Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

we blijven twijfelen

Gestart door edwintje, 29 november 2009, 13:25:21 PM

edwintje

hey collega's;);

wij hebben een moeilijke start,we weten niet goed met welk merk en systeem we gaan werken.Detlev wil rijden met fleischmann,roco enz....en digitaal.Ikzelf ben grote voorstander voor digitaal te rijden met marklin.Detlev vreest dat er weinig mogelijkheden zijn met marklin,minder verschillende locs van andere merken die op marklin kunnen rijden.Wat denken jullie,een ding zijn we zeker van we gaan voor schaal HO,en digitaal.

Vriendelijke spoorse groeten detlev en edwin;)

ysbeer

citaat:
Geplaatst door edwintje

hey collega's[;)];

wij hebben een moeilijke start,we weten niet goed met welk merk en systeem we gaan werken.Detlev wil rijden met fleischmann,roco enz....en digitaal.Ikzelf ben grote voorstander voor digitaal te rijden met marklin.Detlev vreest dat er weinig mogelijkheden zijn met marklin,minder verschillende locs van andere merken die op marklin kunnen rijden.Wat denken jullie,een ding zijn we zeker van we gaan voor schaal HO,en digitaal.

Vriendelijke spoorse groeten detlev en edwin[;)]



Ik zou je zeker niet marklin aanraden.
Als eerste heb je maar keuze uit een soort rail,nu niet direct de mooiste maar daar kun je over twisten.
Loks van Marklin zijn stevig,dat is een feit,maar ze niet altijd 100% modelgetrouw en daarbij ook nog eens duur (of laten we zeggen duurder)
Loks van ander merken kun je meestal ook krijgen voor het marklin systeem.
Dat is lang niet altijd een lok die perfect op marklin rails rijdt.
Marklin heeft een digitaal systeem wat alleen marklin maakt,erg universeel is het dus niet.
Technisch is er weinig op aan te merken
Ja en dan marklin zelf,ze zitten in zwaar weer en of ze overleven blijft de vraag.
Ik denk niet dat dan meteen alles van de markt zal verdwijnen ,maar zeker weten doe je dat nooit.
Samenvattend
Wie nu nieuw begint zou ik nooit marklin aan raden maar een twee rail merk (roco,fleischman,piko enz)en het digitaal systeem DCC.
DCC heeft veel fabrikanten, is niet merk gebonden
2 rail is ook universeel verkrijgbaar,ook de echte modelbouw rails.
2 rail loks wagens zijn er van 10 tallen merken(van eenvoudige tot zeer mooie maar duren)
3 rail van MARKLIN ,stabiel degelijk,maar duur en modelrails absoluut niet.
wim

T03

Ik ben het eens met de uitleg van Wim.
Ook brengt Trix de meeste Marklinmodellen uit voor gelijkstroom.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

edwintje

hey;

dank u voor de reactie,zo'n digitaal systeem dcc is dat een degelijk systeem?
Dus als ik het goed begrijp,is een digitaal startset van bv fleischmann met profirails een betere aankoop dan marklin kwa mogelijkheden.Allee ik bedoel,dat er dan verscheidene loc's van andere merken probleemloos kunnen rijden op de profirails

vriendelijke spoorse groeten detlev en edwin

conducteur

Doe u goed:
Koop eens een roco startset.
Daar zit naar mijn mening, de beste centrale in kwa prijs/kwaliteit,
De centrale, transfo en de versterker samen kosten 260 euro. in een startset heb je diezelfde centrale voor 225 euro+ complete trein+ Hoop sporen. (verkoop die en begin met peco)
sporen:
Peco: zeer goedkoop tov ander merken. Waar je bij fabrikant X voor 3 euro 20 cm hebt, heb je bij peco voor 3.60 bijna een meter.
wissels: gemotoriseerde wissel bij peco kost evenveel/minder als niet gemotoriseerde wissel bij fabrikant x.
De kwaliteit is beter, doch is het leggen van de sporen wat moeilijker, omdat het alleen maar met flexen werkt.
Motor moet langs onder geplaatst worden= groot gat maken, iets lastiger, maar ze verkopen nu ook wisselmotoren voor aan de zijkant op te prikken (geen schoon zicht).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door edwintje

hey;

dank u voor de reactie,zo'n digitaal systeem dcc is dat een degelijk systeem?
Dus als ik het goed begrijp,is een digitaal startset van bv fleischmann met profirails een betere aankoop dan marklin kwa mogelijkheden.Allee ik bedoel,dat er dan verscheidene loc's van andere merken probleemloos kunnen rijden op de profirails

vriendelijke spoorse groeten detlev en edwin



Ja zo zit het wel ongeveer,kijk echter ook  bij andere merken als roco en piko.
Op rails van alle tweerail merken rijdt alles(uitgezonderd de exclusieve merken die zeer duur zijn).
Als je toch nieuw begint zou ik rails code 83 of 75 kiezen zonder bedding.
Die bedding is best mooi,en je kunt hem heel goed aanpassen aan het landschap e.d,maar waarom niet met iets meer moeite gewoon rails met eigen gemaakt ballast bed??
Die code 83/75 heeft (volgens mij) de toekomst.
De hobby wordt steeds minder een speelgoedachtige zaak,d.w.z dat steeds meer zal worden gefabriceerd voor de echte modelbouwmarkt.
De modelbouwer van over 10 jaar wil rails,wagens en loks op schaal en goed afgewerkt.
Jammer genoeg heeft dat ook zijn (euro)prijs.
wim

PeterBrz

Hallo Detlev en Edwin,

Qua rijeigenschappen is Marklin zeker niet slecht.
Doordat ze gebruik maken van puntcontacten voor de + en de railstaven voor de - zal je minder storing hebben. De sleper veegt namelijk het stof min of meer weg, wanneer je bij 2rail wat stof of vuil hebt liggen zal je veel vlugger onderbreking hebben.
De keuze tussen sporen is uiteraard beperkt en ook iets duurder dan 2rail sporen.
Tegenwoordig maken nagenoeg alle treinproducenten zowel uitvoeringen voor 2rail als voor 3rail. Ik rij zelf met Marklin en heb hier ook niet enkel Marklin rondbollen hoor.
De besturing speelt geen rol, de grotere besturingspanelen zijn zowel voor 2rail als 3rail, digitaal is dus geen probleem.
Discussie zal er altijd blijven tussen 2rail en 3rail, ik zeg niet dat het ene slechter is dan het andere, verre van. Elk punt heeft zijn voor- en nadelen, zoals het met alles is.

Groeten, Peter

Greg

Ik sluit me eigenlijk aan bij Peterbrz.
Alles heeft zen voor en nadelen, de ene is voorstander van het marklin systeem, de andere van het 2-rail systeem. Ikzelf heb het marklin systeem en ik ben er nu erg tevreden over. Het heeft ook zijn nadelen, maar het is zeker geen slecht systeem. Evenals het 2-rail systeem ook zijn nadelen heeft maar het zeker geen slecht systeem maakt. Als je een erg ruime keuze wil hebben van landen (of veel nmbs materieel) dan is het mss slimmer om voor 2-rail te kiezen, als de modellen van marklin voldoende zijn voor hetgeen je wil (aangezien ik duits EP III-IV rij is dit bij mij het geval) kan je prima met marklin verder.

Er zijn hier al erg veel welles-nietes spelletjes geweest over welk systeem het beste is, en we zullen er nooit uit raken denk ik.

Dus denk eens na wat jij belangrijk vindt en maak dan je keuze.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerolf

Ik zal je keuze nog wat moeilijker maken: ik verkies tweerail gelijkspanning analoog [}:)]
Digitaal heeft een voordeel voor elektronica-leken, maar ook zijn prijs. Voor mezelf zie ik nog geen meerwaarde in de digitale techniek, zeker niet wanneer je een grotere baan (alleen) wil besturen.

@ edwintje: dit is nu de derde (of vierde?) keer dat je een nieuw draadje start omdat je een keuze wil maken voor een systeem (schaal, rails, ...)
Dat had vermeden kunen worden. Meer nog: nu kunnen de mee-denkers op dit forum niet zien wat je eerdere hinderpalen waren, en moet je telkens (een stuk van) je verhaal opnieuw vertellen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

edwintje

hey gerolf;[:)]

inderdaad je hebt gelijk,het is de vierde keer dat ik een draadje zet over dit onderwerp.Detlev en ikzelf vinden het zeer moeilijk om het juiste merk te vinden waar we moeten mee beginnen.Marklin bestaat 150 jaar toch een toon aangevend merk, fleischmann bestaat 120 jaar die ook zeer goed matriaal leverd, dan zijn er nog roco piko enz.......Allee het is een grote investering en we zouden graag het beste matriaal hebben om mee te werken.We hebben een redelijk groot budjet tot onze beschikking.Ik weet het we moeten er eens uit geraken,daarom stellen we ook deze vragen op het forum,wij zijn beginners en kunnen veel op steken van jullie ervaringen op modelspoorgebied[;)]

Gerolf

Het gaat me er niet om dat je vragen stelt, Detlev en Edwintje, daar dient dit forum voor, en we willen jullie ?cht wel helpen [;)]
Het ging er me in de opmerking om dat je er telkens een NIEUW draadje voor opent, en dat hoeft niet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Om het nog moeilijker te maken: ik verkies een multiprotol centrale met 3 rail (wil niet altijd zeggen k, c of m rails). Waarom: alle voordelen van elk systeem.

Erik. [;)]

ysbeer

Hoelang een firma al bestaat speel geen of nauwelijks een rol.
Het is ook helemaal niet nodig om nu op 29 nov al de absolute beslissing te nemen tot 2020.
Begin met een plan een plank(tafel).
Kies een digitaal systeem (ik zou zeggen DCC vereweg het meest gebruikte)
Koop daarna rails (ik zou zeggen goede kwaliteit 2 rail)en bouw een baan.
Om toch wat te kunnen koop je een niet te dure lok van welk merk ook.

Vraag (in dit draadje)info over rails,welk componenten voor je systeem moet kopen en verder alles wat je op dat moment nodig hebt.

Als jehet zodoet hoe je nu geen plan tot 2030 te maken maar slechts 2 of 3 railsysteem te kiezen DCC of een ander te kiezen en het merk van je rails.
En begin je kunt ook na een jaar nogalle kanten op ,bij 2 rail naar alle merken.
Doe je dat niet dan zit je over een jaar nog te dubben wat je moet doen

Ik zelf heb 16 lokmerken,1 railmerk,10 huisjes merken zeg maar een zooitje bij elkaar.
Maar het werkt wel.
wim


.

mini-bs

mss kunnen deze bedekingen je ook van nut zijn:

ben zelf net begonnen met dcc (Lenz - mooi en simpel, maar dezelfde filosofie als bij Peco: handen uit de mouwen en solderen maar) omdat dat (net als bvb zimo trouwens) toelaat om een digitale baan als een analoge te benaderen ('t is eigenlijk nog simpeler dan conventioneel)(met het ABC-systeem), maar je zit wel met een extra kost van pakweg 22 euro per loc die je koopt.

Wat rails betreft kan je bij Peco ook opteren voor een rigide maatsysteem, nl Setrack (compatibel met Peco streamline 100). Hoewel de hogere railstaven naar verluidt niet zo mooi ogen als bvb code 83 of 75 biedt de code 100 het voordeel dat alles er op wil rijden (zelfs de hoge flenzen van Maerklin wielen zijn geen probleem). Ben zelf redelijk gewonnen voor Setrack, uit nostalgie en omdat de wisselstraten (uit het zicht dan wel) wat korter kunnen gelegd worden... in het zicht zijn de slanke streamliners uiteraard van belang om een mooie imitatie van de nmbs-werkelijkheid te kunnen bekomen...

Als je een baan plant moet je volgens mij uitgaan van het verkeer dat je wil. Ga eens een dag aan een station staan en noteer wat er zoal gebeurt/passeert en welke sporen ze daarvoor gebruiken. Dan heb je al gauw een idee over hoe het station in het zicht er moet uitzien, en hoe groot je schaduwstation(s) en/of fiddle yard moet worden.

veel plezier bij je verdere zoektocht !


 

ysbeer

Wie helpt nu toch eens dat SPROOKJE uit de wereld dat op code 83 niet alles rijdt.
ALLES WAT NA 1990 (en dat is een zeer voorzichtige grens)IS VERKOCHT OF GEMAAKT loopt op code 83 .
En marklin wielen op  2 rail geeft kortsluiting,dus alleen daar om is het al niet mogelijk.
wim