Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

DCC tram laten rijden met M

Gestart door Fretbol, 01 januari 2010, 11:38:00 AM

Fretbol

Hallo iedereen,

Een vraagje voor de digital-kenners onder ons:

Sinds kort heb ik een gelijkstroom model van een belgische tram in mijn bezit. Deze tram zal rijden op een eigen traject met Hom rails. Je zou het dus kunnen bekijken als een kleine (tram)modelbaan binnen de gewone modelbaan.

De tram wil ik gaan voeden via de bovenleiding enerzijds, en de verbonden railstaven anderzijds.

Deze tram had ik graag bestuurd met dezelfde apparatuur als mijn treinen. Mijn modelbaan wordt momenteel bediend met de traditionele M?rklin Digital apparaten (6021) en een pc met Koploper.

Ik heb ook nog een M?rklin Central Station 2 die ook het DCC protocol ondersteunt.

Als ik het goed begrijp moet het mogelijk zijn om - als de tram uitgerust wordt met een decoder - de tram te laten rijden via de M?rklin 6021 of CS2? De motoren in vele 3rail-locs zijn immers ook gelijkstroommotoren?

Of zie ik hier iets over het hoofd?

Fretbol ;)

conducteur

Je moet ervoor zorgen[;)] dat je een multiprotocoldecoder hebt. (viessmann bv. of lenz,.....)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Kees-Jan

Je geeft het antwoord zelf al.

Een centrale die DCC spreekt daarbij volstaat een DCC decoder.

Multi mag maar hoeft niet (nu zijn de meeste decoders dit al standaard).

Kees-Jan

INFO

Fretbol,

In je Tram zet je een decoder die het Motorola format van Marklin begrijpt om hem aan te kunnen sturen met de 6021 van Marklin.
De decoder moet geschikt zijn om een gelijkstroom motor aan te kunnen sturen.
Dus alle marklin decoder voor de zogenaamde hoogvermogens motoren zijn geschikt.

Marklin 60760.
Marklin 60901.
ESU Lokpilot
Uhlenbrock decoders
En nog vele vele andere.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Fretbol

Bedankt voor de info, hiermee kan ik verder [:D]

Ik heb hier inderdaad een CS2 staan die het DCC protocol ondersteunt, dus dat moet zeker lukken.

Als ik echter de tram kan besturen via de 6021 kan ik de trambaan ook met de pc en Koploper bedienen.

Ik denk dat ik volgende week maar eens een ESU Lokpilot ga halen.
Hoe ik de decoder precies moet inbouwen zal ik nog even goed moeten bekijken maar dat zal wel in orde komen [:)]

Bedankt,

Fretbol [;)]

delano

ik heb hier een vraagje ik heb een loc die gelijkstroom is met dcc en ik wil die op men central station 2 wille laten rijden men cs2 heeft dcc mogenlijkheid moet ik dan nog iets met men loc doen ombouw ofzo groetjes delano[:p]