mis is als de gemeente een redelijk huur vraagt voor dat lokaal. Enige vorm van subsidie lijkt me redelijk maar gratis hoeft het niet te zijn. Als je ziet hoeveel geld aan andere prestige projecten weggegooid wordt (belachelijke stations door "beroemde" architecten waarvan we de rekening van het onderhoud nog moeten krijgen) dan is enkele euro's voor een club een goede investering.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Dag,

Havoc, ofwel ben je onwetend ofwel van slechte wil.

Lees wat ik schrijf over de clubs in Mechelen !
Een lokaal zoals De Pijl, maar ook MTD, kost algauw 450 euro/m² in nieuwbouw (er zijn op dit ogenblik geen lokalen in de publieke sector beschikbaar) kost dus aan 4% opbrengst voor de gemeente 18 euro/m² of voor De Pijl betekent dat 7200 euro + kosten per jaar.  Neem nu 50 leden dat is dan 144 euro/jaar per lid + kosten (elec, verwarming, verzekering)+modelbouw.  Het lidgeld gaat dan al snel richting 200 euro!  En dan sponsert dus de gemeente !

Wat de stations betreft: Bergen is inderdaad betwistbaar, maar als je de balansen ziet van een gerenoveerd station, dan kan je alleen stellen dat het een zeer goede investering is, of anders gezegd als het niet gebeurd, dan moet de dotatie omhoog of het treinticket.

Roland

Havoc

Neen Roland, enkel realistisch. Goed, een club kost geld en er zijn subsidies. Die komen van belastingen. Iedereen betaalt daar dus voor, maar iedereen heeft daar ook op zekere manier genot van. De ene door zijn modelclub, de andere door het parkje op de hoek van de straat en iedereen omdat ze af en toe de goot eens vegen. Anders zijn er geen clubs (behalve golfclubs misschien) en gaat iedereen klagen dat er iets moet gedaan worden aan de verzuring, loslopende jeugd of nog iets anders. Ja, het kost maar het niet doen kost geld op een andere manier. Betalen doen we toch dus zie ik er geen probleem in dat ik op die manier een deeltje van mijn belastingen recupereer.

De andere methode waar iedereen de volle rekening betaalt en er geen subsidies zijn is ook een oplossing. Maar dan moet je consequent zijn. Dus ook dat ik geen belasting betaal voor de NMBS want ik kan niks doen met hun aanbod. De pure kapitalistische manier, iedereen zelfbedruipend of dichtdoen die handel.

Ik kan je stelling begrijpen dat elke club in eerste instantie tracht zelfbedruipend te zijn en dat elke subsidie als extraatje wordt beschouwd dat meegenomen is maar niet essentieel. Maar voor sommige zaken is dat niet 100% realistisch.

Dat van die stations dat zullen we wel binnen enkele tientallen jaren zien hoe goed dat lukt. Eenmaal het nieuwe eraf en de kosten beginnen. Nu ziet het er allemaal rooskleurig uit (sell and lease-back?) maar na tien jaar?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

In elk geval moest er iemand zijn die een lokaal weet van een 400 a 500m² mag hij altijd kontakt opnemen met mij . MTD en zijn leden zullen u eeuwig danken en een  :-*

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

SuSke

#12
Jan, je bent de juffrouw en de bank vergeten  ;)

Maar alles op een rijtje, we staan weer eens voor een uitdaging maar laten ons niet uit het lood slaan.
De activiteiten op de banen zullen stilvallen vanaf medio januari  :( want dan moeten we aan het inpakken bezig zijn om alles op te bergen of terug op te stellen ergens anders.
Fingers crossed and thumbs up.

[/quote]
Ook de mensen van De Pijl in Mechelen moeten uitzien naar een nieuwe locatie....
....Altijd jammer als een club uit het vertrouwde lokaal moet verdwijnen, maar wat kan je ertegen doen? Ik veronderstel dat het opkopen van het gebouw door de club geen mogelijkheid is?
[/quote]

Als je de juiste en goede sponsors kan vinden is dat minder een probleem, maar reken maar even uit hoeveel je moet afbetalen als je een gebouw van pakweg 600m² moet kopen of bouwen. Het lidgeld zal een stukje hoger liggen dan nu het geval is voor de meeste clubs.
Wil niet zeggen dat dit misschien wel een droom is van en de oplossing voor elke club van gelijk welke vereniging ook.

Spijtig is wel dat de politiek geld en ruimte vrij heeft van zodra het iets met sport en actieve recreatie te maken heeft, maar dat clubs die een minder "actieve" recreatie bieden meestal in de kou blijven staan. Blijkbaar heeft een "minder actieve" club minder utistraling maar dat wordt dan wel tegengesproken als het aantal bezoekers op een tentoonstelling of open-deur bekijkt.
Een stille oproep aan de politiek ???  :-\
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Beste,

Suske, het gebouw heeft een oppervlakte van +/- 1000m², de prijs ligt, gezien de ligging en zelfs in tijden van crisis boven het miljoen !

Sponsoring kunt ge in deze tijden vergeten.

En je hebt gelijk: modelbouwclubs zijn niet mediageil genoeg, niet sociaal emotioneel genoeg, enfin het zijn gewone belastingsbetalers.

Roland

factageklerk

Citaat van: rgp op 04 december 2012, 11:47:36 AM
Beste,


Sponsoring kunt ge in deze tijden vergeten.


Roland

Maar geld om zuilen met hesp te bekleden,kevers tegen plafonds te plakken,katten omhoog te gooien op een trap , dat is er dan wel. De beste stuurlui aan wal (waar wij onnozelaars zelf voor kiezen :() die notabene zelf over club(partij)lokalen beschikken en dan nog eens een goeie vette dotatie krijgen als sponsoring............ (daar zal het geen crisis zijn en bespaart worden)
Ik vind het jammer wat MTD en De Pijl nu meemaken en hoop dat ze snel een nieuwe stek mogen vinden