Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

Steam.N

#660
Tja, dat had ik inderdaad onduidelijk geschreven.
ik was te lui om op mijn tablet het graden-teken te zoeken.
Volgende keer beter.

Ondertussen ben ik de miserie met die plexi bakjes wat beu.
Andere oplossing ...
Mijn etsmeubeltje ligt op de werkbank, en wordt half gesloopt ...
Hopelijk om beter uit de operatie te komen [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#661
Ets-kastje is deels uiteengeklopt, verlengd, terug in mekaar gestoken, verstevigd.
Heb er net een eerste laagje verf op gespoten, en moet er tot morgen afblijven.
Die lek-sporen van mijn vorige debacles waren geen zicht.
Nieuwe poging, proper materiaal [;)]

Plexi bakjes opzij gelegd, en enkele smalle, hoge plastic bakjes gekocht.
(daarom moest dat ets-kastje aangepast worden)
Die gaan niet lekken of barsten, ze kunnen tegen warm water, en als ik ze even niet nodig heb, kan er een goedpassend deksel op.
Voor die bakjes heb ik nieuwe beluchtingssetjes gemaakt.
Die moeten ook een nachtje uitharden.
Ook een beter en flexibel ophangsysteem voorzien voor de etsstukjes.

Dus wel niet ge?tst, vandaag, maar toch een goei stapke vooruit.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#662
citaat:
Geplaatst door Steam.N

...maar toch een goei stapke vooruit.



Zoals steeds h?.  Putte en Deinze zijn ook niet op ??n dag gemaakt (geweest) [;)][:)]
Groetjes, Peter


Havoc

#663
citaat:
Plexi bakjes opzij gelegd, en enkele smalle, hoge plastic bakjes gekocht.


Voor de producten die bij etsen gebruikt worden zijn bakjes die in 1 stuk gemaakt zijn de beste keuze. Een beetje water dat lekt is geen ramp maar 1 liter FeCl3 is andere koek...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

#664
Dat eerste lek was met FE3.
Alles smerig.  Gelukkig hebben we in de garage nog geen vloer.
Maar proper krijgen ... lukt niet.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#665
citaat:
Geplaatst door Havoc

...Een beetje water dat lekt is geen ramp maar 1 liter FeCl3 is andere koek...



Ik mag er niet aan denken [:0][:0][:0].  De 'doembeelden' van ons 'etskot' tijdens mijn schooljaren komen weer boven [;)][:)]
Groetjes, Peter


Steam.N

#666
Deze avond gekozen om een ets-test, eerder dan een tweede laagje verf op het ets-kastje.
Je moet je priotiteiten kennen, h?? [;)]

- De nieuwe potjes gevuld met nieuwe oplossingen, volgens de regels van de kunst, zonder een scheutje m??r.
- Een nieuw cijfer-stripje belicht, 1 minuut per cijfer
- Stripje ontwikkeld (2 minuten), gespoeld in water
. => tweede "5" was scherpst, dus in het vervolg 15 minuten belichten
- Voor de nieuwsgierigheid het cijferstripje ge?tst (??nzijdig, want slechts ??nzijdig belicht)
. => Bijna 2uurtjes nodig gehad !

Dus in het vervolg, bij tweezijdig belichten, 1 uurtje nodig.
En daardoor minder "geknibbel" aan de randjes, hopelijk.

Komende dagen wat meer testjes nodig.
En opwarmingselement proberen open te krijgen om wat bij te regelen, zodanig dat temperatuur op niveau kan gehouden  worden (50?  ipv 30)

Genoeg voor vandaag  [;)]
.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#667
Nu de werkweek achter de rug is, met frisse moed een nieuwe ets-poging gedaan.

Geen cijferlatje, maar de maskertjes gebruikt waar ik het een eeuwigheid over gedaan heb ...
Belichtings-, ontwikkelings- en ets-tijd gebruikt, zoals afgeleid uit vorige testjes.

Geen groot succes ...



Blijkbaar is het plaatje verschoven bij het plaatsen op de belichtingset, maar het belangrijkste stuk staat er toch helemaal op.  
Gelukkig zijn beide maskers ten opzichte van mekaar niet verschoven.
Dus het resultaat zou toch wel eens bruikbaar kunnen zijn ...

De spaakwielen zijn gewoon wegge?tst, terwijl de ets-lijnen rond het frame (wat voor mij het belangrijkste is) nog maar half aangevreten zijn ...
Ik zag het met lede ogen gebeuren, maar ik wilde in eerste instantie het frame voor de kraan-cabine, dus wat doorgebeten ...
En die etslijnen rond dat stuk namen hun tijd ...

Volgende keer dergelijke mix vermijden, blijkbaar, want het eindresultaat is maar minnekes ...
Best alleen stukken bij mekaar zetten die een gelijk etsproces nodig hebben ...
Had ik alleen die spaakwielen nodig gehad, had ik ze er mooi uitgekregen, door ze 20 minuten minder lang in het etsbad te houden.

Gelukkig is het frame inderdaad nog heel ...
Voorzichtig met een Excel mesje de naden verder doorgesneden ...



Het ziet er niet uit, maar het frame is wel stevig, en de gaatjes van 0.5mm zijn mooi op de juiste plaats met de hand geboord, zonder de ringetjes te verprutsen.
Even de vleugels recht geplooid, de asjes er eens in met enkele tandwielen ...



Een meevaller: de tandwielen passen perfect in mekaar.
Nu sta ik even ver als een maand geleden: een metalen frame, en een testopstelling van tandwielen.
Maar deze keer met een mooi geplooid frame, en met de assen op exact de juiste positie.
Al dat meten en passen op de maskers in CorelDraw heeft dan toch wat opgeleverd ...

Ik heb deze keer met hakken over de sloot de kaap genomen van het etsen.
(er zullen nog veel testjes volgen, want ik ben overtuigd dat deze techniek me veel oplossingen gaat geven ...)

Die armpjes die nog naar de hemel wijzen moeten nog afgeplooid worden.
Twee gaan de kleinste tussen-tandwieltjes vasthouden, de andere gaan omgeplooid worden om de kraan-mast dwars wat vast te houden.

Hier het eerste witte tandwieltje vastgezet met een omgeplooid armpje.
Het solderen loopt er gemakkelijk, precies, zonder het tandwieltje te beschadigen.



Deze avond nog wat verder prutsen, hopelijk geen foutjes waardoor het frame verprutst wordt.
WEL erg blij dat ik zo ver geraakt ben.  Het heeft wel lang geduurd, en ik heb veel getwijfeld, maar eindelijk kan ik terug wat bouwen. [:)]



Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#668
Voor een allereerste keer "door te etsen" ziet dat er toch niet zo slecht uit, hoor [8D]
Alles heeft wat te lang in bad gelegen omdat je bleef wachten tot er gewenste stukken ge?tst waren.
De "open" lijnen op je masker blijken wat te smal. Het etsmiddel moet vlot bij het metaal geraken, h? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#669
Dit project even terug van onder het stof gehaald ...

Lauscha seinhuis is zowat afgerond, en knutselkamer heeft een serieuze beurt gekregen (met m??r bergruimte, en het spuitkabientje goed ingewerkt, en n??n, niets weggegooid [:D]).
Ik heb zowaar plaats gemaakt op het werkblad, en heb de basisplaat voor de scrap yard terug volledig vrij gemaakt.

De opbouw van de tandwielen in het metalen frame van de kraan is gelukt, in de zin dat de asafstanden redelijk kloppen.
"Redelijk", omdat, als ik de asjes wat naar mekaar toedruk, de tandwielen in mekaar pakken.
Laat ik de asjes los, missen ze mekaar soms.
Dat verplaatsen is mogelijk, omdat de gaatjes waar de asjes doorgaan, een ietsiepietsie groter zijn dan de asjes (een tiendeke van een milimeter).
Uiteindelijk ga ik de asjes solderen, waarbij ze in de goeie positie gaan blijven staan.
V??r ik dit kan doen, moet ik nog de haspeltjes maken, waar de kabel/draad gaat opgewikkeld worden.

Om het boeltje uit te proberen, had ik enkele dagen geleden de eerder gemaakte PWM voeding er nog eens aangehangen.
Jongens, de motor schokte enorm hard.  
Had het in de kraan ingebouwd geweest, had ik geen kraan meer ...
Pulsen-regeling ... jaja ... maar dit was toch ?cht wat te veel ...
Spul opzij gelegd ... wat gepiekerd over een oplossing ...

Deze avond ging een lichtje branden:
De voeding is gemaakt om z?lf gevoed te worden met 6V.  Ik had er 12V opgezet [:I]
Een beetje TE voor die motertjes.
Deze avond nog eens met gereduceerde voeding geprobeerd:  bij 4.5V werkt de microprocessor precies nog redelijk, en draait de motor veeeeel zachter.
Nog wat schokjes, maar mogelijks zacht genoeg.

Probleem is dat de kraan-mast en -giek de schokken versterken, en de draad van de katrolletjes laat springen.

Ik heb een schema voor een alternatieve voeding gevonden:
Zes transistoren, wat weerstanden, een dubbele potmeter.  Geen hi-tech.
Misschien box ik dat eens snel in mekaar op een testprint, en check eens of ik een rustiger verloop krijg.
Misschien is het schokken eerder te wijten aan de opbouw van de motortjes ...
Zoveelste zijsprong ...
... om toch maar te slagen.  Ik ben wat koppig, en wil dit zien werken ...

Gisteren avond mijn zenuwen wat botgevierd op een nieuw bouwseltje.
Een vluggertje, maar wel eentje voor de yard:
het kantoorgebouwtje dat niet zou moeten misstaan ...



Het wordt een eenvoudig "blokkendoosje", met plat dak, goed vervuild.
Eerste muurtje ziet er redelijk uit.  Nog de deuren en het raam op 't verdiep.

Komend weekend nog eens een stapje vooruit zetten (hopelijk).


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#670
Wat vordering met het administratie-gebouwtje.



Nu de muren schilderen, dan het glaswerk er in, en dan het plat dak maken.
Mogelijks steek ik wat binnenverlichting.
In dat geval moet ik de binnenmuren donkeren, en kan ik best voor wat binneninrichting zorgen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#671
Jean,
Knap gedaan!  Welke plaat gebruik je voor je steentjesmotief?
Groetjes, Peter


Steam.N

#672
Peter,  niet zeker wie de producent is.
Ik kocht ze laatst in Houten.  Platen van 43x30 cm.
Vermoedelijk zijn ze van Goover Models.
Het is de eerste keer dat ik er mee werk, en het valt wel mee.
De stenen zijn niet op N-schaal, maar het vloekt niet te hard, deze keer.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

#673
Prachtig gedaan Jean,
Ben al benieuwd hoe het er gaat uitzien als het geschildert is.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

#674
Peter,  hier een eerste idee [;)]



De schilders hebben hun eerste toer gedaan.
Maar ze hebben wel wat spulletjes te herwerken.
Dat heb je zo, met macro-fotos.  Dan zie je weer wat mankementjes.

Ook de voegen moeten nog onderhande genomen worden.  
Maar ik zie die liever niet te erg opvallen.  
Weet nog niet goed hoe die aan te pakken.

Het glas mag er dadelijk in.  
Het plat dak is af, maar dat mag er nog niet op, want verlichting en binneninrichting moeten eerst in orde komen.

Heb de tand des tijds besteld, maar die heeft deze avond geen tijd.
Vervuiling, verwering ... Het moet nog even wachten [;)]

Al bij al vlot het toch goed.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }