Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

we blijven twijfelen

Gestart door edwintje, 29 november 2009, 13:25:21 PM

edwintje

bedankt voor de reactie[:)]

ik zal uw raad eens opvolgen een een dagje in het station door brengen om te zien hoe alles in zijn werk gaat,hoe dan ook denken we te werken met een middelgroot station,en zeker een locdepot met veel rangeer mogelijkheden en schaduwstations voor meer verschillende treinen op het spoor te krijgen,en de baan zal waarschijnlijk zich situeren rond onze belgische ardennen,dus er zal gewerkt worden met 2 hoogtes,das zo'n meetje onze droombaan, waarschijnlijk wordt het fleischmannbaan(2-rail) met profirails met het dcc-systeem.Nu nog eerst en vooral een goed baanplan zien te krijgen en dan zijn we vertrokken.

vriendelijke spoorse groeten detlev en edwin[;)]

mini-bs

tja Wim,

als je al in de jaren 80 bezig was heb je veel met hoge flenzen hoor, en flenzen afdraaien waag ik me niet aan - ook niet bij ombouw naar 2-rail DC - dus toch wel een 10-tal Maerklins hier op 2-rail [8D]. Maar ik wou die mens hier warm maken voor Setrack.
 

T03

Edwin,

ik zie hier net, in een ander draadje van jou, dat je 2 jaar lid bent geweest bij de club Locomatic in Zwevegem. Ik zie op hun site dat ze daar analoog en digitaal rijden, misschien moet je is terug contact met hen opnemen en polsen naar hun tevredenheid over hun systeem.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

edwintje

hey marc,

locomatic zou volgens mij, niet meer bestaan.Heb gebeld naar hun telefoonnummer en kreeg te horen van een zoon,dat de vader er mee gestopt is,kan iemand dat bevestigen dat deze club is gestopt met zijn activiteiten, nogthans hadden zij ook 3 prachtige modelspoorbanen.

vriendelijke spoorse groeten detlev en edwin[;)]

T03

Edwin,

of ze nog bestaan weet ik niet.
Spijtig als dat zo is.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

just4fun

citaat:
Geplaatst door T03

... of ze nog bestaan weet ik niet ...


Google leert me dit: http://www.locomatic.eu/
Of ze nog actief zijn ...?
Paul

n/a

Hallo,

Wij bestaan dus wel nog maar onze website is momenteel aan verbouwingswerken toe.
Als jullie verder op deze forum kijken zullen jullie wel onze opendeurdagen tegenkomen
die doorgaan op 17 en 18 april.

mvg Francis

Memling

Hallo,
Een goede tip alvorens met een modelbaan te beginnen is zich eerszt afvragen , wat wil ik en wat kunnen we?

Wat je wilt?
- Spoorweg, landschap, rangeren, oppervlakte, land, maatschappij, tijdperk, ...

schaal,  HO, N, I, ...

Wat kunnen we?
- M?rklin is veruit het bekendste systeem en is zeer eenvoudig aan te sluiten.
Met keerlussen, of verborgen achten in uw sporenplan zal je nooit problemen hebben.
Ook indien de baan op een stoffige omgeving staat zal er steeds kunnen geredenworden.

Maar het moet gezegd, velen zijn met M?rklin begonnen en eens ze de Hobby , de realiteit wat exacter willen, dan schakelen de meesten over naar het gelijkstroomsysteem.

Geen te lompe sporen meer, Geen puntjes in het midden,
realistische wissels , en GEEN slepers meer onder loks en wagens.

Maar kunnen we de wereld van plus en min op de sporen wel aan? maken we geen kortsluitingen op de wissels, ....

Spreek voornamelijk met verschillende modelbouwers en luister hoe zij zijn begonnen. Laat je niet verleiden om meteen de mooiste (meestal de duurste) modellen en besturingen te kopen als starter.

Veel succes en voornamelijk plezier met je hobby

spoorse groeten

Memling

centauri167

citaat:
Geplaatst door edwintje

hey gerolf;[:)]

inderdaad je hebt gelijk,het is de vierde keer dat ik een draadje zet over dit onderwerp.Detlev en ikzelf vinden het zeer moeilijk om het juiste merk te vinden waar we moeten mee beginnen.Marklin bestaat 150 jaar toch een toon aangevend merk, fleischmann bestaat 120 jaar die ook zeer goed matriaal leverd, dan zijn er nog roco piko enz.......Allee het is een grote investering en we zouden graag het beste matriaal hebben om mee te werken.We hebben een redelijk groot budjet tot onze beschikking.Ik weet het we moeten er eens uit geraken,daarom stellen we ook deze vragen op het forum,wij zijn beginners en kunnen veel op steken van jullie ervaringen op modelspoorgebied[;)]



Als ik van jullie was, zou ik me persoonlijk niet direct wenden tot Marklin of Fleischmann. Waarom ? Ten eerste zijn ze beide ( net als roco ) overkop gegaan of moeten overgenomen worden omdat ze het alleen niet meer konden halen.
Kwaliteit van vroeger is geen garantie voor het heden.

Je kan beteer eens kijken naar kleinserie-fabrikanten als een LS Models, een Vanbiervliet met zijn B-models, de 2-tjes van Jocadis, ...
Dit zijn allemaal parels met de huidige vereisten.

De sporen dan, persoonlijk gebruik ik die van roco, goede prijs/ kwaliteit, maar ook van de peco sporen hoor ik niets anders dan positieve zaken.

Een digitale centrale dan, een Roco centrale is zeker een goede beginners-koop, achteraf kan je dan bv. een ecos centrale kopen.

En een persoonlijke opmerking. Veel van de extra of algemene vragen die je/ jullie stellen kan je zelf beantwoorden als je iets meer research doet over de verschillende onderwerpen. Zonder die research ga je anders, als je eenmaal echt begint, meer tijd doorbrengen met het stellen van vragen hier dan de echte bouw.

edwintje

Beste centauri167[;)]

Bedankt voor de reactie,we proberen zoveel mogelijk op te zoeken op het forum en in ons magazine,maar als leken in het vak stellen we toch graag enkele vragen,de opstart van de baan zal waarschijnlijk in september gebeuren.Zo hebben we nog enkele maanden om zoveel mogelijk informatie te verkrijgen,en op ons forum hebben we al veel bijgeleerd,waarvoor onze algemene dank aan allen die op onze vragen reageren.

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]

ysbeer

Door gaan met zoeken tot het beste en meest mooie hebt gevonden???
Als je dat doet rijdt er over 10 jaar nog geen trein.
Bedenk wat je wil.
Er zijn grof weg twee keuze.
1 Een baan die sterk is,altijd(?)rijdt.Waarbij je loks van de tafel kunt laten vallen.
Maar die weinig natuurgetrouw is,en ook niet echt goedkoop
En maar een merk heeft (dus merk weg,op zijn minst problemen)

2 Een baan die natuurgetrouw is(zo goed mogelijk).
Maar die iets minder val en gooi ongevoelig is.
Soms iets lastiger wat electro betreft.
Maar waarop 10 tallen merken rijden van even zo veel merken.
die kwalitatief niet voor dat ene merk onder doen.

Belanrijk is nu te kiezen 1(marklin)of twee (de rest)
Als je die keuze hebt gemaakt moet je bij twee nog de rail leverancier kiezen.
Daar over vraag je dan hier of lees je wat er alzo geschreven is.(hier)
In beide gevallen denk je nog niet aan loks en wagens.
dat komt later wel.
Nogmaals als je absoluut save wil kiezen en alle in en outs daarbij betrekt ben je oud en versleten zonder ooit een baan te hebben gemaakt.
wim

Eres

Ik ben zelf nog maar een beginner en moet dus ook veel leren Maar Marklin zou ik zeerz eker niet nemen Met Fleischmann/Roco etc etc heb je veel meer mogelijkheden

Van Marklin wil ik persoonlijk niets verkeerd zeggen Ik heb vroeger dit merk gehad en was er heel blij mee De kwaliteit is goed maar de mogelijkheden beperkt

Als je van alle markten thuis wilt zijn en goede kombinaties wil maken zowel analoog als digitaal dan weet je Roco/Fleischmann/Piko etc

Wim