Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Laser gesneden en snijden

Gestart door ToThePoint, 29 augustus 2011, 11:16:35 AM

ToThePoint

Ik merk dat er recent onderdelen voor de zelfbouwer gemaakt worden in laser gesneden karton of zo.
Dit is een interessant gegeven voor de kritische zelfbouwer, maar ik zou bij god niet weten wie wat waar hoe.

Is zulks apparaat duur ?
Waar te verkrijgen ?
Wat kan men er mee doen en wat niet ?
Laat ook uw kreatie's eens zien en licht eventueel toe hoe u het maakte.
Kortom laat ook andere proeven van deze nieuwe mogenlijkheid en verbaas ons allen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

doomslu

#1
Ik denk dat je zal achterovervallen van de prijs.

Er zijn hier echter een paar mensen met zo'n toestel en mij lijkt het een mooie optie om hen bepaalde werkjes te laten uitvoeren en ze hiervoor te vergoeden. Goedkoper dan zelf een toestel aanschaffen voor die paar dingetjes die je nodig hebt.

Zowel Paul als David hebben een bedrijf. Ik veronderstel dat ze een offerte zullen maken als je hen contacteert, maar ik laat hen graag zelf aan het woord.

E?n ding wou ik nog kwijt: het zijn beiden echte modelbouwers, vriendelijke mannen en artiesten met hun machien! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

#2
Grootste probleem van zo'n toestel (enfin, toch die waarmee je staalplaat aankan) zijn de vergunningen allerhande.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

martintje

#3
citaat:
Geplaatst door Havoc

Grootste probleem van zo'n toestel (enfin, toch die waarmee je staalplaat aankan) zijn de vergunningen allerhande.



????
Lasers waar je staalplaat mee snijdt, en lasers voor de sign industrie ( dus ook de machines die voor dit fijne werk geschikt zijn) zijn toch heel verschillende apparaten.
Zeg maar verschil toyota aygo -- MAN tientonner [:)]
En misschien ios dat in Belgi? anders, maar voor zover ik weet is in NL geen vergunnig of goedkeuring nodig om zo'n apparaat in huis te hebben, zolang het voor de arbeidsinspectie maar veilig is, maar dat geld zelfs voor de wc bril op het toilet :)
Mvg Marty

dgrr57

#4
Misschien een Craft Robo gebruiken [;)]

MARKLINRIJDER

#5
Vrienden,

Eigenlijk wil ik hier geen reclame maken, maar het kan anders even niet.  Voor beeldjes van lasers, kijk even op //www.goovercnc.bedaar heb een totaal aanbod van mogelijkheden.

Je kan gaan van een eenvoudige laser tot een meer complecere machine.

Uiteraard hangt prijs en mogelijkheden samen.

Zo komt een CO2(eenvoudige hobbytoepassingen) laser beter koop uit dan een YAG(metalen), Ook de grootte van de te bewerken materialen, maakt de machine iets meer complexer.  Een instap model hoeft echt niet duur te zijn.

Meer info of een test te verkrijgen op vraag.

Craft robo is net iets anders dan een laser, het is een snijplotter.
En dan nog specifiek voor papier, al kan er ook wat anders mee.[:)]

Grtjs,

David

Havoc

#6
citaat:
Lasers waar je staalplaat mee snijdt, en lasers voor de sign industrie ( dus ook de machines die voor dit fijne werk geschikt zijn) zijn toch heel verschillende apparaten.


Natuurlijk, maar met zo'n geval kan je ook hout etc snijden en dat zijn de machines waar ik ervaring mee heb. Probleem is dat je een behoorlijke voorraad CO2 en N2/Ar moet hebben staan. Gevolg is dat waterstraalsnijden meer en meer gebruikt wordt.

Marklinrijder, ik ben even naar je site geweest en eerlijk gezegd ik wist niet dat er zo'n kleine modellen bestonden. Langs de andere kant... enkel als ik op de GM-350N klik krijg ik meer info, de andere 3 geven 404.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ToThePoint

#7
Mja Luc dat is misschien wel zo dat het laten doen beter koop is.
Echter zoals ik heb heel veel te maken.
Als ik dat allemaal uit resin en gesoldeerde werkjes moet gaan doen krijg ik de baan misschien in dit leven af.
Langs de andere kant neem nu uw reling voor uw brug. Als men dat moet gaan doen met metaaldraad en soldeerbout krijg je nooit dat resultaat.

Alles hangt af van wat zo'n apparaat kost.
Ik heb eens gaan kijken op die site en zie nergens een prijs staan.
Er staan verschillende op en sommige zijn niet voor modelbouw geschikt vermoed ik.

Ik weet dat Luc (doomslu) en Peter (Peter) reeds dingen laten maken hebben met de laser.
Wat is het kostenplaatje ervan indien IK nu zo'n dingen nodig heb.
Wat is de levertermijn en wat dient men aan de fabrikant mede te delen ?
Reeds getekend met een of ander programma ?
Welk apparaat is nu geschikt voor onze hobby ?
Dus de karton laser. Wat is de kostprijs ervan ?

David u maakt geen reclame, ik stelde de rechtstreeks vraag.
Dit kan ik ook via mail of via PM, maar dan hebben andere bouwers er niets aan en gaat u (of iemand anders) heel veel dezelfde vragen beantwoorden.
Ik veronderstel dat er geen geheimen zijn totdusver, maar het gegeven maakt me heel nieuwsgierig.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

MARKLINRIJDER

#8
Allen,

Een CO2 laser met een vermogen van 50W en een werkvlak van 50*30 komt op net geen 5000?.  Je kan er al heel wat mee doen.[;)]
Al wat je nodig hebt is een stopcontact of 3 een plaats waar de afzuiging kan naar buiten gevoerd worden, PC en het te bewerken materiaal.  Dus mijns inziens niet echt duur.  

Een Yag, voor metaal, daar tegen, van 30*30cm komt op net geen 24000?.  Maar die machine kan dan wel weer wat meer he.

Beide machines zijn van hoge kwaliteit, als je ziet wat ikzelf en Nu ook Paulogic er kan uit halen.

Let wel op deze machines zijn uiterst gevaarlijk daar we werken met laser technologie.  De nodige veiligheids toepassingen zijn op alle machines aanwezig, zo stopt de laser als de klep opengaat, heeft elke machine een externe noodstop en water protectie.

Meer inlichten te bekomen via mail.

Verder, de site is nog maar net opgebouwd, updates volgen spoedig.

Grtjs,

David






Gizzmo

#9
Ik volg zelf ook al een hele tijd de ontwikkelingen rond het laser snijden ...
Je moet de beschikbare toestellen echt opdelen in 2 categorie?n:
De goedkopere Chinese bouwers die een overvloed aan OEM toestellen op de markt brengen waardoor ze ook steeds betaalbaarder worden. Dit begint al vanaf een kleine 1000 euro bv: http://www.ebay.com/itm/Brand-New-Desktop-CO2-Laser-Engraver-Cutter-USB-/120763659614?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c1e13355e
En hoewel deze toestellen waarschijnlijk geschikt zijn voor karton, zal je snel op zijn beperkingen stoten.
Een betere klasse lijkt me de toestellen tussen de 2500 en 5000 euro bv: http://www.ebay.com/itm/16x24-laser-engraver-cutter-machine-free-shipment-/130531472555?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e644834ab

En dan heb je de 2de categorie, de Europese bouwers vooral Duitsland waar toestellen echt op kwaliteit worden gebouwd ... deze toestellen gaan dan ook snel richting de 10.000 euro.

Ik vermoed dat de toestellen van David ook uit de eerste categorie komen, waarmee ik niet wil zeggen dat ze minder geschikt zijn voor de hobbyist, in tegen deel zelfs!

Maw. David laat het ons eens weten, vanaf welke prijs halen we zelf zo'n toestel in huis? [:p]

Edit: sorry David ik had je laatste antwoord nog niet gezien ...

MARKLINRIJDER

#10
Als proefje heb ik ik snel even de iets gemaakt.

uit styreen, 0,5mm gelaserd.

Standtijd, 5sec.

Het geeft een indruk hoe fijn het kan, reken daar dan nog bij dat het in styreen is, dat dan zeer warmte gevoelig is.[:p]




Grtjs,

David

ToThePoint

#11
Mooie dingen heren en ja uit styreen das niet evident.
Wat ik ook al merk is dat zo'n toestel ook niet evident is en men goed moet oppassen. Ik zie al BV dat de laser zelf een beperkte levensduur heeft.
Men allerlei extra's aanrekend.
Goed wikken en wegen dus !

Die CO2 is er om geen brandje in het toestel te hebben vermoed ik.
Dus lasersnijder niet in een kelder opstellen. CO2 kan dan wel eens voor een dode zorgen. Of was CO2 nu niet zwaareder dan lucht ? Soit ik wijk af.

David zegt 5000 euro (of net niet).
Als men per project dat men zou laten uitvoeren 5 euro vraagt kan ik dus 1000 dingen laten maken. Neem nu de helft extra voor onkosten electriciteit, co2 en diens meer. Dan kan ik 1500 dingen laten maken om een status qwo te hebben. mmmmmmmmmmm Men hersenen dienen dit eerst te verwerken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#12
Als ik d?e prijzen zie, zullen dergelijke toestellen nog wel een hele tijd uitsluitend voor professionelen bestemd zijn.
Zolang zal ik maar blijven spelen met mijn exacto mesjes en potje lijm [;)]
Ach, het is een hobby. En al is het resultaat niet perfect: zolang we er plezier van hebben [:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gizzmo

#13
@Jean-Paul: ik weet niet of je er komt met die 5 euro of zelfs 7,5 euro voor extra kosten ...
Als je een tekening aan bv. david kan aanleveren die 100% juist is dan kan het misschien voor die 7,5 euro (afhankelijk van het formaat)

Maar vergeet niet dat er heel wat "vooraf" werk aan te pas komt voor je een kitje hebt dat je zo kan uitsnijden. Ik vermoed dat het de eerste keren toch mis zal gaan en dat je zo al gaande weg nog aanpassingen zal moeten maken voor alles ook netjes past.
Natuurlijk hangt alles ook samen met de complexiteit van je project. Een eenvoudige vierkant met 2 ramen en een deur zal nu niet echt moeilijk zijn ... maar je begrijpt wel wat ik bedoel he.

Maar nu ben ik dus ook wel benieuwd, David stel dat ik een volledig huis/kantoor gebouw wil laten uitsnijden ... hoe ga je dan te werk?
En waar hangt de uiteindelijk kostprijs vanaf?

Greetz,


Peter

#14
citaat:
Als proefje heb ik ik snel even de iets gemaakt


Net nu ik na veel gepruts al mijn bogen voor mijn station klaar heb gekregen.[:0]
Zijn die bogen ook in halfrondprofiel?
Met vriendelijke groeten
Peter