Wat vinden jullie van rijtuigen op schaal/op 1/100

Gestart door conducteur, 06 december 2009, 17:12:48 PM

conducteur

Wat vinden jullie hiervan?
Ik ben voor rijtuigen op schaal 1/100 omdat je dan
1) veel plaats wint (dus bijgevolg eventueel een rijtuig meer kan hangen)
2)Het afschuwelijk is als rijtuigen op schaal door krappere bogen moeten...
2)Het voor mij voldoende is dat je de vorm erin kan herkennen, en dat dat niet op 5 mm nauwkeurig moet zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sicco

#1
Nou omdat je erom vraagt:
1 - je kan ook een rijtuig minder aan de loc hangen
2 -  krappe bogen zijn lelijk, ik zou zeggen doe daar wat aan in plaats van het materieel fout te maken omdat het spoor fout is
2bis (waarom geen 3) - maar dat is toch geen reden om 1:100 te hebben? Ik ben niet zo kritisch DUS wil ik iets dat fout is terwijl het ook goed kan?

1:100 is gewoon geen gezicht, net een frisdrankblik dat samengeperst is. Bovendien past het niet bij de rest dat wel 1:87 is.

Rijden met 'M?rklinbochten- en wissels" en 1:100 rijtuigen is treintjes spelen, ook helemaal goed en prima als je dat verkiest en praktisch als je dan weinig ruimte hebt, maar de serieuze verzamelaar gruwelt ervan.

Maar dat is mijn mening, laat iedereen verder gewoon maken wat hij leuk vind.


conducteur

#2
Ik probeer altijd minimaal 42 cm aan te houden in de zichtbare delen, en nog is het geen zicht.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

rixke rail

#3
Ik heb alles wat 1/100 (M en R) was verkocht, ik ben het volledig eens met Sicco. (Wordt dat trouwens nog gemaakt ?)
Als je niet genoeg plaats hebt voor H0, ga dan voor N of zelfs Z.
Zo simpel is het ! Laat het spervuur maar komen !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

itchy

#4
Mijn gedacht: beide opties (1:87 en 1:100) hebben bestaansrecht.  Persoonlijk kies ik voor de 1:87 modellen (meest waarheidsgetrouw) en ik probeer mijn baan (die momenteel nog volledig imaginair is [;)]) hierop af te stemmen.  Dus geen (te) kleine boogstralen.   De 1:100 modellen vind ik echt te gedrongen... Maar nogmaals: ieder zijn smaak!
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

itchy

#5
42cm boogstraal is toch niet zo heel veel? Voor vele 1:87 rijtuigen is dit de minimaal benodigde boogstraal.

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik probeer altijd minimaal 42 cm aan te houden in de zichtbare delen, en nog is het geen zicht.

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Peter

#6
Roco maakt nog altijd 1:100 modellen terwijl Fleischmann en M?rklin ook verkorte modellen hebben. Maar zoals Sicco zegt, het is geen gezicht deze rijtuigen achter een lok die wel op schaal is.
Neem dan liever een wagen minder en (indien mogelijk) grotere bochten of....neem kortere rijtuigen zoals de L de M en de K rijtuigen
Met vriendelijke groeten
Peter

factageklerk

#7
Wat ik niet begrijp is dat Marklin nog steeds op schaal 1:100 en nu 1:90 (verbeter me als ik fout ben)produceert , terwijl hun inox TEE rijtuigen wel perfect op 1:87 zijn en deze kunnen wel moeiteloos door 36cm bochten kunnen rijden. Mijn mening als je rijtuigen op 1:87 kunt produceren die door een 36cm bocht kunnen, dat ze die dan produceren ipv. halsstarrig ze op 1:100 te blijven verder gaan. Ik vind rijtuigen op 1:87 ook mooier....... ik heb hier ook materiaal van andere fabrikanten rondbollen op schaal 1:87 en die nemen de kleinste bochten ook zonder problemen.
 

Ludwig

#8
Hier ook geen 1/100 meer.
Ik vind het ook geen zicht meer.
Maar het is soms moeilijk te weten te komen of het model 1/100 of 1/87 is.
Vooral voor oudere uitgave.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Jurgen

#9
@ Sicco: Rijden op M?rklinwissels en bochten is spelen met treintjes? Zijn die mensen minderwaardig ofzo? Voor mij zijn dat evenzeer verzamelaars als iemand die daar geen gebruik van maakt. Maar dat is mijn mening natuurlijk.

Mijn gedacht over schaal 1:100? Moet kunnen, maar dan wel als alles op schaal 1:100 zou zijn. Je kan ze niet samen inzetten met rijtuigen op schaal 1:87 want dat vloekt.

Verder dacht ik dat de nieuwe schaal bij M?rklin 1:93,5 was ofzo. Er was ook een uitleg voor, maar die ben ik vergeten. Rijtuigen van M?rklin komen er al een tijdje niet meer in bij mij, tenzij ze op schaal 1:87 zijn zoals de M2 rijtuigen. Anders laat ik het gewoon staan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Sicco

#10
citaat:
Geplaatst door Jurgen

@ Sicco: Rijden op M?rklinwissels en bochten is spelen met treintjes?


dat is mijn mening en daar werd om gevraagd. Dat mag nog h?, een mening hebben, als je daar om wordt gevraagd?

citaat:
Zijn die mensen minderwaardig ofzo?


zucht, daar gaan we weer. WAAR zeg ik dat, dat is een conclusie die JIJ trekt. Ik zet er nota bene nog bij dat dat helemaal prima is als mensen dat zo willen. Blijkbaar zijn er hier mensen die elke mening of reactie die ik hier geef schijnbaar bedoeld is om mensen belachelijk te maken. Ik ben dat volkomen onnodig op de man spelen van die mensen ZO VERSCHRIKKELIJK SPUUGZAT aan het worden omdat het volgens mij door enkelen hier heel bewust overal bijgezocht wordt, dat als het nog ??n keer gebeurt ik hier voorgoed niet meer reageer. Laat mij en anderen toch eens in mijn waarde!

Kees-Jan

#11
Om de puntjes eens op deze oeverloze en mijn mening onzinnige draad te geven:

Het zijn geen schaal 1:100 rijtuigen.............................

Het zijn rijtuigen in de schaal 1:87 met een lengteschaal van 1:100.

[:p]

Kees-Jan

NB Hee Jongens ga wat nuttigs doen, ga bouwen of rondjes rijden!


Roderik

#12
Euh... Nog even wat meer puntjes...[}:)]

Britse TT-schaal is 1 op 101,nogwat (daar heet dat 3mm-scale) maar dat wordt afgerond op 1/100.

Lijkt me interessant om eens een trambaantje in te proberen. Rekent ook heel handig.[8D] Qua sporen kan je al weg met N-schaal. Die ene millimeter gaat het verschil niet maken...
Always be modelling!

factageklerk

#13
Gaan we AC/DC weer draaien jongens ? Laten we toch genieten van onze hobby in al z'n aspecten en wat voor iedereen individueel mogelijk is (ruimte beschikbaarheid,financieel..)
 

ysbeer

#14
En wie vraagt dat .
Onze jongen met ideen over de ouderen.[:D][:D]
_________________________________________________________________________________________
citaat conducteur
analoog is volgens mij niet meer van de 21ste eeuw (men draait ook geen 33-toerenplaten niet meer h??

-----------------------------------------------------------------------------------------
moet ik nog meer schrijven ?????????[:p]
wim