MSM 89

Gestart door factageklerk, 05 januari 2010, 12:17:48 PM

dirkkerckhofs

Voor mij persoonlijk was het ook niet zo'n interessant nummer, waarmee ik niet wil zeggen dat het geen goed nummer was. Het zat gewoon niet in mijn interessesfeer, ttz het ging niet over de dingen waar ik nu mee bezig ben. Qua electronica ben ik een beginner, dus de twee eerste artikelen over solderen waren voor mij heel nuttig. Maar weerstandsolderen is voor mij way to far[xx(]
Hove is niet slecht en ik kan me inbeelden dat - zoals het artikel beschrijft - het een parel is die lang verborgen is gebleven. Maar moeten er daarom zoveel bladzijden aan gewijd worden?
Ombouwen van een loc durf ik voorlopig niet aan beginnen, maar dat artikel over die Marklinloc triggert me wel, zeker de laatste zinnen dat er in de toekomst een artikel zal komen om hem toch te verbelgischen.
En dat heb ik met MSM toch al een paar keer meegemaakt: je gaat de lat voor jezelf telkens hoger leggen, je wordt uitgedaagd [:p] [:p] [:p]

Dirk

Gerolf

citaat:
Geplaatst door conducteur
solderen hebben we toch al geleerd met KIS serie? Dat is toch pure bladvulling?
En, kunnen we al solderen intussen ? Laat eens zien ... [}:)]

Toegegeven, het wsa-artikel is voor sommige MSM-lezers mogelijk "een brug te ver", en het is langer dan ik verwachtte. Anderzijds heb ik al een vraag gehad om het printplaatje voor de "dimmer" te maken voor derden ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door conducteur
solderen hebben we toch al geleerd met KIS serie? Dat is toch pure bladvulling?
En, kunnen we al solderen intussen ? Laat eens zien ... [}:)]




Aha, touch?.
Ik dacht net hetzelfde, maar dacht deze keer gewoon te zwijgen. Maar nu het dan toch gezegd is...

Ik heb het nog steeds niet geprobeerd. Voor mij is zo'n herhaling dan ook goed. Het kan er alleen maar duidelijker door worden.




Verder vind ik dat Hove niet te lang is. Het is een modelbaan als een ander en is tot in de puntjes afgewerkt.
Er zijn banen die minder afgewerkt zijn en evenveel pagina's krijgen, dus verdient Hove zeker het aantal pagina's dat het gekregen heeft.

De M?rklin loc is ook wel interessant. Allen moet je wel onthouden dat je geen garantie hebt op je decoder als je die zelf ingebouwd hebt. Toch niet van M?rklin uit, je handelaar kan eventueel wel een geste doen.

Voor de rest moet ik het nummer nog eens open slaan. En dat zal ik nog wel eens doen ook, maar niet nu.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

vandomm

Natuurlijk is MSM een schitterend maand- en naslagwerk . Voor mijzelf echter vind ik dat het spoor/trein te centraal staat . Wat ik wil zeggen is,  dat er best wat meer geschreven mag worden over het bouwen en de scenery .

Natuurlijk worden er bij een baanbeschrijving vele details besproken maar ik zou graag wat meer bouwtekeningen willen zien met
de afmetingen , welke soort kwasten bij  welke techniek bv. waar komen de strepen vandaan',  foto's van aparte gebouwtjes .

Nu zullen er natuurlijk lieden zijn die zeggen " dat weten we allemaal al " , maar de overgrote meerderheid heeft daar wel behoefte aan .

Aparte technieken worden nu nog enkel door een kleine groep mensen gebruikt.

Let wel dit is geen kommentaar maar opbouwende kritiek .
Cees .

just4fun

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Toegegeven, het wsa-artikel is voor sommige MSM-lezers mogelijk "een brug te ver", en het is langer dan ik verwachtte.

Ondanks dat ik 'solderen' als broodwinning gedaan heb en dus best wel weet hoe dat moet gebeuren, is dit toch een zeer interssant artikel. Ik hoop ooit in de (verre?) toekomst wel eens een loc, of wagen, of ... in elkaar te solderen, dan is een WSA een handig toestel en zal ik dat met zeer gepaste aandacht doornemen.
Trouwens, het artikel van Tony ging eerder over solderen van electronica-onderdelen, dacht ik. Niet dat de techniek anders is bij het in elkaar steken van bv een loc, maar toch ... En zeker geen WSA.

Verder lijkt het me toch wel een nummer als alle andere, de ene keer zit zo'n blad dichter bij je eigen interessesfeer dan de andere.

Paul

Guy Van Meroye


Beste forum/MSMlezers,
Als redactiechef vind ik  het iedere maand boeiend de reactie van enkele MSM-lezers te vernemen. Al is dit slechts gemiddeld slechts een 2% van het totale lezersaantal, toch geeft dit wel enige feedback.

Niet ieder nummer kan voor de "gemiddelde" lezer even interessant zijn. Nochtans probeer ik voor ieder wat wils te bieden, zowel de beginnelingen/aanvangers als de oude rotten in het vak moeten er iets aan hebben. Maar ieder heeft nu eenmaal zijn eigen interesses en zijn eigen voorkeuren. Ook ieder nummer van Miba of Loco Revue is vanuit mijn persoonlijke interesse niet even interessant.

Wat de lengte van sommige artikels betreft, inderdaad ze vallen soms lang uit. Maar dit is mijn inziens nu juist een van de sterke punten van MSM, dat er plaats wordt geboden om dingen uit te diepen (solderen) of om ze stap voor stap toe te lichten (brug H&P).Ze bieden een echte leidraad voor wie het wil nabouwen. Op deze wijze wordt MSM op lange duur ??n groot naslagwerk.

Lange artikels zijn zekers niet bedoeld als bladvulling, er is voldoende aanbod, ik probeer enkel een evenwichtig nummer samen te stellen. De reportages over Exporail en Rijswijck waren inderdaad kort, maar dit was enerzijds te wijten aan te weinig goede foto's  en tekst(Parijs), en anderzijds aan te weinig interessant (Rijswijk).


Maar om terug te komen op een aantal opmerkingen, misschien is het tijd om eens een lezersenquete te houden? Kan ieder aangeven aan wat er teveel en aan wat er te weinig aandacht wordt besteed, of hoe de 84 pagina's waarover we maandelijks beschikken moet gevuld worden.
Gaat de voorkeur uit naar meer maar kortere artikels,meer aandacht aan buitenlands rollend materieel, meer modelbaanreportages(twee tot drie per nummer?),minder algemene modelbouw genre weerstandssolderen, enz? Uiteraard sta ik open voor iedere realistische suggestie.

Niets belet evenwel om op het forum reeds te starten met een soort van rondvraag (iets voor de collega's moderatoren wellicht). Ik ben alvast benieuwd...
groetjes
Guy

 

Stoiycas

Beste redactie,

Ik lees hier dat jullie ook een tijdschrift uit brengen.
Is dit een maandelijks tijdschrift?
Pas op ik heb juist op pagina een de laaste pagine gekeken op dit forum gedeelte.[:I]
Ben nieuw en surf van het ??n naar het andere.

Eddy
 

conducteur

citaat:
Geplaatst door Stoiycas

Beste redactie,

Ik lees hier dat jullie ook een tijdschrift uit brengen.
Is dit een maandelijks tijdschrift?
Pas op ik heb juist op pagina een de laaste pagine gekeken op dit forum gedeelte.[:I]
Ben nieuw en surf van het ??n naar het andere.

Eddy


Het forum is een aanvulling op msm. En solderen? Dat kan ik goed hoor!(had 10/10 voor soldeeroefeningen op school in pv. elektriciteit)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Stoiycas

Beste redactie,

Ik lees hier dat jullie ook een tijdschrift uit brengen.
Is dit een maandelijks tijdschrift?
Pas op ik heb juist op pagina een de laaste pagine gekeken op dit forum gedeelte.[:I]
Ben nieuw en surf van het ??n naar het andere.

Eddy

Ja. Kijk HIER.

MickeyMouse

Guy,

Persoonlijk vind ik de mix van onderwerpen in MSM wel goed. Er is voor elk wat wils, natuurlijk de ene maand iets meer voor de ene en de andere maand iets meer voor de andere. Dit is nu eenmaal eigen bij de uitgifte van dergelijke tijdschriften. Ook in andere (vak)gebieden is dit zo. Voor degenen die het elektronicatijdschrift Elektor (vroegere Elektuur) kennen, daar is dit net zo.

Eigenlijk is dit hetzelfde voor de lengte van de artikels. Voor sommige is een lang artikel met alles in detail getoond en uitgewerkt een plezier, anderen voor wie het niet zo interessant is (geen interesse of reeds onder de knie hebben) is dit bladvulling. Ook dit is eigen aan dergelijke uitgaves, en weinig aan te doen.

I.v.m. meer aandacht voor buitenlandse modellen: aandacht daarvoor mag/moet er natuurlijk zijn. Maar is het niet logisch dat de nadruk van een Belgisch magazine vooral op de thuismarkt ligt? Er zijn ongetwijfeld buitenlandse magazines die veel beter geplaatst zijn om daar aandacht aan te besteden. Iemand die Duits rijdt zal zich dan waarschijnlijk ook wel abonneren op een dergelijk Duits magazine.

Samengevat zou ik zeggen: doe zo verder, en mensen, onderschat vooral niet wat het inhoud om iedere maand dergelijke uitgave in mekaar te boksen. Dit is niet te onderschatten. Iedere maand hebben we een hele reeks artikelen die toch maar moeten geschreven, ge-layout worden e.d.m.. Vele andere tijdschriften bestaan soms voor meer dan de helft uit reclame. Hier is dit niet het geval, en dat is zeeer positief.

Geert

Pol

Ik heb vooral het artikel van Station Hove eens goed gelezen. Ik vond het echter wel jammer dat er hier geen plannetje met afmetingen bijzat zoals dat bij sommige andere artikels al wel ooit het geval geweest is. Misschien kan men daar eens een goede gewoonte van maken??? ('k Snap wel dat het een heel werk is hoor!)

Groetjes
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

just4fun

citaat:
Geplaatst door conducteur

... die brug, mooi om te tonen, maar 8 bladzijden lang? das 1/8 ste van t boekske ...


Nog even een bedenking bij zo'n soort artikels.
Deze zie ik namelijk niet als 'exact na te bouwen', maar eerder als 'hoe heeft een ander het gedaan' om eventueel in eigen dingen dezelfde technieken te kunnen gebruiken (of misschien juist niet [;)]).
Zo ben ik nu (heel traag) aan met bouwen van een goederenpakwagen, zoals verschenen in 'ons boekske', om de technieken te 'proeven'. Maar ik weet nu al dat ik 'ooit' een eigen wagen ga bouwen, vertrokken van een plan.
Paul

loebaske

Is niet altijd gemakkelijk om voor iedereen goed te doen...
Nu wat dat WSA solderen betreft; ben zowat een beetje op iedere markt thuis, en WSA was toch wel een beetje buiten men kennis  [:p][:p]
Als je zoiets leest probeer men toch te begrijpen wat men er kan mee doen in modelbouw, heel veel veranderd als men dit eens in de praktijk ziet wat men er kan mee doen... dat was net zoals over etsen van messing.

Vaak word gezegd "waar is hij mee bezig" op Gerolf bedoeld, over alle creaties die Gerolf realiseerd, tenslotte wil Gerolf aan ons leren dat we dit ook kunnen door deze technieken aan ons te leren.
En om alles duidelijk te maken moet men alles van bij het begin beginnen, wat niet altijd bij iedereen in goede aarde valt.
Probeer hier enkel ??n en ander duidelijk te maken[:)][:)]

Rochevalien

Ik vindt het huidige concept van msm vrij goed al is het zeker niet slecht om eens te polsen of er hier en daar niet wat bijgestuurt kan worden.
Artikels over algemene vaardigheden zoals solderen moeten zeker kunnen want er valt nogal wat over te zeggen.Een artikel over een wsa sluit daar dan ook mooi op aan.Het werken met een wsa maakt v??lmeer mogelijk dan met een gewone bout mogelijk is.  
Dat zo'n artikelreeks dan wat lang wordt moeten we er maar bijnemen,zoiets kan je niet op 3 blz afhaspelen.
Hetzelfde kan je zeggen over het H&P bruggetje ,veel mensen (waaronder mezelf) hadden daar anders nog niet over gehoord,laat staan gebouwd.
Waar men w?l eens werk van zou mogen maken is een baanplan (of tekening)bij elke baan.Niet dat ik dat zelf zou kunnen maar er   moeten toch mensen zijn die dat onder de knie hebben.
Wat ook zou mogen zijn besprekingen over niet-Belgisch rollend materieel.Neem nu die franse "duikboot" van MISTRAL ,bangelijk machien toch? maar heeft nooit in Belgie gereden,zelfs niet tot aan de grens maar is dat een reden om dat niet te bespreken?
Het artikel over HOVE is inderdaad 8 blz lang,maar hoe komt dat?
Door de grote van de foto's want zoveel tekst is er niet bij.
Van mij mag dit gerust zo blijven,vroeger hadden we foto's op postzegelformaat en daar zag je amper wat op.
Dit is v??l beter gedaan als toen.
fremo:als je dit artikel gelezen en bekeken hebt weet je waar fremo voor staat en hoe men er werkt,missie geslaagd.
Misschien kan men nog wat andere modulaire systemen op dezelfde manier aan bod laten komen,er zijn er zoveel.
Andere schalen/spoorbreedtes mogen ook eens aan bod komen,smalspoor?
wie kent dat? wat is het verschil tussen HOe, HOm ,0n30,O-14,O-16.5? en hoe vertaald zich dat naar een baan toe?

GERRIT




Gerolf

Eindelijk wordt er nog eens "deftig" over de INHOUD van ons lijfblad gediscussieerd [8D]
@Guy: lezersenquete - prima idee - wie stelt de vragen op? (via pm wellicht beter te organiseren [;)])
@loebaske: ik snap je wel, en ja - ik probeer alles grondig uit te leggen als ik denk dat het nodig is - maar 3 keer mijn naam in ??n zin [:I] [:D]
@rian: 10 op 10 - dat wil ik zien [8]
@Stoiycas: blijven lezen, en een abonnement overwegen [^]
@just4fun: WSA alleen voor loc/wagenbouw? Jammer dat de praktijk pas in MSM90 staat. Ik gebruik dat machientje sinds ik het heb ?rg vaak.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw